تهران بزرگ - ایرنا - تعداد زیادی از ساکنان برخی شهرک‌های اقماری منطقه ۲۲ در غرب تهران با ابراز ناراحتی و گلایه از وضعیت معابر خاکی محله خود می‌گویند که بیش از ۲ دهه است این معابر منتظر اقدام شهرداری برای روکش آسفالت است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، برخی از این افراد گفتند که علاوه بر خاکی بودن این معابر، اغلب خیابان‌ها بویژه در شهرک‌ها روشنایی مناسبی ندارد و این امر سبب پایین آمدن امنیت و ایجاد خطراتی برای ساکنان بخصوص در شب‌ها شده است.

نتیجه بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که بدنبال افزایش و توسعه شهرک‌های اقماری اطراف دریاچه خلیج فارس و پارک جنگلی چیتگر در منطقه ۲۲؛ معابر بسیاری برای ایجاد تسهیل در رفت و آمد ساکنان ایجاد شده تا آنان دغدغه‌ای در آمد و شد و ارتباط گیری با سایر مناطق شهر نداشته باشند اما اغلب این معابر بدون بهسازی رها شده و همچنان خاکی هستند.

این امر هر چه بیشتر سبب نارضایتی ساکنان این شهرک‌ها شده است علاوه بر این، عدم وجود روشنایی کافی معابر محل تردد ساکنان از دیگر عواملی است که بر مشکلات آنان در این شهرک‌های نوظهور شهری افزوده است.

آسفالت معابر خاکلی منطقه ۲۲ در دست انجام است

در همین خصوص برای یافتن پاسخ سوالات ساکنان این منطقه شهری با مهدی صداقتی مدیرعامل شرکت فنی و عمران شهر تهران به گفت وگو پرداختیم.

وی به خبرنگار ایرنا گفت: در حال حاضر تبدیل معابر خاکی منطقه ۲۲ به معابر استاندارد در دست اجراست.

هدایتی همچنین افزود: همچنین تفاهمنامه‌ای میان سازمان فنی و عمران شهر تهران و منطقه ۲۲ شهرداری تهران منعقد شده که قرار است با توجه به جدید بودن منطقه ۲۲ و نیز وجود برخی عقب ماندگی‌ها اقدامات لازم برای حل مشکلات صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه امسال معابر منطقه ۲۲ استاندارد سازی می‌شوند، ادامه داد: قرار است اقدامات اساسی و باقی مانده در این منطقه، بر همین اساس به انجام برسد.

صداقتی اعتبار لازم برای اجرای استانداردسازی معابر خاکی این منطقه شهری را حدود سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: اکنون بودجه تامین شده و کار در سازمان در حال اجرا است

آسفالت ۱۸۰ هزار مترمربع معبر خاکی منطقه ۲۲

معاون فنی و عمرانی منطقه ۲۲ شهردار تهران هم در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: تا پایان سال جاری ۱۸۰ هزار مترمربع از معابر خاکی منطقه آسفالت و بهسازی می‌شود.

رضا ایران‌شاهی اظهار کرد: منطقه ۲۲ دارای حدود ۵۷ کیلومتر معابر خاکی است که استانداردسازی آن در برنامه اجرایی قرار دارد.

وی یادآور شد: طی سال جاری بسیاری از معابر شهرک‌ها و خیابان‌های قدیمی منطقه ۲۲ با ۷۵ هزار تُن آسفالت تراکنش روکش شده است.

این مسوول شهری در ادامه گفت: علاوه بر این از ابتدای سال تاکنون هم در فاز نخست؛ ۳۰ هزار مترمربع از معابر خاکی مناطق نوظهور منطقه ۲۲ آسفالت کاری شده و ۱۰ هزار مترمربع دیگر نیز تا دو ماه آینده آسفالت می‌شود.

تخصیص اعتبار آسفالت معابر

ایران‌شاهی در پاسخ به اظهارات برخی ساکنان این منطقه در خصوص مشکلات موجود افزود: با توجه به وجود برخی معارض‌ها ممکن است بحث آسفالت کاری معابر و یا بهسازی آن با تاخیر انجام شود اما کارها در حال انجام است.

معاون فنی و عمرانی منطقه ۲۲ شهرداری تهران درباره مشکلات روشنایی یکی از شهرک‌های این منطقه بنام شهرک مروارید هم گفت: فعلا برای رفع مشکل روشنایی آن اقدام به نصب دو پروژکتور برق شده تا به موقع و پس از احداث معبر اقدام به روشنایی آن شود.

وی توضیح داد: تامین روشنایی معابر پس از احداث معبر ایجاد می‌شود و به همین دلیل است معابر خاکی برخی از این شهرک‌های نوظهور هنوز روشنایی ندارند.

این مسوول شهری منطقه ۲۲ تهران تاکید کرد: استانداردسازی معابر خاکی مناطقی که ساکن دارد در اولویت اول قرار دارد.

وی یادآور شد: از حدود ۲ هزار میلیارد تومان بودجه تخصیصی ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار میلیارد به بحث راهسازی اختصاص یافته است که بزودی معابر خاکی این منطقه آسفالت خواهند شد.

آسفالت معابر از وظایف شهرداری است

رییس کمیته ایمنی شورای شهر تهران هم در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: شهرداری تهران موظف است در نقاطی که ساخت و ساز انجام می‌شود سریعا نسبت به آسفالت کاری معابر آن مناطق اقدام کند.

مهدی بابایی در ادامه یادآور شد: گاهی بنایی در حال ساخت است و یا برج نیمه تمامی در حال تکمیل ساخت است و شهروندان انتظار دارند همزمان و یا تا پیش از تکمیل آن بنا و اخذ تاییدیه ایمنی و دریافت مجوز پایان کار از شسوی مالک یا مالکان، معابر اطراف آن ساختمان‌ها یا برج‌ها آسفالت کاری شود؛ که این انتظار بی موردی است.

وی افزود: اینکه گاها مشاهده می‌شود اطراف برج تازه تاسیسی پیش از دریافت پایان کار و اخذ تاییدیه ایمنی اقدام به آسفالت کاری شده و شهرداری منطقه هم با این موضوع همکاری کرده البته اقدام خوبی است اما الزام قانونی آن است که باید ابتدا ایمنی برج به تایید برسد.

اخذ پایان کار شرط بهسازی معابر شهرک‌های غرب تهران

این عضو شورای شهر در پاسخ به این سوال که در حال حاضر ساکنان شهرک‌های نوساز اطراف چیتگر واقع در منطقه ۲۲ از معابر خاکی این نقاط شاکی هستند، اعلام کرد: شهرداری موظف است در معابر و شهرک‌هایی که بناهای نوساز دارند بشرط آنکه پایان کار را اخذ کرده باشند، سریعا نسبت به آسفالت کاری معابر اقدام کنند.

بابایی یادآور شد: در صورتی که شهروندان موردی را مشاهده کردند که ساختمان تازه تاسیسی در منطقه‌ای جدید ساخته شده اما شهرداری اقدامی در آسفالت کاری آن معبر نمی‌کند تماس بگیرند در صورت گذراندن مراحل قانونی پایان کار، برای رفع مشکل معابر و آسفالت آنها شخصا پیگیری می‌کنم.

از آنجا که شهرک‌های اطراف منطقه ۲۲ قارچ گونه هر حال زیاد شدن هستند و هر روز برجی به بلند مرتبه‌ای دیگر در منطقه ۲۲ افزوده می‌شود، به نظر می‌رسد باید اقدامی عاجل برای محوطه سازی و بهسازی معابر آن منطقه و شهرک‌های آن از سوی مدیریت شهری صورت گیرد.