جاده یاسوج- بابامیدان از عبور شوتی ها تا رفع نقاط حادثه خیز

یاسوج- ایرنا- محور ۷۴ کیلومتری یاسوج - بابامیدان یکی از قطعات تکمیلی کریدور جنوب به مرکز و شمال کشور است که بعد از افتتاح و بهره برداری رسمی در سال‌های گذشته همچنان نقاط کور، تونل های طویل و بدون تهویه هوا و حادثه خیزی دارد البته عبور و جولان خودروهای شوتی هم تا حدودی این مسیر را خطرناک کرده است.

به گزارش ایرنا، محور ارتباطی یاسوج به بابامیدان با ۹ تونل یکی از جاده های ترانزیتی و پرترافیک جنوب کشور بشمار می رود و در طول شبانه روز بخش زیادی از ترافیک مرکز به جنوب کشور از محور ارتباطی یاسوج - خوزستان و استان بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و بندرهای جنوبی از جاده بابامیدان - یاسوج انجام می گیرد.

این پروژه که بیش از یک هزار میلیارد ریال هزینه در برداشته است بعد از ۱۷ سال انتظار مردم استان و حتی برخی استانهای جنوبی ابتدای سال ۱۳۸۹ زیر بار ترافیک رفت.

این جاده به دلیل داشتن مناظر بکر و زیبا از درختان بلوط و بنه و گیاهان مرتعی یکی از جاده های گردشگری استان هم محسوب می شود اما این مزیت در جاده یاسوج به بابامیدان نادیده گرفته شده و آنچنان به جاده رسیدگی نشده است.

وجود نقاط حادثه خیز، تونل های سمی و بدون تهویه هوا و عبور هراس آور خودروهای شوتی در این مسیر توجه بیشتر مسئولان امر را می طلبد تا رانندگان با خیال آسوده تری به مقصد خود برسند.

00:00
00:00
Download

محور یاسوج به بابامیدان ایمن‌تر می شود

نماینده مردم شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون و نایب رئیس کمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی گفت: محور ۷۴ کیلومتری یاسوج - بابامیدان یکی از قطعات تکمیلی کریدور جنوب به مرکز و شمال کشور است که بعد از افتتاح و بهره برداری رسمی در سال‌های گذشته نقاط حادثه خیز از جمله همین محدوده گل زردی که در کیلومتر ۲۸ محور یاسوج بابامیدان به طول ۶ کیلومتر باعث تلفات جانی، جرحی و صدمات مالی برای هم وطنان در این چند سال اخیر بود.

محمد بهرامی افزود: این محدوده با سرعت قابل توجهی توسط اداره کل راهداری وحمل ونقل جاده ای استان کهگیلویه وبویراحمد به مناسبت ۲۷ آبان یادمان گذشتگان و سوانح جاده ای مورد افتتاح و بهره برداری قرار گرفت.

وی تصریح کرد: داده ها و آنالیز نقاط حادثه خیز در استان با هم افزایی و پایش کارشناسان اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان در دو بخش راهداری و ایمنی و ترافیک و پلیس راه استان به سازمان راهداری ارسال شده است و خروجی این پایش تشخیص ۱۳ نقطه حادثه خیز مصوب بوده که هشت نقطه با اعتبارات ملی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور عملیاتی و به بهر برداری رسیده است.

وی افزود: پنج نقطه حاثه خیز وجود دارد که با همت و پیگیری هایی که در مجموعه استان وجود دارد و با این مدیریت و برنامه ریزی در صورت مساعدت هوا در منطقه شاهد اتمام و بهره برداری سایر نقاط نیز خواهیم بود.

بهرامی تصریح کرد: معبر ایمن و با آرامش سفر، مطالبات مردم است که من این مطالبه گری را به حق می دانم و با وجود کوهستانی بودن استان به خصوص حوزه انتخابیه امیدوارم و از مسئولان راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کهگیلویه و بویراحمد برای تسریع و تکمیل پروژه ها تشکر و قدردانی می شود.

جاده یاسوج- بابامیدان از عبور شوتی ها تا رفع نقاط حادثه خیز

این ۶ کیلومتر در چهار ماه تکمیل شد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ایمنی و ترافیک در استان کهگیلویه و بویراحمد به علت توپوگرافی و اقلیم آب و هوایی استان، کار ساخت پروژه ها را با سختی مواجه نموده است؛ با این حال، از مجموع ۱۳ نقطه مصوب حادثه خیز سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور، هشت نقطه اصلاح و پنج نقطه در دست بهسازی و اصلاح است.

حمیدرضا پیمانجو تصریح کرد: ساخت و اصلاح مسیری توسط این اداره کل، استلزام کامل رعایت ایمنی است و امروز در فصل تجهیزات و تاسیسات ایمنی تمام آیتم های فنی جهت بالابردن سطح ایمنی مسافران و رهگذران در این ۶ کیلومتر نقطه حادثه خیز جاده یاسوج به بابامیدان رعایت شده است.

وی در ادامه افزود: سه پیمانکار شامل نصب مفصل های بتنی و به اصطلاح نیوجرسی، روشنایی جهت افزایش دید در شب و شکست مه غلیظ در فصل راهداری زمستانه و تردد سهل الوصول وسائط نقلیه، خط کشی سه خط در بزرگراه به صورت رفت و برگشت و ارتقا و جابجایی پایه های برق مه شکن، ارتقاء روشنایی به سیستم LED و نصب بیش از ۵۰۰ عدد انواع تابلو اطلاعاتی، اخباری و اخطاری در این مقطع حادثه خیز که سالانه خیلی از هم وطنان را به کام مرگ می کشاند، انجام شده است.

پیمانجو بیان کرد: اعتبار هزینه شده این پروژه یک هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال است که با تعدیل و سایر اقدامات صورت گرفته یک هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: در طول چهار ماه این پروژه برای استفاده شهروندان و هم‌استانی‌ها آماده شد.

به گزارش ایرنا، استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود ۷۲۳ هزار نفر جمعیت دارای هشت شهرستان ، ۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.

این استان با داشتن کمتر از ۱۴۰ کیلومتر بزرگراه و شرایط خاص توپوگرافی و کوهستانی یکی از استان های خطرناک در زمینه سوانح و حوادث رانندگی است.

بر اساس برآورد هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راه های اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر استان های کویری است.

از مجموع حدود ۶ هزار کیلومتر راه موجود در این استان بیش از چهار هزار کیلومتر آن راه های روستایی است که بیش از ۵۰ درصد آن همچنان خاکی و شوسه است.

راکد ماندن طرح های بزرگ راهسازی از جمله بزرگراه ها و ۳۰ کیلومتر ورودی شهرهای استان، نبود توان فنی پیمانکاران و ضعف ایمنی راه ها به ویژه در محورهای اصلی از یاسوج به سمت اصفهان و بابامیدان و همچنین ضعف فرهنگ ترافیکی و رانندگی از جمله دلایل بروز تصادفات در این استان از نظر کارشناسان اعلام شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha