اردبیل - ایرنا - مدیر منابع آب شهرستان‌های گرمی و انگوت گفت: در حال حاضر حدود ۶ میلیون مترمکعب آب در پشت سد تازه کند شهرستان انگوت ذخیره‌سازی شده است.

رضا بدرزاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با وجود این میزان آب در سد تازه کند، بیش از نیم میلیون مترمکعب آب در ۶ ماه اول سال‌جاری از این سد برای بهره‌برداری مردم در پایین دست سد رهاسازی شد.

مدیر اداره منابع آب گرمی مغان با اشاره به رهاسازی آب سدهای عمارت، تازه کند و گیلارلو برای آبیاری اراضی کشاورزی افزود: این اقدام در تابستان امسال با توجه به رونق کشت و زرع، سبب رضایت‌مندی بهره‌برداران شده است.

بدرزاده اظهار کرد: رهاسازی آب سد عمارت شهرستان انگوت از خردادماه آغاز شد و حدود پنج هزار هکتار از اراضی پایاب تا شهرستان اصلاندوز و مرز رودخانه ارس در شمال استان اردبیل آبیاری شد.

وی با بیان اینکه رهاسازی آب به دنبال تقاضای زارعان و پیگیری مسئولان انجام می‌گیرد ، یادآورشد: رونق کاشت برنج در اراضی پایین دست سد عمارت، نشانگر تاثیر رهاسازی و مدیریت بهینه آب سد است و رضایت کشاورزان را نیز به دنبال دارد.

مدیر اداره منابع آب گرمی مغان با بیان اینکه حجم سد عمارت گرمی به ۴۰ میلیون متر مکعب رسیده است ، افزود: سد عمارت به عنوان بزرگترین سد مخزنی استان اردبیل، ۱۸۲ میلیون متر مکعب گنجایش دارد و ۷۰ میلیون متر مکعب آب در آن ذخیره شده بود که اکنون حجم آب آن به ۴۰ میلیون متر مکعب می‌رسد.

وی از برگزاری مانور تست شیرآلات و دریچه‌های اضطراری در سد تازه کند شهرستان انگوت خبر داد و گفت: این مانور با توجه به فرارسیدن هفته پدافند غیرعامل با حضور نیروهای حفاظتی و با هدف آشنایی بیشتر همکاران از بخش‌های مختلف سد و شیوه های بهره برداری از منابع آب پشت سد برگزار شد.

تاکنون ۱۰ سد مخزنی بزرگ و ۴۲ سد مخزنی کوچک در استان اردبیل احداث شده است.

شهرستان‌های گرمی مغان و انگوت در شمال استان اردبیل واقع شده است.