سمنان - ایرنا - آسیب‌شناسی دعاوی مطروحی در دیوان عدالت اداری علیه سازمان تامین اجتماعی در زمینه بازنشستگی و مسایل مربوط به آن در همایش آموزشی و تخصصی با حضور قضات دیوان عدالت اداری روز پنجشنبه در سمنان مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، سازمان تامین اجتماعی استان سمنان برای تحقق اصل سه‌جانبه‌گرایی، تقویت و توسعه تعامل با شرکای اجتماعی به عنوان صاحبان اصلی این سازمان و با هدف اجرای سیاست‌های کلی تامین اجتماعی ابلاغی رهبر معظم انقلاب، همایش سه‌جانبه تامین اجتماعی با حضور قضات دیوان عدالت اداری برگزار کرد.

در این همایش در زمینه آسیب‌شناسی دعاوی مطروحه در دیوان عدالت اداری علیه سازمان تامین اجتماعی، با هدف حذف یا کاهش این دعاوی بحث و تبادل نظر شد.

دعاوی حقوقی شامل موضوع هایی مانند اشتغال و احتساب سابقه، اصلاح عناوین شغلی، بازنشستگی سخت و زیان‌آور مشاغل و اعتراض به آرای هیات‌های تشخیص مطالبات، از جمله موارد مورد بررسی در همایشی آموزشی و تخصصی سازمان تامین اجتماعی سمنان با حضور قضات دیوان عدالت اداری بود.

سرپرست اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سمنان در این آیین گفت: اندازه‌گیری عوامل و شاخص سخت و زیان‌آور بودن در واحدهای صنعتی توسط دانشگاه علوم پزشکی مورد توجه باشد.

علی نورانی افزود: برای تعیین سخت و زیان آور بودن مشاغل باید معیار و شاخص تعریف شود، تا حقی از کسی ضایع نشود.

وی تاکید کرد: برای اجرای صحیح قوانین کار باید خلاءها رفع و شاخص‌ها به صورت کمی در واحدهای مختلف تولیدی مورد بررسی قرار بگیرد.

به گزارش ایرنا، هیات وزیران ۲۲ اسفند سال ۱۳۸۰ به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های کار، بهداشت و نیز سازمان تامین اجتماعی، آیین نامه اجرایی قانون بازنشستگی پیش از موعد کارگران مشاغل سخت و زیان‌آور را تصویب کرد.

بر اساس این قانون، مشاغل سخت و زیان ‌آور به شغل هایی گفته می‌شود که متصدی آن، در معرض آسیب های جسمی و روحی و زود مستهلک شدن قرار دارد.

به همین دلیل قانونگذار برای جلوگیری از آسیب زودرس انسان، قانون بازنشستگی در کارهای سخت و زیان ‌آور را وضع کرد؛ بنابراین اگر کسی ۲۰ سال متوالی یا ۲۵ سال متناوب در اینگونه مشاغل کار کرده باشد، می ‌تواند بدون شرط سنی بازنشسته شود.

نمایندگان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان تامین اجتماعی و همچنین نمایندگان کارگران و کارفرمایان، اعضای کمیته های استانی هستند که به تقاضای کارگران و کارفرمایان نسبت به تطبیق و تشخیص مشاغل سخت و زیان آور اقدام می کنند.

بر این اساس در اجرای ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی افراد می توانند درخواست خود را به دبیرخانه بررسی مشاغل سخت و زیان‌آور ارسال کنند.