اصفهان -ایرنا- معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی اصفهان گفت: با فراخوان کنگره ۲۴ هزار شهید استان،۴۲ اثر صنایع دستی به دبیرخانه این کنگره ارسال شد.

نورالله عبداللهی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این فراخوان شامل رشته‌های هنری متنوع از جمله مُنبت، معرق، خاتم‌سازی و سفالگری است.

وی اضافه کرد:این آثار توسط بسیج هنرمندان استان داوری و از این تعداد ۲۲ اثر با موضوعات مرتبط با کنگره شهدا انتخاب شد.

عبداللهی با تاکید براینکه فرهنگ و هنر، قویترین زبان برای اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت است، گفت: ایثار و شهادت جزو موضوعاتی است که با ابزار قوی مثل هنر و صنایع دستی می‌توان آن را در جامعه معرفی کرد و به نسل‌های بعدی انتقال داد.

وی گفت: تاکنون جشنواره‌های مختلفی با همکاری بسیج هنرمندان برگزار کرده‌ایم، اما امسال با حضور و همکاری هنرمندان صنایع دستی در برگزاری کنگره ۲۴ هزار شهید استان اصفهان علاوه بر ارائه آثار قوی و مهم، کارگاه‌های مختلفی هم برگزار خواهیم کرد.

پیش از این مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان نیز گفته بود که آثار هنرمندان صنایع دستی با هدف خلق آثار هنری حول رشادت‌های مردم این استان به کنگره کنگره ارائه شده است.

به گزارش ایرنا، شهر اصفهان در سال ۱۳۹۴ بعنوان نخستین شهر ایرانی به عضویت شبکه شهرهای خلاق یونسکو(سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی سازمان ملل متحد) در زمینه صنایع دستی و هنرهای مردمی درآمد و همچنین توسط شورای جهانی صنایع دستی، عنوان «شهر جهانی صنایع دستی» به آن اعطا شد.

این شهر تاریخی علاوه بر اینکه بعنوان شهر جهانی صنایع دستی شناخته شده است، شهر تاریخی و شهیدپروری است که مردمانش روز تاریخی ۲۵ آبان ۱۳۶۱ را هرگز فراموش نمی‌کنند؛ روزی که پیکر ۳۷۰ شهید عملیات محرم در آن تشییع شد.

این استان دارای ۹۶ خانواده دارای سه شهید، ۱۳ خانواده دارای چهار شهید، یکهزار و ۳۳۴ خانواده دارای ۲ شهید، پنج خانواده دارای پنج شهید، سه خانواده دارای ۶ شهید و یک خانواده دارای هفت شهید و همچنین یکهزار و۱۴ جانباز ۷۰ درصد، یکصد و ۱۵ شهید مدافع حرم و ۸۵۶ شهید امنیت است.