ساری- ایرنا- سه فیلم مستند اثر فیلمسازان مازندرانی نامزد دریافت جوایز بخش بین‌الملل و مسابقه ملی چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران شدند.

به گزارش ایرنا، هیئت داوران ۲ بخش بین‌الملل و مسابقه ملی چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران امروز -چهارشنبه- و در آستانه برگزاری مراسم اختتامیه این رویداد سینمایی نامزدهای بخش‌های مختلف جشنواره را معرفی کردند که نام سه مستند از ساخته‌های هنرمندان مازندرانی در فهرست‌ نامزدهای هر ۲ بخش بین‌الملل و مسابقه ملی به چشم می‌خورد.

مستند «فرشته‌ها» اثر مهدی زمان‌پور کیاسری، «سرنوشت» ساخته یاسر طالبی و «کانتور» اثر سید محمدرضا مقیم‌نژاد حسینی سه فیلمی هستند که در چهار بخش از چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران نامزد دریافت جایزه شده‌اند.

فرشته‌ها

هیئت داوران بخش بین‌الملل جشنواره متشکل از مسعود مددی، احمدرضا معتمدی، مایا کاستا، شادیا خلید، آنتونی انتی، ای. ‌آر. رحمان و اکاترینا یاکوولوا مستند «فرشته‌ها» ساخته مهدی زمان‌پور کیاسری را به عنوان یکی از سه نامزد بخش بهترین فیلم مستند مسابقه بین‌الملل این جشنواره انتخاب کردند.

مستند «فرشته‌ها» در بخش مسابقه ملی جشنواره نیز نامزد دریافت ۲ جایزه بهترین پژوهش و نامزد بهترین فیلم مستند شد.

مستند ۲۷ دقیقه‌ای «فرشته‌ها» که با تهیه‌کنندگی الهه موسوی و مهدی‌ زمان‌پور کیاسری تولید شده، روایت زندگی دختری هفت ساله به نام «زهرا» است که در وضعیت نابسامان و جنگی سوریه همراه با پدر و مادر نابینایش زندگی می‌کند.

زمان‌پور کیاسری که طی سال‌های اخیر با مستندهایی همچون «مشتی اسماعیل»، «پاپلی»، «کل فاطمه»، «آب، باد، خاک، نان» و «آسک» چندین جایزه ملی و بین‌المللی کسب کرد، پارسال و در هفدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت نیز با «فرشته‌ها» نامزد دریافت جایزه بهترین تدوین و بهترین کارگردانی فیلم مستند کوتاه شده بود.

سرنوشت

مستند «سرنوشت» به کارگردانی یاسر طالبی دیگر مستندساز شناخته شده مازندرانی هم در این دوره از جشنواره مورد توجه قرار گرفت و در ۲ بخش بین نامزدهای کسب جایزه مسابقه ملی قرار دارد.

فرزانه فتحی پژوهشگر مازندرانی برای «سرنوشت» نامزد بهترین پژوهش در فیلم مستند شد و یاسر طالبی نیز با همین فیلم به عنوان یکی از نامزدهای دریافت جایزه بهترین فیلم مستند بخش مسابقه ملی جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شده است.

«سرنوشت»، زندگی دختری نوجوان به نام سحر و پدرش رحیم است که داستانی سرشار از تردید، عشق و جست‌وجو برای یافتن معنا و جاودانگی در دل چالش‌های زندگی را روایت می‌کند.

این مستند محصول ایران، فرانسه، آلمان و نروژ است. «سرنوشت» پیش از این، جایزه اژده‌های نقره‌ای بهترین کارگردانی مستند شصت و سومین دوره جشنواره کراکو لهستان، بهترین کارگردانی مستند جشنواره مستند داکر مسکو، جایزه بخش Let’s Include Competition جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه بنگالورو BISFF ۲۰۲۳ و بهترین پیچینگ جشنواره توکیو داکز ژاپن و بهترین فیلم چهل‌ و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی توس کورتس Tous Courts شهر اکس آن پرووانس فرانسه را از آن خود کرده است.

کانتور

مستند «کانتور» به کارگردانی سید محمدرضا مقیم‌نژاد حسینی از بابل نیز سومین فیلم از هنرمندان حوزه سینمای مازندران است که نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم تجربی چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران شد.

«کانتور» یک فیلم تجربی ۶ دقیقه‌ای است که کارگردان در آن تلاش کرده تصویری شاعرانه و خیال‌پردازانه از مکان را به هر شکل و فرمی، به‌مثابه فضایی که می‌تواند انباشتی از زمان باشد بسازد.

به گفته کارگردان «کانتور»، ویژگی قابل ‌اهمیت در این فیلم استفاده از فرم دیداری متفاوتی است که برای ابراز محتوا استفاده کرده است.

«کانتور» پیش از این در جشنواره‌های سانتیاگو شیلی، سومین جشنواره فیلم مستقل پاکستان، سیزدهمین دوره فستیوال فیلم موبایلی سن‌دیگو امریکا، جشنواره فیلم kalaburagi هند و جشنواره ولینگتون فلوریدا حضور یافته بود.

به گزارش ایرنا، چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار از ۲۷ مهر آغاز شد و امشب –چهارشنبه- با برگزاری مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان در سالن همایش‌های برج میلاد پایان می‌یابد.