تبریز - ایرنا- مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی اعلام کرد: در مدت چهار روز برگزاری نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع دستی در تبریز هفت تفاهمنامه همکاری منعقد شد.

احمد حمزه‌زاده روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این تفاهم‌نامه‌ها برای جذب گردشگر از کشورهای خارجی و استان‌های دیگر به تبریز منعقد شد.

وی ادامه داد: تفاهم‌نامه‌های منعقد شده با کشورهای عراق و ترکیه بوده البته آثار برگزاری نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع دستی سال گذشته نیز در طول یک سال گذشته دیده شد طوری که اولین بار تور گردشگری از ترکیه جهت بازدید از آثار تاریخی تبریز به این شهر سفر کرد.

وی ادامه داد: ادامه پژوهش‌های باستان شناسی مجموعه تاریخی ربع رشیدی در تبریز توسط پژوهشگاه شمال غرب کشور از دیگر دستاوردهای نمایشگاه بین المللی امسال در تبریز است.

حمزه زاده خاطرنشان کرد: خنثی شدن عملیات روانی دشمنان انقلاب که به طبل ناامنی در ایران می‌کوبیدند و حضور گردشگران خارجی در این نمایشگاه در کنار نشاط اجتماعی که ایجاد کرده بود از دیگر دستاوردهای مهم امسال نمایشگاه گردشگری تبریز است.

وی ادامه داد: بازدید بیش از ۳۹۰ هزار نفر از مردم که این تعداد در سال گذشته ۱۱۰ هزار نفر بود از دیگر دستاوردهای عمده نمایشگاه یاد شده است.

وی ادامه داد: به گفته کارشناسان و بازدیدکنندگان ازبکی شیوه معماری موجود در تاشکند پایتخت ازبکستان محصول آموزش معماران تبریزی در گذشته تاریخی این شهر بوده، و تاکید بر عملیاتی شدن بیشتر خواهر خواندگی بین تبریز و خجند با وجود مقبره کمال الدین خجندی در تبریز و برقراری پرواز بین تبریز و خجند و همین طور تبریز و چین از جمله پیگیری‌های انجام شده در نمایشگاه امسال گردشگری بین المللی تبریز است.

وی همچنین گفت: حضور بانک صندوق کارآفرین امید در محل نمایشگاه گردشگری تبریز و ارائه تسهیلات ویژه تا ۲۰ میلیون تومان به بازدیدکنندگان جهت خرید صنایع دستی از جمله اقدامات انجام شده در این دوره بوده که جای دیگر بانک‌های کشور از جمله بانک گردشگری در این نمایشگاه خالی بود که در حال رایزنی هستیم در سال‌های آینده تعداد بانک‌های مشارکت کننده در محل نمایشگاه افزایش یابد.

وی همچنین با اشاره به کاوش‌های انجام شده در منطقه لیلان ملکان گفت: قدمت تاریخی در آذربایجان شرقی هفت هزار ساله بود که با کاوش‌های انجام شده و آثار به دست آمده مسی از لیلان قدمت منطقه ۹هزار ساله شده که با حضور وزیر میراث فرهنگی در استان قول مساعد به ایجاد موزه در منطقه لیلان و همچنین در ادامه ثبت جهانی کباب بناب داده شد.

وی همچنین اعلام کرد: امسال ۸۵۰ هزار نفر از موزه‌های آذربایجان شرقی بازدید کردند که نسبت به سال گذشته ۲۸۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: هفت هزار دانشجوی خارجی در آذربایجان شرقی تحصیل می‌کنند که در این آمار حساب نشده است.

وی اضافه کرد: امسال ۱۱ میلیون و ۵۳۰ هزار دستگاه خودروی پلاک غیر بومی در استان تردد کردند.

وی یادآور شد: حدود ۲.۵ میلیون نفر گردشگر نیز در اقامتگاه‌ها و هتل‌های گردشگری آذربایجان شرقی اقامت کردند که بیشترین گردشگرها به ترتیب از کشورهای عراق، ترکیه، چین، جمهوری آذربایجان، روسیه، ارمنستان، آلمان، لهستان، پاکستان و اسپانیا بوده است.

وی گردشگران خارجی اقامت کننده در آذربایجان شرقی را حدود ۶۸ هزار نفر اعلام کرد و افزود: به دنبال ثبت نمایشگاه بین المللی گردشگری تبریز در تقویم جهانی هستیم که تا در افزایش تعداد گردشگران خارجی از استان نقش بیشتری را ایفا کند.

اتحاد بین بخش خصوصی و دولتی در نمایشگاه بین المللی گردشگری تبریز تجلی یافت

مدیر کانون تشکل‌های گردشگری آذربایجان شرقی گفت: اتحاد بین بخش خصوصی و دولتی در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع دستی این استان برای نخستین بار به صورت عملیاتی و کاربردی در کشور تجلی یافت.

رشید رجب پور اظهار کرد: البته انتظار داریم در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری سال آینده تمام دستگاه‌های متولی، مشارکت بیشتری داشته باشند. وی همچنین افزود: تنها استانی در کشور هستیم که کانون تشکل‌های گردشگری آن تشکیل یافته و فعال است البته در بین صنوف دیگر هم این انسجام تشکل‌های گردشگری آذربایجان شرقی بی‌نظیر است.