قشم- ایرنا - امام جمعه قشم گفت: جزایر سه گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک بخش‌های لاینفک قلمرو و تمامیت سرزمینی ایران بوده و همواره متعلق به جمهوری اسلامی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام غلامرضا حاجبی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه قشم اظهار کرد: تکرار ادعاهای بی‌اساس اتحادیه اروپا و شورای همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس در مورد جزایر سه گانه ایرانی فاقد وجاهت است و خللی در وضعیت حقوقی تعلق این جزایر به ایران و اعمال حاکمیت جمهوری اسلامی ایران بر جزایر یادشده وارد نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه تکرار این ادعاهای بی‌اساس و القای این ادبیات برای اهداف بلند مدت است، گفت: طرح ادعاهای واهی علیه جزایر یادشده هیچ‌گاه به حقانیت تاریخی و حقوق ملی ملت ایران نسبت به این جزایر به عنوان جزو لاینفک از خاک سرزمین جمهوری اسلامی ایران خدشه وارد نمی‌سازد.

امام جمعه قشم افزود: بر اساس واقعیت های تاریخی پیش از اینکه کشور امارات به وجود آید، این جزایر متعلق به ایران بوده، هست و خواهد بود.

به گزارش ایرنا، جزایر سه گانه بوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک در خلیج فارس و در نزدیکی تنگه هرمز قرار دارد که بر اساس اسناد تاریخی متقن از دوره هخامنشیان تحت حاکمیت ایران بوده‌اند و جزو جدایی ناپذیر از سرزمین ایران به شمار می‌روند.

به تازگی اتحادیه اروپا و شورای همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس در بند پایانی بیانیه‌ای مشترک، ادعاهای بی اساس گذشته را در مورد جزایر سه گانه ایرانی تکرار کردند.

در این بیانیه، بدون توجه به اسناد تاریخی و حقوق بین‌الملل، از ایران خواسته شده است که به آنچه «اشغال» این جزایر می‌نامند، پایان دهد؛ این موضع‌گیری، مالکیت ایران بر جزایر سه‌گانه را به‌عنوان نقض تمامیت سرزمینی امارات معرفی و ادعا کرده که این مسئله با اصول منشور سازمان ملل مغایرت دارد.