بارش‌های مقطعی گره‌گشای مشکلات آب استان اردبیل نیست

اردبیل - ایرنا - معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: خشکسالی‌های مستمر سال‌های گذشته و افزایش مصرف آب در بخش‌های مختلف تعادل بین تولید و مصرف آب را برهم زده و تا این روند متوقف نشود بارش‌های مقطعی گره‌گشای مشکلات آب استان نیست.

حمید فضایلی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بخش کشاورزی با ۹۳ درصد مصرف آب بزرگترین مصرف کننده منابع آبی استان است که باید برای کاستن از بار مصرف این بخش تمهیداتی اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ۱۳ درصد از مصارف آب اردبیل از منابع آب زیرزمینی تامین می‌شود ، افزود: با وجود پیگیری‌های جدی اقدامات غیرسازه‌ای از قبیل پر کردن چاه‌های غیرمجاز، جلوگیری از اضافه برداشت، تعطیلی تعدادی از چاه‌های آب شیرین و تامین آن از سد یامچی همچنان شاهد تداوم افت سطح آب زیرزمینی در دشت اردبیل هستیم.

فضایلی میزان بارندگی در سال آبی ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: میزان بارش در این استان نسبت به سال آبی گذشته ۴۶ درصد و نسبت به بلندمدت هم ۱۶ درصد افزایش داشته است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل با اشاره به تداوم خشکسالی‌های دهه اخیر و محدود شدن تغذیه سطح آبخوان در بالادست بیان کرد: احداث سد بر روی رودخانه‌های ورودی دشت، برداشت بی‌رویه و بیش از میزان مندرج در پروانه بهره‌برداری چاه‌ها سبب افت کمی و کیفی آب‌های زیرزمینی دشت اردبیل شده است.

۳۲ درصد حجم ذخایر استان اردبیل پر شد

فضایلی با بیان اینکه در اثر بارش‌های اخیر حجم ذخایر سدهای این استان به بیش از ۱۹۵ میلیون متر مکعب رسیده است ، افزود: ۳۲ درصد حجم ذخایر سدهای این استان پر شده که با بارش‌های رخ داده امیدواریم این حجم تا ۵۰ درصد و بالاتر هم افزایش یابد.

وی با اشاره به ذخایر سد یامچی اردبیل ادامه داد: این سد در حال حاضر بیش از ۲۷ میلیون مترمکعب آب دارد و پیش‌بینی می‌شود این میزان به طور قابل توجهی افزایش یابد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha