استاندار مرکزی: دغدغه تامین امنیت غذایی با توجه به دانش‌بنیان‌های بخش کشاورزی کاهش می‌یابد

اراک - ایرنا - استاندار مرکزی گفت: توجه به دانش‌بنیان‌ها و فناوری در بخش کشاورزی، دغدغه تامین امنیت غذایی را کاهش می‌دهد و توجه به این مهم امری ضروری است.

به گزارش ایرنا، فرزاد مخلص‌الائمه عصر چهارشنبه در دومین رویداد ملی فناورانه کشاورزی دانش بنیان و بهره‌ور در استان مرکزی، در سالن جلسات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک، افزود: فناوری و دانش‌بنیان باید در بخش‌ها مورد توجه قرار گیرد و حرکت در این مسیر باید با جدیت دنبال شود.

وی بیان کرد: استان مرکزی در طول سال‌های اخیر اقدامات شاخصی در مسیر خروج بهش کشاورزی از زیر سایه صنعت داشته، البته هنوز راه‌های نرفته زیادی وجود دارد که باید طی شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در ادامه این نشست گفت: فردا ( پنجشنبه) این استان شاهد چند رویداد مهم از جمله جشنواره انگور هزاوه، لوبیای خمین و جشن رکوردزنی تولید گندم است.

علی صفری افزود: سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه در بخش کشاورزی، تامین امنیت غذایی و تولید ۹۰ درصد کالاهای اساسی و اقلام غذایی در داخل و اصلاح الگوی کشت و منابع آبی است.

وی بیان کرد: باید مصادیق بهره‌وری که انجام شده و به نتیجه رسیده مورد توجه جدی قرار گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی ادامه داد: استان در توسعه گلخانه رتبه پنجم را دارد باید راندمان در این بخش افزایش بیشتری یابد.

صفری اظهار کرد: سهم کشاورزی قراردادی استان باید به ۲۰ درصد برسد.

وی تاکید کرد: حرکت بخش کشاورزی در مسیر دانش‌بنیان‌ها امری ضروری است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: اهمیت بخش کشاورزی از این نظر است که متولی امنیت غذایی کشور است.

غلامرضا گودرزی افزود: تنها راه برای امنیت غذایی افزایش بهره‌وری است و باید دانش مناسب تولید شود تا از نهاده‌ها به نحو مطلوب بهره‌گیری شود.

وی بیان کرد: رسوخ دانش در بخش کشاورزی پایین و باید به صورت ویژه پرداخته شود.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی ادامه داد: بخش کشاورزی باید در شرکت‌های دانش‌بنیان و فناورانه جایگاه ویژه‌ای داشته باشد.

گودرزی اظهار کرد: ۱۸۰ شرکت در استان مرکزی وجود دارد که ۱۶ شرکت آن در بخش دانش‌بنیان و فناورانه است و این آمار معادل حدود ۹ درصد است و این استان در این راستا از میانگین شرکت‌های دانش بنیان و فناورانه کشاورزی بالاتر است.

وی گفت: ۳۸ ایده در مرکز رشد کشاورزی استان مرکزی وارد شده که ۱۹ خروجی داشته و ۱۹ مورد نیز در حال کار است.

استان مرکزی ۱۶۲ هزار هکتار اراضی آبی، ۲۲۱ هزار هکتار اراضی دیم و در مجموع ۲۸۳ هزار هکتار اراضی دارد.

طبق آخرین آمار تولیدات زراعی استان مرکزی یک میلیون و ۹۲۵ هزار تن، ۵۵۷ هزار تن محصولات باغی، ۵۶۲ هزار تن دامی و هفت هزار تن محصولات آبزیان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha