قزوین - ایرنا - رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر قزوین از کشف یک تن و ۲۳۰ کیلوگرم انواع مخدر از ابتدای سال جاری تاکنون در استان خبر داد.

سرهنگ فرهاد علی بیگی روز جمعه با حضور در استودیو خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان قزوین اظهار کرد: در همین مدت ۲ هزار و ۹۱۵ متهم نیز دستگیر و پس از تشکیل پرونده برای ادامه مراحل قانونی به مراجع قضایی استان معرفی شدند.

وی با بیان اینکه پلیس مبارزه با مواد مخدر در استان قزوین طرح‌های متنوعی انجام داده است، تصریح کرد: در سال جاری ۴۰۰ طرح از سوی پلیس مبارزه با مواد مخدر در قالب "امنیت اجتماعی" و "آرامش در شهر" اجرا شده تا مردم احساس آرامش و امنیت داشته باشند.

سرهنگ علی بیگی در خصوص جزییات طرح ارتقای امنیت اجتماعی و آرامش در شهر بیان کرد: ۶۶۷ کیلوگرم انواع مخدر در این طرح‌ها کشف و یک هزار و ۶۰۰ متهم نیز دستگیر شدند که از این میان ۲۴۵ متهم از نوع قاچاقچی بودند.

به گفته این مسوول انتظامی، قبلا به علت وجود عوارضی در ورودی آزادراه‌های استان قزوین، گلوگاه‌های مناسبی برای ایست و بازرسی نیروهای پلیس وجود داشت تا بتوانند عبور و مرور خودروها را کنترل کنند، اما اکنون با الکترونیکی شدن عوارضی‌ها کار پلیس دشوارتر شده است.

سرهنگ علی بیگی با بیان اینکه اشراف اطلاعاتی پلیس مبارزه با مواد مخدر پنهان شدن متهمان را دشوار ساخته است، ادامه داد: با اشرافی که نیروهای پلیس در حوزه مواد مخدر به دست آورده‌اند، تمامی محموله‌ها و مکان‌های نگهداری مواد مخدر رصد شده و با مجرمان برخورد می‌شود.

کمپ ماده ۱۶ ظرفیت پایینی دارد/برآورد بیش از ۲ هزار معتاد متجاهر در قزوین

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر قزوین در ادامه به اقدامات پس از دستگیری معتادان پرداخت و تشریح کرد:‌ مساله دیگر ساماندهی معتادان و اشتغال این افراد به منظور بهبودیافتگی ماندگار و پیشگیری از جرایم مثل سرقت است که باید در این راستا باید دستگاه‌های دیگر نیز پای کار باشند.

سرهنگ علی بیگی بیان کرد: برای رضایتمندی و تثبیت وضعیت موجود نیازمند هماهنگی و همکاری با دستگاه قضایی و بهزیستی برای ایجاد زمینه در راستای مقابله با مواد مخدر هستیم که مهم ترین آن ارتقای کمپ‌های ترک اعتیاد ماده ۱۶ و ۱۵ است.

وی با بیان اینکه استانداری باید در افزایش ظرفیت کمپ ماده ۱۶ همکاری کند، اظهار کرد: انتظار داریم که ظرفیت معتادان متجاهر در کمپ ماده ۱۶ افزایش یابد، چون این کمپ هم اکنون برای ۲۰۰ معتاد متجاهر ظرفیت دارد و این درحالی است که تعداد کل معتادان متجاهر استان بیش از ۲ هزار معتاد برآورد می‌شود.

این مسوول انتظامی تاکید کرد: جمع آوری معتادان متجاهر برای پلیس کار چندان سختی نیست و می توان ظرف ۴۸ ساعت تمامی معتادان استان را جمع آوری کرد، اما باید جایی باشد که این معتادان را به آن محل منتقل کنیم.

سرهنگ علی بیگی اظهار کرد: مساله مهم بحث حرفه آموزی معتادان متجاهر است که باید به صورت پایدار باشد، به عنوان مثال معتادی که پس از سه ماه دوره ترک اعتیاد بدون شغل باقی بماند و نتواند به زندگی عادی برگردد، به طور قطع مجددا با پدیده اعتیاد روبرو خواهد شد.

فعالیت ۵۴ سمن در حوزه مواد مخدر

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر قزوین در ادامه به نهادهای مردمی فعال در حوزه مواد مخدر پرداخت و بیان کرد: در حال حاضر ۵۴ سازمان مردم نهاد (سمن) در حوزه مواد مخدر فعالیت دارند و این سازمان ها تحت نظارت سازمان بهزیستی به کاهش اعتیاد و مقابله با مصرف مواد کمک می‌کنند.

سرهنگ علی بیگی خاطرنشان کرد: در استان قزوین ۲۰ مرکز تحت نظارت بهزیستی فعالیت دارند و به هفت هزار معتاد خدماتی از قبیل مسایل بهداشتی و درمانی اقدام کرده و حتی تسهیلات بانکی ارایه می دهند.

وی خاطر نشان کرد: از آنجایی که اعتیاد مادر جرایم است، باید در این حوزه کارهای جدی تری صورت پذیرد، فردی که گرفتار اعتیاد می شود، برای تامین مواد مخدر دست به هرگونه جرایمی از قبیل سرقت خرد و خشن می زند و اگر می خواهیم شهری امن داشته باشیم، باید در حوزه مقابله با مواد مخدر کارهای زیربنایی انجام دهیم.

این مسوول انتظامی یادآور شد: به خانواده‌ها توصیه می کنم که جوانان بیشتر از سایرین در معرض مواد مخدر قرار دارند و باید با تویت اعتماد به نفس این افراد کاری کنیم که آن‌ها به مصرف هرگونه مواد "نه" بگویند و از آن دوری کنند، تجربه نشان داده که پدیده کارتن خوابی شوخی بردار نیست، اینکه تفننی و تفریحی مصرف داشته باشیم، کاملا دروغ و تبلیغات منفی است.