تهران- ایرنا- مقام‌های کره جنوبی پس از اینکه مدعی شدند پیونگ یانگ در حال اعزام نیرو به مسکو برای جنگیدن در جبهه روسیه در مقابل اوکراین است، اعلام کردند که ممکن است در واکنش به این موضوع اقدام به ارسال تسلیحات تهاجمی و مرگبار به اوکراین کنند.

به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا به نقل از رویترز، سرویس اطلاعات ملی کره جنوبی هفته گذشته در گزارشی مدعی شده بود که کره شمالی یک هزار و ۵۰۰ نیروی ویژه خود را برای دیدن آموزش و سازگاری پیدا کردن با محیط به پایگاه‌های نظامی واقع در شرق روسیه اعزام کرده است تا بعد از آماده شدن، به جبهه جنگ با اوکراین اعزام شوند.

در همین ارتباط یک مقام ارشد در دفتر یون سوک یول رئیس جمهور کره جنوبی که خواست نامش فاش نشود، اظهار کرد: سئول در حال آماده‌سازی اقدامات دیپلماتیک، اقتصادی و نظامی در واکنش به سناریوهای مختلف با توجه به سطح همکاری نظامی پیونگ یانگ و مسکو است و از جمله در صورت تشدید اوضاع، ارسال سلاح‌های تهاجمی و مرگبار به اوکراین را هم در نظر خواهد گرفت.

این مقام ارشد دفتر رئیس جمهور کره جنوبی ادامه داد: ما ارسال تسلیحات دفاعی را به عنوان بخشی از سناریوهای گام به گام در نظر می‌گیریم و اگر به نظر برسد که همکاری نظامی پیونگ یانگ و مسکو بیش از حد پیش خواهد رفت، ممکن است در نهایت به ارسال تسلیحات تهاجمی و مرگبار به اوکراین نیز اقدام کنیم.

به نوشته رویترز، کره جنوبی که به عنوان یک تولیدکننده پیشرو در حوزه تسلیحات در دنیا مطرح است پیش از این از سوی برخی کشورهای غربی و اوکراین تحت فشار قرار گرفته بود تا تسلیحات تهاجمی و مرگبار در اختیار کی یف قرار دهد اما تاکنون به ارسال تجهیزات و ادوات غیرتهاجمی از جمله تجهیزات جمع‌آوری و خنثی‌سازی مین به این کشور بسنده کرده است.

به گزارش ایرنا، سئول ۲۸ مهرماه ۱۴۰۳ مدعی شد که کره شمالی قصد دارد در جهت حمایت از مسکو، حدود ۱۲ هزار سرباز برای جنگ با اوکراین به روسیه اعزام کند.

سرویس اطلاعات ملی کره‌ جنوبی جمعه ۲۷ مهرماه ۱۴۰۳ ادعا کرد که در حال حاضر اعزام حدود یک هزار و ۵۰۰ سرباز کره شمالی به منطقه «ولادیوستوک» (Vladivostok) روسیه آغاز شده است.

سرویس اطلاعاتی ملی کره‌ جنوبی همچنین مدعی شد که پیونگ‌ یانگ اعزام نیروهای ویژه خود را به روسیه از هشتم تا سیزدهم اکتبر (۱۷ تا ۲۲ مهر جاری) آغاز کرده است.

پس از آن کره جنوبی در ۲۹ مهر ماه ۱۴۰۳ با تکرار ادعای پیشین خود مبنی بر اعزام سربازان کره شمالی به روسیه برای شرکت در جنگ اوکراین، این بار بر تصاویر ماهواره‌ای برای اثبات ادعای خود استناد کرد.