تهران - ایرنا - کانون جهادگران جهاد سازندگی به مناسبت درگذشت «استاد دکتر سیدآهنگ کوثر» بنیانگذار و اسطوره فناوری آبخوان‌داری بیانه‌ای صادر کرد.

به گزارش روز جمعه گروه اقتصادی ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، در بیانیه کانون جهادگران جهاد سازندگی آمده است:

استاد دکتر سید آهنگ کوثر همچون دیگر عزیزان به قافله تعالی انسانی به سوی خداوند پیوست. دکتر کوثر عضوی از جامعه اما بسیار ممتاز و بی‌مانند بود. هرگز نمی‌توان ویژگی‌هایی که او را اسطوره علم و دانش و فناوری آبخوان‌داری که ابزار کارآمد مدیریت نزولات و سیلاب‌ها، تغذیه سفره‌ها و نجات‌بخش انسان در فرایند آینده وحشتناک فرونشست دشت‌ها و زلزله‌های نابودکننده تمدن‌ها خواهد بود، نادیده گرفت.

برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی، فرونشست مستمر زمین که در بعضی از دشت‌ها سالانه به ۲۰ سانتی‌متر می‌رسد و هویدا شدن فروچاله‌ها یکی پس از دیگری که هر کدام یک هشدار و یک فریاد بلند زمین است که "به هوش باشید ممکن است فاجعه‌های بزرگی در راه باشد" اما گوش‌های شنوایی شاید وجود نداشته باشد، ایشان با شنیدن این فریادها اسباب آرامش آنها را فراهم کرد.

لذا شایسته است دکتر سید آهنگ کوثر دانشمند افتخارآفرین، تحول‌آفرین و اسطوره دانش و فناوری آبخوان‌داری را بیشتر بشناسیم.

کوثر استادتمام و دانش‌آموخته برترین دانشگاه‌های جهان، عضو افتخارآفرین موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور و یک جهادگر خستگی‌ناپذیر و تمام عیار و خدمتگزار واقعی مردم بود.

وی پس از بازگشت به ایران، فعالیت در موسسه را با شناسایی عرصه‌های بیابانی و اقدامات بیابان‌زدایی در دشت لار و سپس استان مرکزی آغاز کرد و سپس در دشت ماتم‌زده گربایگان فسا (استان فارس) که ۱۲ حلقه چاه آب آن شور و سپس خشک شد و ۳۰۰ هکتار اراضی کشاورزی که از این چاه‌ها آبیاری می‌شوند ابتدا خشک و سپس زیر شن‌های روان دفع شدند، مستقر شدند.

آهنگ کوثر با فراخوان جهاد سازندگی فارس برای نجات مردم در اوایل دهه ۶۰، از موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور به جهاد سازندگی فارس و سپس به جهاد کشاورزی فسا مامور شد و عهد و پیمان کرد برای حل مشکل روستاهای متروکه و آب‌دار کردن آنها، پرآب کردن چاه‌ها، احیا و توسعه دشت و فراهم کردن بازگشت روستاییان کوچ کرده در همان بیابان زندگی کند، لذا درخواست کرد مقر مختصری در چند کانتینر همچون جبهه‌های دفاع مقدس برای او و خانواده‌اش مهیا شود.

همسر فداکار و وفادار و فرزندان ایثارگر همگی با هم در آنجا مستقر شدند تا به عهد و پیمان خویش برای نجات مردم شب و روز با همراهی و همکاری جهادگران خستگی‌ناپذیر فسا تلاش کنند. تلاشی جهادگرانه همچون هم‌رزمان او در جبهه‌های جنگ با متجاوزین عراقی و در عرصه دفاع مقدس و اینجا در نبرد با خشکسالی و متروکه شدن روستاها.

در پایان سال ۱۳۶۹ و شروع سال ۷۰ که وظایف منابع طبیعی و امور دام با همت بلند نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی به جهاد سازندگی واگذار شد، با همت والای معاونت آموزش و تحقیقات جهاد سازندگی و گروه مصممی از دانشمندان عرصه آبخیزداری جهاد سازندگی حمایت همه‌جانبه برای احیا و توسعه دشت گربایگان فسا آغاز شد.

تا آن زمان ۱۲ حلقه چاه با آبخوان‌داری و تزریق سفره احیا و به ۴۰ حلقه چاه افزایش یافته و اراضی احیا شده به ۲ هزار هکتار بالغ شده بود. به همت نهضت علمی جهادگران از سال ۷۰ تا ۷۹ عرصه پخش سیلاب از ۲ هزار هکتار به ۵ هزار هکتار توسعه یافت و تعداد چاه‌ها به بیش از ۱۴۰ حلقه و اراضی کشاورزی پایین‌دست عرصه پخش سیلاب تا ۵ هزار هکتار توسعه یافت. دستاوردی که یک انقلاب و یک معجزه در عرصه آبادانی و شکوفایی واقعی تمدن‌ساز است. امری که مطالبه مکرر رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌باشد.

دستاوردهای دانش و فناوری آبخوان‌داری مورد توجه جهانیان قرار گرفت و با معرفی دستاوردها در هشتمین همایش جهانی سیستم‌های سطوح آبگیر باران در سال ۱۳۷۴ و حمایت همه‌جانبه دولت خدمتگزار با پرچم‌داری ریاست جمهوری مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، نهضت آبخوان‌داری برای پایلوت‌سازی و ترویج آن در سراسر کشور آغاز شد.

مطالعات روزآمد انجام، استفاده از عکس‌های هوایی و ماهواره‌ای ۱۴ میلیون هکتار عرصه مناسب آبخوان‌داری و پخش سیلاب شناسایی و ۲۰۰ هزار هکتار انتخاب و طراحی شد و تا پایان سال ۱۳۷۹ که سال ادغام جهاد سازندگی و کشاورزی است در ۶۴ هزار هکتار و در ۳۸ ایستگاه آبخوان‌داری ایجاد و توسعه یافت تا نمونه‌سازی آبخوان‌داری در هر یک از اقلیم‌ها و اکوسیستم‌های سرزمین ایران ایجاد شده باشد و هیچ بهانه‌ای برای توسعه و ترویج آن در سطح کشور نباشد.

روح بلند استاد دکتر سید آهنگ کوثر و همه جهادگرانی که همراه و پشتیبان ایشان بودند هم‌اکنون فریاد می‌زند و فراخوان می‌کند که نجات کشور، ترویج و توسعه آبخوان‌داری و آبخیزداری است که هم فناوری آن خلق شده و همچنین در همه اقلیم‌ها نمونه‌سازی شده و نخبگان جهان که ۱۴۰۰ نفر از دانشمندان آنها از سراسر جهان که سرآمد دیگران بودند، در ایران حضور یافتند، آن را بررسی و بازدید علمی کردند و بر درستی و کارآمدی آن صحه گذاشتند که هم‌اکنون با کمک و مشارکت مردم باید اسباب نجات کشور شود.

این موضوع در حقیقت، فراخوان و مطالبه مقام معظم رهبری است که سیاست‌های آن مصوب و ابلاغ شده و این ملت و سرزمین همچنان در انتظار است که سیاست‌های ابلاغی عملیاتی شود.

با توجه به سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی و قانون برنامه هفتم و مقررات مصوب دولت و دستگاه‌های اجرایی مربوطه، هم‌اکنون امکان سرمایه‌گذاری و مشارکت مردم و تهاتر سرمایه‌گذاری با هزینه‌های قابل قبول مالیاتی فراهم است.

کانون جهادگران جهاد سازندگی آمادگی دارد با همکاری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری و پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری این‌گونه مشارکت‌های مردمی را در گام اول برای احیا و توسعه ۳۸ ایستگاه‌ ایجاد شده و سپس توسعه آن در ۲۰۰ هزار هکتار عرصه‌های مطالعه شده و پس از آن توسعه این فناوری روزآمد و کارآمد و نجات‌دهنده در سطح کلیه آبخوان‌های کشور با همراهی و مدیریت راهبردی صاحبان فناوری و سرمایه‌گذاران به انجام برساند.

خداوند روح بلند استاد فقید دکتر سید آهنگ کوثر را با رسول‌الله و اهل بیت ایشان محشور کند و نظام جمهوری اسلامی تا ابد قدردان زحمات این اسطوره علم و فناوری و خدمتگزاری بی‌منت برای مردم باشد.

به گزارش ایرنا، آهنگ کوثر، عضو هیئت علمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و از مبتکران طرخ مهار آب و مجری طرح آبخوان‌داری کوثر در استان فارس که با لقب پدر آبخوان‌داری ایران شناخته می‌شود، اول آبان ماه ۱۴۰۳ در سن ۸۸ سالگی در شیراز درگذشت.