مودی در نشست بریکس: هند از گفت‌وگو و دیپلماسی حمایت می‌کند

تهران- ایرنا- نارندرا مودی نخست وزیر هند با تاکید بر اینکه کشورش از گفت‌وگو و دیپلماسی حمایت می‌کند، گفت: کشورهای بریکس باید به شدت با تروریسم و ​​تامین مالی تروریسم مقابله کنند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از تارنمای خبری روزنامه هندوستان تایمز، نارندرا مودی نخست وزیر هند که به منظور شرکت در نشست سران گروه بریکس به کازان روسیه سفر کرده است، در سخنانی گفت: ما از گفت‌وگو و دیپلماسی حمایت می‌کنیم، نه جنگ و همان‌طور که با هم چالشی مانند کووید را شکست دادیم، به همان شیوه، کاملاً قادریم فرصت‌های جدیدی برای آینده‌ای امن، قدرتمند و مرفه برای نسل آینده ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: اکنون باید به طور مشابه، ما باید برای مقررات جهانی برای امنیت سایبری، هوش مصنوعی امن و ایمن تلاش کنیم.

نخست وزیر هند با تاکید بر اینکه کشورهای بریکس در این راستا باید به شدت با تروریسم و تامین مالی تروریسم مقابله کنند، افزود: همه ما باید برای مقابله با تروریسم و تامین مالی تروریسم به طور متحد و قوی همکاری کنیم، در مورد موضوعی چنین جدی جایی برای استانداردهای دوگانه وجود ندارد. ما باید گام‌های هوشمندانه‌ و عملی برای جلوگیری از افراط‌گرایی در میان جوانان کشورهای‌مان برداریم و با هم برای به تصویب رسیدن موضوع معلق مانده «کنوانسیون جامع تروریسم بین المللی در سازمان ملل متحد» تلاش کنیم.

مودی افزود: در زمانی که جهان با چالش های متعددی مواجه است، کشورهای بریکس باید مردم محور بمانند. نشست ما در زمانی برگزار می‌شود که جهان با چالش‌های فراوانی مانند جنگ‌ها، درگیری‌ها، عدم اطمینان اقتصادی، تغییرات آب و هوایی، تروریسم احاطه شده است.

وی ادامه داد: صحبت از شکاف شمال-جنوب و شرق-غرب در جهان است، در عصر فناوری، چالش‌های جدیدی مانند امنیت سایبری و اطلاعات نادرست پدید آمده است. در چنین شرایطی، انتظارات زیادی از بریکس وجود دارد، رویکرد ما باید مردم محور باقی بماند، ما باید این پیام را به جهان بدهیم که بریکس یک گروه تفرقه‌انگیز نیست، بلکه یک گروه حامی منافع عمومی است.

مودی گفت: هند آماده استقبال از کشورهای جدید به عنوان کشورهای شریک بریکس است اما همه تصمیمات در این زمینه باید به اتفاق آرا اتخاذ شود و نظرات اعضای موسس بریکس، اصول راهنما، استانداردها، معیارها و رویه هایی که ما در ژوهانسبورگ اتخاذ کردیم، باید رعایت شود.

نخست وزیر هند در ادامه با اشاره به لزوم اصلاح شورای امنیت سازمان ملل متحد و سایر نهادهای جهانی، گفت: ما باید برای اصلاحات در نهادهای جهانی مانند شورای امنیت سازمان ملل متحد، بانک‌های توسعه چندجانبه و سازمان تجارت جهانی اقدامات جدیدی انجام دهیم.

وی گفت: در حالی که تلاش‌های خود را در بریکس پیش می‌بریم، باید مراقب باشیم تصور نشود این سازمان که در تلاش است جایگزین نهادهای جهانی شود، بلکه باید دیده شود که بریکس می‌خواهد آن‌ها را اصلاح کند.

به گزارش ایرنا، شانزدهمین اجلاس سران گروه بریکس قرار است روزهای اول تا سوم آبان در کازان روسیه برگزار شود.

گروه بریکس یا اقتصادهای نوظهور در ابتدا با حضور کشورهای روسیه، چین، هند و برزیل شکل گرفت و سپس آفریقای جنوبی به آن پیوست. در ابتدای سال جاری میلادی، کشورهای ایران، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و اتیوپی نیز به این گروه اضافه شدند.

روسیه از اول ژانویه ۲۰۲۴ ریاست دوره‌ای یک ساله گروه بریکس را بر عهده گرفت است و قرار است با نظارت این کشور، بریکس در اجلاس کازان بیش از ۲۵۰ رویداد را که طیف وسیعی از موضوعات را پوشش می‌دهند، برگزار کند.

اجلاس اصلی بریکس با موضوع «تقویت چندجانبه گرایی» طی دو روز با حضور اعضا و اجلاس بریکس-پلاس نیز با حضور اعضا و حدود ۳۰ کشور و سازمان دیگر با عنوان «بریکس و جنوب جهانی» برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha