اراک - ایرنا - استاندار مرکزی گفت: این استان آمادگی لازم برای میزبانی از تولیدکنندگان بنگلادشی را در این استان دارد.

به گزارش ایرنا، فرزاد مخلص‌الائمه عصر چهارشنبه در نشست با فعالان اقتصادی استان مرکزی که با حضور سفیر بنگلادش در ایران در سالن جلسات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک برگزار شد، افزود: استان مرکزی آمادگی لازم برای همکاری مشترک که مهمتر از صادرات و واردات است، با کشور بنگلادش دارد.

وی بیان کرد: شرکت‌های فنی و مهندسی ایران در بنگلادش حضور موفقی دارند و آمادگی میزبانی از تولیدکنندگان این کشور در قالب شرکت‌های مشترک تجاری وجود دارد.

استاندار مرکزی ادامه داد: سطح روابط اقتصادی ایران و بنگلادش در حد روابط حسنه ۲ کشور نیست و امید است این سفر و حضور، مایه تقویت این روابط شود.

مخلص الائمه عنوان کرد: استان مرکزی از موقعیت ویژه در جغرافیای ایران برخوردار است و هیچ زنجیره اقتصادی در کشور وجود ندارد، مگر اینکه با این استان گره خورده باشد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک هم در این نشست گفت: بنگلادش کشوری با ۸۹ درصد جمعیت مسلمان است که این مهم اشتراک قوی با جمهوری اسلامی دارد.

ناصر بیکی افزود: وسعت بنگلادش ۱۳۰ هزار کیلومتر است و دارای ۱۷۰ میلیون نفر جمعیت است و از تمرکز جمعیتی بالایی برخوردار است.

وی بیان کرد: بنگلادش در سه دهه گذشته رشد چشمگیری داشته و رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۲۰ به هفت و یک دهم درصد رسید که رشد چشمگیری است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک ادامه داد: بنگلادش هدفگذاری کرده که در سال ۲۰۲۶ از کشور کمتر توسعه یافته به توسعه بافته برسد.

بیکی یادآور شد: تولید ناخالص ملی بنگلادش در سال ۲۰۲۲ به حدود ۴۶۰ میلیارد دلار رسید که عدد قابل توجهی است.

وی گفت: این کشور سطح بارندگی بالایی با ۲ هزار و ۲۰۰ میلیمتر در سال دارد و در بخش‌هایی از بنگلادش از جمله شمال شرقی بارندگی تا پنج متر هم می‌رسد که این میزان عجیب است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک افزود: استان مرکزی علاقمند به ایجاد روابط تجاری با بنگلادش است.

بیکی اظهار کرد: اگرچه مسافتی طولانی بین ۲ کشور وجود دارد اما هشت هزار واژه مشترک بین زبان‌های ۲ کشور وجود دارد.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان و جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۴۸۰ هزار نفر به عنوان پایتخت صنعتی ایران محسوب می‌شود و در این منطقه حدود سه هزار واحد تولیدی و صنعتی بزرگ، متوسط و کوچک است.