یاسوج- ایرنا- ۸۸۷ نقطه حادثه خیز درسطح کشور وجود دارد که از این تعداد ۱۳ نقطه در این استان مشخص شده و از این تعداد پنج نقطه در سال ۱۴۰۲ به همت مجموعه راهداری رفع شد اکنون نیز رفع یکی دیگر از این نقاط حادثه خیز و برفگیر استان در محدوده سرگچینه تا گل زردی در محور یاسوج به بابامیدان قوت گرفته است.

به گزارش ایرنا، اعتبارات مورد نیاز برای رفع این تعداد نقاط حادثه خیز استان کهگیلویه و بویراحمد چهار هزارو ۵۰۰ میلیارد ریال پیش بینی شده است.

عملیات رفع نقاط حادثه خیز به جهت اهمیت موضوع در اولویت برنامه های راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد قرار داده شده است و برای نمونه محور یاسوج-بابامیدان از محورهای پرتردد استان است که در سال های اخیر با نگاه ویژه این اداره کل، با نصب نیوجرسی، اجرای خط کشی، نصب تابلو و علائم، روکش آسفالت، تعریض ایمن سازی شده است.

«تونل گل زردی تا سرگچینه» در محور یاسوج بابامیدان به طول ۶ کیلومتر که منطقه‌ای پر حادثه و مه‌گیر است، در دستور کار اصلاح قرار دارد.

یکی از کارشناسان حوزه راه در یاسوج گفت: محدوده سرگچینه تا گل زردی از نقاط حادثه خیز و برفگیر استان بوده است. دو پیچ خطرناک در این محدوده وجود دارد که از نقاط حادثه خیز مصوب راهداری کشور است.

علی محمد روستا افزود: یک زیرگذر و روگذر در محدوده وجود دارد که جاده محلی دسترسی به روستای پراشکفت است و با ساخت پل، این پروژه به سرانجام می رسد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد نیز در این رابطه گفت: عملیات ایمن‌سازی منطقه سرگچینه در محور یاسوج بابامیدان در واقع فاز دوم پروژه ایمن‌سازی و حذف نقاط حادثه‌خیز محدوده گل زردی در این محور است که طولی ۱.۸ کیلومتری دارد.

حمید رضا پیمانجو افزود: این عملیات شامل اصلاح طرح هندسی، تعریض و حذف قوس‌های افقی است که هم اکنون در مراحل نهایی اجرای عملیات قیرپاشی و آسفالت است.

وی تاکید کرد: به دلیل اهمیت جان و مال هم‌وطنان، در این عملیات همچنین زیرگذر - روگذر به سمت جاده قدیم یاسوج بابامیدان و منطقه پراشکفت احداث خواهد شد و تلاش می‌شود در یک الی دو هفته آینده عملیات اجرای آسفالت به اتمام و این مسیر به بهره‌برداری برسد.

پیمانجو گفت: در فاز اول نقطه حادثه‌خیز گل زردی در محور یاسوج بابامیدان نیز احداث باند دوم، نصب جداکننده و اجرای روشنایی انجام گرفت که هم اکنون در حال بهره‌برداری است.

به گزارش ایرنا، نقاط حادثه‌خیز جاده‌ها، همانند تله‌هایی نامرئی هستند که هر ساله جان انسان‌های بی‌گناه را می‌گیرند و خسارت های مالی هنگفتی به بار می‌آورند. این نقاط، به دلیل نقص در طراحی، ساخت یا نگهداری جاده‌ها، شرایط رانندگی را به طور قابل توجهی خطرناک می‌کنند و احتمال بروز تصادفات را افزایش می‌دهند.

"بررسی‌های دقیق کارشناسان و متخصصان حوزه راهنمایی و رانندگی منجر به شناسایی ۲۳ نقطه حادثه‌خیز در سطح معابر درون شهری استان شده است."

محور ملی یاسوج بابامیدان که یکی از بزرگترین و در عین حال سخت ترین پروژه های راهسازی کشور محسوب می شود.

این پروژه که بیش از یک هزار میلیارد ریال هزینه در برداشته است بعد از ۱۷ سال انتظار مردم استان و حتی برخی استانهای جنوبی ابتدای سال ۱۳۸۹ زیر بار ترافیک رفت.

مسیر ۷۰کیلومتری یاسوج- بابامیدان دارای ۹دهنه تونل به طول ۴/۵کیلومتر است که یکی از بزرگترین تونلهای کشور به طول دو هزار و ۱۰متردر این مسیر قرار دارد.

کهگیلویه و بویراحمد ۶ هزار و ۱۳۹ کیلومتر جاده اصلی، فرعی و چهارخطه دارد که از این میزان پنج هزار و ۴۲۰کیلومتر آن فرعی و روستایی است.

استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی ۷۲۶هزار نفر جمعیت دارای ۹ شهرستان ، ۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.کهگیلویه وبویراحمد با بیش از ۱۶ کیلومتر مربع یک درصد مساحت کشور را در اختیار دارد.