جلوه گری امنیت ایران با حضور گردشگران خارجی در نمایشگاه بین المللی تبریز

تبریز- ایرنا- تبریز و خطه آذربایجان که به گفته وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، نسیم آزادی در ۲ مقطع تاریخی از این منطقه آغاز شده است، این بار نیز نسیم رونق صادرات و تعاملات تجاری با کشورهای منطقه در دولت چهاردهم از محل دایمی نمایشگاه بین المللی تبریز وزیدن گرفت و نماد عبور از تحریم و وجود امنیت پایدار را با حضور گردشگران خارجی جلوه گر شد.

به گزارش ایرنا، سومین نمایشگاه بین المللی گردشگری و یازدهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تبریز با حضور «سیدرضا صالحی امیری» وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، کاردار، سفرا و فعالان گردشگری و صنایع دستی از کشورهای ترکیه، کوبا، تاجیکستان، عراق، ازبکستان و ارمنستان و استان های مختلف کشور برگزار شد و راه را برای رونق گردشگری و صادرات صنایع دستی این خطه هموارتر کرد.

برپایی این نمایشگاه در سطح ملی و بین المللی در تبریز، بستر و دریچه ای تازه برای مراودات تجاری و اقتصادی آذربایجان شرقی با کشورهای منطقه ایجاد کرده و استقبال پرشور فعالان حوزه گردشگری و صنایع دستی و بازدیدکنندگان از این نمایشگاه نشان داد که حضور کشورها و گردشگران خارجی در این نمایشگاه وجود آرامش و امنیت کشور را نشان داده و به رخ کشید.

حضور بیش ۲۹۰ هزار بازدید کننده و سفرای ۶ کشور خارجی، نشان می دهد برپایی چنین نمایشگاه هایی مورد تقاضای مردم و جامعه هدف بوده و داد و ستد در چنین نمایشگاه هایی با وجود امنیت اقتصادی می تواند علاوه بر درآمدزایی برای فعالان این حوزه ها و ایجاد انگیزه فعالیت بیشتر در آنها، زمینه ساز تعاملات فرهنگی مردم این خطه با اقصی نقاط کشور و کشورهای منطقه و رونق بیشتر صنعت توریسم و صنایع دستی آذربایجان شرقی شود.

عبور از تحریم و جلوه گری امنیت ایران با حضور گردشگران خارجی در نمایشگاه بین المللی تبریز

حضور وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و سفرا و نمایندگان برخی کشورهای منطقه در مراسم گشایش این نمایشگاه حاکی از توجه دولت چهاردهم و سیاست نظام جمهوری اسلامی ایران برای توسعه صنعت گردشگری و صادرات صنایع دستی، برقراری مراودات تجاری و اقتصادی بیشتر با دیگر کشورها به خصوص کشورهای همجوار و رونق این صنایع در کشور است.

اهمیت این موضوع را می توان در سخنان وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نشست با استاندار، مجمع نمایندگان و بانوان کارآفرین آذربایجان‌شرقی و تاکید بر عزم جدی این وزارتخانه برای عملیاتی کردن اهداف برنامه‌های چهار یا پنج‌ ساله، ضرورت بازتعریف زنجیره ارزش صنایع‌ دستی، توجه به توسعه صادرات به عنوان تنها کلید نجات صنایع دستی و استفاده از ظرفیت‌های بزرگ حوزه گردشگری و صنایع‌دستی به کمک میراث‌ فرهنگی ارزشمند کشور برای رسیدن به پیشرفت اقتصادی و فرهنگی، پیدا کرد.

یازدهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی و سومین نمایشگاه بین المللی گردشگری تبریز در حالی در ۲۲۰ غرفه‌ صنایع دستی، ۷۰ غرفه‌ گردشگری و ۶۰ غرفه‌ جانبی با حضور فعالان صنایع دستی از جمله ورنی بافی، منبت و معرق چوب، زیورآلات سنتی، سفال و سرامیک، سنگ های قیمتی، لباس های سنتی، چرم دوزی، میناکاری، حکاکی روی فلز و نقره، چاپ باتیک، ممقان دوزی، فرش و تابلو فرش، گردشگری، غرفه های دفاتر آژانس‌های مسافرتی، هتل‌ها، انجمن‌های هتلداران و تورهای سیاحتی برپا شد که به اذعان شرکت کنندگان این نمایشگاه از کشورهای خارجی و اقصی نقاط کشور و کارشناسان حوزه های گردشگری و صنایع دستی برپایی چنین نمایشگاه هایی موجب رونق صنعت توریسم، صادرات صنایع دستی و افزایش مبادلات تجاری و اقتصادی با کشورهای منطقه می شود.

حمایت دولت از برگزاری چنین نمایشگاه هایی و ارایه تسهیلات برای افزایش قدرت خرید مردم در کنار رونق صنعت گردشگری و صنایع دستی در کشور می تواند سهم بسزایی در اشتغالزایی و درآمدزایی برای هنرمندان و صنعتگران این حوزه داشته باشد به طوری که گفته می شود هر کارگاه یا شغل در موضوع هنر صنعت توان اشتغالزایی برای ۱۰ نفر را دارد.

ارایه تسهیلات سهل الوصول ۲۰۰ میلیون ریالی با کارمزد ۱۲ درصد و بازپرداخت یکساله از سوی صندوق کارآفرینی امید در این نمایشگاه برای خریداران صنایع دستی از غرفه های این نمایشگاه، به رونق بیش از پیش این نمایشگاه افزود به طوری که گفته می شود ۴۵ میلیارد ریال تسهیلات از سوی این صندوق در اختیار علاقه مندان به خرید از این نمایشگاه قرار گرفت.

این اقدام موجب استقبال و رضایتمندی غرفه داران، علاقه مندان و خریداران صنایع دستی شد به طوری که آنان خواستار ادامه پرداخت چنین تسهیلاتی در سایر نمایشگاه ها مانند مبل و لوازم خانگی برای حمایت از هنرمندان، صنعتگران و فعالان این حوزه ها و افزایش قدرت خرید مردم شدند.

عبور از تحریم و جلوه گری امنیت ایران با حضور گردشگران خارجی در نمایشگاه بین المللی تبریز
احمد حمزه‌زاده، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی

ثبت رکورد بازدید بیش از ۱۰۰ هزار نفر از نمایشگاه صنایع‌ دستی و گردشگری تبریز در یک روز

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی با اشاره به ثبت رکورد بازدید بیش از ۱۰۰ هزار نفر از نمایشگاه صنایع‌ دستی و گردشگری تبریز در یک روز، گفت: این استقبال نشان می دهد که ایران و به تبع آن آذربایجان شرقی و تبریز به علت داشتن ظرفیت ها و ظرفیت های ارزشمند در حوزه های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می تواند به‌ عنوان مقصد مهم گردشگری در جهان مطرح شود.

آذربایجان شرقی و تبریز به علت داشتن ظرفیت ها و ظرفیت های ارزشمند در حوزه های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می تواند به‌ عنوان مقصد مهم گردشگری در جهان مطرح شود.

«احمد حمزه‌زاده» در گفت و گو با ایرنا افزود: برگزاری این نمایشگاه در ۱۱ هزار مترمربع وسعت فضای نمایشگاهی در نمایشگاه بین المللی تبریز با استقبال چشمگیری مواجه شد و علاوه بر جذب گردشگران، نشان داد که زندگی در کشور ما در کمال امنیت و آرامش در جریان است.

وی با تاکید بر اینکه اقدامات انجام‌ شده در این حوزه موجب شد تا تبریز به‌ عنوان یکی از مقاصد اصلی سفر در ایران معرفی شود، اظهار کرد: اقدامات تبلیغاتی و بازاریابی انجام شده باعث شد تا در نیمه نخست امسال، ضریب اشغال هتل‌های استان به ۹۵ درصد برسد که در نوع خود بی‌نظیر است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اقدامات انجام شده در ایجاد زیرساخت‌های جدید گردشگری در این استان، گفت: در این راستا، ۱۱۸ پروژه سرمایه‌گذاری به ارزش ۴۶۰ هزار میلیارد ریال در این استان اجرا می شود و آذربایجان شرقی ۱۰ درصد از پروژه‌های در حال اجرای سرمایه‌گذاری در سطح کشور را به خود اختصاص داده است.

حمزه زاده، با اشاره به ظرفیت‌های بی‌شمار آذربایجان شرقی در حوزه های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ادامه داد: این استان با داشتن آثار ثبت جهانی شده‌ کم‌نظیر و متنوع مانند بازار تاریخی، ژئوپارک ارس و روستای کندوان به‌ عنوان اولین روستای گردشگری کشور، از ظرفیت‌های منحصر به‌فردی در زمینه گردشگری برخوردار است که توسعه زیرساخت‌ها و افزایش بازاریابی موجب جذب بیشتر گردشگران ورودی به استان می شود.

عبور از تحریم و جلوه گری امنیت ایران با حضور گردشگران خارجی در نمایشگاه بین المللی تبریز

آرزوی دیدن ایران را داشتیم/از آرامش و زیبایی های این کشور لذت می بریم

زوج بازنشسته بلژیکی که در سفر به ایران، میهمان تبریزی‌ها شدند از نمایشگاه بین المللی گردشگری تبریز نیز بازدید کردند، خانم بلژیکی که به همراه همسرش در نمایشگاه بین المللی گردشگری تبریز حضور یافت، به خبرنگار ایرنا گفت: ما با خودروی خود پس از بازنشستگی می‌خواهیم به کل دنیا سفر کنیم و با کشورهای زیبا و تاریخی دنیا آشنا شویم.

روزا افزود: یکی از کشورهایی که آرزوی دیدنش را داشتیم، ایران بود که به عنوان یک کشور زیبا و کهن آن را می‌شناسیم.

وی ادامه داد: ایران یک کشور با تاریخ تمدن طولانی و فرهنگ، غذا و خوراک و به خصوص مردم بی نظیر است که در همین ابتدای سفر به این کشور و شهر تبریز شاهد آن بودیم.

این خانم بلژیکی با بیان این‌که تبریز، نخستین شهری است که به همراه همسرش در سفر به ایران از آن بازدید کرده‌اند، گفت: سفر ما به تبریز همزمان با برگزاری نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع دستی شد که حضور در این نمایشگاه را غنیمت شمردیم و واقعا شگفت زده شدیم.

وی ادامه داد: همسرم مدام صنایع دستی را به من نشان می‌دهد و می‌گوید هر چیزی که از آن لذت می‌بریم لازم نیست که صنعتی و کارخانه‌ای باشد بلکه هنر دست هنرمندان مملو از عشق و زیبایی است و ما نیز عاشق صنایع دستی هستیم.

مایک همسر او نیز از زیبایی‌های شهر تبریز گفت و ادامه داد: هرچه در نمایشگاه دیدیم، ما را شگفت زده کرد. هنرهای عجیب و زیبایی بودند و ما را با اصالت ایران آشنا کردند.

وی افزود: مردم ایران بسیار مهربان و خوش برخورد هستند و ما از سفر به ایران و آرامشی که در این کشور وجود دارد،بسیار لذت می‌بریم.

عبور از تحریم و جلوه گری امنیت ایران با حضور گردشگران خارجی در نمایشگاه بین المللی تبریز
حبیب ماهوتی، مدیرعامل نمایشگاه بین المللی تبریز

بازدید ۳۷۰ هزار نفر از نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی تبریز

مدیرعامل نمایشگاه بین المللی تبریز نیز به خبرنگار ایرنا گفت: حدود ۳۲۰ غرفه در سومین نمایشگاه بین المللی گردشگری و یازدهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی تبریز دایر شده بود و استقبال خوب شرکت کنندگان از سراسر کشور و بازدیدکنندگان از این نمایشگاه ها موجب تعجب و تحسین وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مراسم گشایش این نمایشگاه شد.

«حبیب ماهوتی» افزود: بر اساس آمار ارایه شده از تعداد بازدید کنندگان، در بازه زمانی ۴.۵ روز از گشایش این نمایشگاه ها، ۲۹۰ هزار نفر از آنها بازدید کردند و روزهای پنجشنبه و جمعه حجم مراجعه کنندگان به نمایشگاه موجب بروز ترافیک سنگین در مسیرهای ورودی و خروجی نمایشگاه بین المللی تبریز شده بود.

وی با تاکید بر اینکه حمایت دولت از برگزاری چنین نمایشگاه هایی موجب رونق صنعت گردشگری و صنایع دستی در کشور می شود، اظهار کرد: اداره کل میراث فرهنگی استان با همکاری صندوق کارآفرینی امید و ایجاد شعبه در داخل این نمایشگاه، تسهیلات ۲۰۰ میلیون ریالی سهل الوصول به خریداران از این نمایشگاه اعطا کرد که این موضوع در خرید مردم از نمایشگاه و فروش غرفه داران نقش بسزایی ایفا کرد.

مدیرعامل نمایشگاه بین المللی تبریز گفت: بر اساس آمار ارایه شده از سوی این صندوق، ۴۵ میلیارد ریال تسهیلات با سود ۱۲ درصد و با بازپرداخت یکساله در اختیار خریداران صنایع دستی از این نمایشگاه قرار گرفت. بر اساس آمار ارایه شده از سوی این صندوق، ۴۵ میلیارد ریال تسهیلات با سود ۱۲ درصد و با بازپرداخت یکساله در اختیار خریداران صنایع دستی از این نمایشگاه قرار گرفت.

ماهوتی، با تاکید بر ارایه چنین خدمات و تسهیلاتی در سایر نمایشگاه ها برای افزایش قدرت خرید مردم و رونق اقتصادی کشور، ادامه داد: حضور آژانس ها و شرکت های هواپیمایی در این نمایشگاه نیز به نوبه خود موجبات آشنایی مردم از این شرکت ها و افزایش آمار سفر به مناطق تاریخی و گردشگری کشور را فراهم کرد.

وی یادآور شد: حضور شرکت کنندگان در این نمایشگاه با لباس های محلی در غرفه ها نیز علاوه بر ایجاد جلوه خاص در نمایشگاه، موجب معرفی فرهنگ و تنوع پوشش مردم مناطق مختلف کشور و آشنایی نسل جدید با فرهنگ های اصیل ایرانی و تنوع پوششی آن ها شد.

عبور از تحریم و جلوه گری امنیت ایران با حضور گردشگران خارجی در نمایشگاه بین المللی تبریز

نمایشگاه های صنایع دستی زنجیره های تولید را به همدیگر وصل می کند

مدیر غرفه صنایع دستی اصفهان و ملایر در نمایشگاه بین المللی صنایع دستی تبریز نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به استقبال خوب مردم برای بازدید از این نمایشگاه، گفت: صنعتگران و هنرمندان با شرکت در چنین نمایشگاه هایی علاوه بر اینکه معروف و شناخته می شوند با برقراری ارتباط با سایر هنرمندان، زنجیره ها و حلقه های تولید صنایع دستی را به هم وصل می کنند.

«سعید رضایی» برگزاری چنین نمایشگاه هایی را به مثابه روشن شدن چراغی برای رونق صنعت گردشگری و صنایع دستی کشور دانست و افزود: در اصفهان مثلی وجود دارد که هر هنرمند و صنعتگر مساوی با یک چاه نفت است و برای کشور می تواند ارزآوری بالایی داشته باشد. در اصفهان مثلی وجود دارد که هر هنرمند و صنعتگر مساوی با یک چاه نفت است و برای کشور می تواند ارزآوری بالایی داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه معرفی آثار و صنایع دستی هنرمندان در داخل و خارج از کشور موجب توسعه صادرات صنایع دستی و جذب گردشگر بیشتر می شود، اظهار کرد: رونق صنعت گردشگری و صنایع دستی و افزایش تقاضا برای خرید صنایع دستی موجب افزایش اشتغالزایی در کشور می شود.

عبور از تحریم و جلوه گری امنیت ایران با حضور گردشگران خارجی در نمایشگاه بین المللی تبریز

ارایه تسهیلات در نمایشگاه ها به خریداران موجب افزایش قدرت خرید مردم می شود

مدیر یک هنرکنده قلم زنی در اصفهان نیز در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه هر هنرمند و صنعتگر فعال در حوزه صنایع دستی می تواند برای ۱۰ نفر اشتغالزایی مستقیم ایجاد کند، گفت: رونق این صنعت موجب افزایش تولید و تنوع تولید آثار و صنایع دستی در کشور می شود.

هر هنرمند و صنعتگر فعال در حوزه صنایع دستی می تواند برای ۱۰ نفر اشتغالزایی مستقیم ایجاد کند و رونق این صنعت موجب افزایش تولید و تنوع تولید آثار و صنایع دستی در کشور می شود.

«تانه طباطبایی»، با اشاره به اینکه ۱۴ سال به صورت مداوم در هنر قلم زنی فعالیت می کند، ادامه داد: در بیش از ۱۰۰ نمایشگاه داخلی شرکت کرده ام ولی این نمایشگاه بعد از نمایشگاه های تهران و اصفهان از استقبال خوب مردمی مواجه شد.

وی اظهار کرد: با توجه به فشار اقتصادی و پایین آمدن قدرت خرید مردم، متولیان نمایشگاه های گردشگری و صنایع دستی باید تسهیلاتی را برای خرید مردم فراهم کنند.

وی یادآور شد: در نمایشگاه تبریز چنین تسهیلاتی فراهم شده بود و صندوق کارآفرینی امید برای خرید مردم از این نمایشگاه ۲۰۰ میلیون ریال تسهیلات با کارمزد ۱۲ درصد پرداخت می کرد و این موضوع موجب افزایش فروش صنایع دستی توسط غرفه داران شد.

عبور از تحریم و جلوه گری امنیت ایران با حضور گردشگران خارجی در نمایشگاه بین المللی تبریز

امکان خرید صنایع دستی مناطق مختلف کشور بدون سفر به این مناطق از طریق نمایشگاه بین المللی تبریز

یک بازدیدکننده از سومین نمایشگاه بین المللی گردشگری و یازدهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی تبریز نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به نقش این نمایشگاه در رونق اقتصادی کشور و توسعه صادرات صنایع دستی گفت: این نمایشگاه امکان خرید صنایع دستی مناطق مختلف کشور را بدون سفر به این شهرها برای بازدیدکنندگان فراهم کرد و موجب آشنایی مردم آذربایجان با فرهنگ و انواع صنایع دستی سایر مناطق کشور شد.

«امین خیری»، با بیان اینکه فضای نمایشگاه مملو از بازدیدکنندگان تبریز و سایر شهرها بود، افزود: صنایع دستی عرضه شده در برخی غرفه ها از جمله سیستان و بلوچستان، هرمزگان، گیلان، گلستان، خراسان جنوبی و لاله جین همدان برای برخی از مردم آذربایجان و تبریز تازگی داشت و نوع پوشش و فرهنگ مردم این مناطق را معرفی می کرد.صنایع دستی عرضه شده در برخی غرفه ها از جمله سیستان و بلوچستان، هرمزگان، گیلان، گلستان، خراسان جنوبی و لاله جین همدان برای برخی از مردم آذربایجان و تبریز تازگی داشت و نوع پوشش و فرهنگ مردم این مناطق را معرفی می کرد.

وی ساخت صنایع دستی به صورت عینی در داخل غرفه ها را ارزشمند اعلام و اظهار کرد: در برخی از غرفه ها، هنرمندان و فعالان حوزه صنایع دستی، هنر خود را با قلم زنی روی مس، سفالگری، شیشه گری، رو دوزی، حکاکی روی سنگ های قیمتی و تولید کیف و کفش چرمی در معرض دید عموم گذاشته بودند تا بازدیدکنندگان از نحوه تولید این صنایع آشنا شوند.

خیری، با اشاره به اینکه از دیدن این نمایشگاه خیلی لذت بردم، ادامه داد: برپایی چنین نمایشگاه هایی به درآمدزایی فعالان این حوزه و افزایش انگیزه آنان برای ادامه فعالیت خود کمک شایانی می کند و این روند نقش بسزایی در ماندگاری صنایع دستی مناطق مختلف کشور ایفا می کند.

به گزارش ایرنا، نمایشگاه بین المللی تبریز، پس از نمایشگاه تهران به عنوان دومین نمایشگاه در سطح کشور و اولین نمایشگاه تاسیس شده توسط بخش خصوصی مطرح بوده و هم اکنون نیز با اجرای بیش از ۶۰ عنوان نمایشگاه در سال، پیشتاز و الگوی سایر نمایشگاه ها در استان های کشور است.

نمایشگاه بین المللی تبریز کاملا به صورت خودکفا و بدون اتکا به ساختار دولتی ساخته شده و اداره می‌ شود و از این حیث نیز سرآمد سایر نمایشگاه های کشور است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha