بیرجند - ایرنا - نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه گفت: آموزش و احساس مسئولیت داشتن از اصول مهم پدافند غیرعامل است زیرا ترک فعل در این زمینه ضررهای جبران ناپذیری در پی خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایرنا حجت‌الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی روز شنبه در دیدار اعضای شورای پدافند غیرعامل و رابطان پدافند غیرعامل دستگاه‌های اجرایی استان افزود: به‌هرحال همه افراد مانند همدیگر نیستند اگر در این زمینه ترک فعل شده و به موقع عمل نشود ممکن است ضررهای جبران ناپذیری رخ بدهد.

وی ادامه داد: آموزش از لحاظ تشخیص تهدید و حادثه و حساسیت و مسئولیت از جهت انجام عمل برای مقابله با تهدیدات بسیار مهم است.

امام جمعه بیرجند بیان کرد: اگر در اینگونه مسائل سهل انگاری شود افراد خواه ناخواه در ضررهای وارد شده بر جامعه مسئول هستند چون مسئولیت را پذیرفته و باید پاسخگو باشد، لذا سپردن امانت به دست افراد مسئولیت‌پذیر مهم است.

وی اظهار کرد: موضوع پدافند غیرعامل به یک احساس فطری با ۲ اصل برگشت می‌کند که نه تنها در زندگی انسان مطرح است بلکه همه موجودات زنده از این احساس برخوردارند.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی افزود: حتی موجوداتی که کمترین قدر حیات را دارند مانند کرمی که از زیر خاک بیرون می‌آید هم ۲ اصل جلب نفع و دفع ضرر را در عالم خودش خوب درک می‌کند، این ۲ اصل در طبقه‌های بعدی حیوانات به مرور پررنگ‌تر است.

وی بیان کرد: در زندگی بسیاری از حیوانات این ۲ اصل انسان را به تحیّر و بهت وا می‌دارد، از آنجاییکه حیوانات زندگی محدودی دارند این مهم به صورت غریزی در آنها نهادینه شده است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی تصریح کرد: انسان زندگی ویژه داشته و باید از طریق علم به این برسد که نفع و ضرر او در چیست، برخی خیال می‌کنند از هر موضوعی خوششان بیاید به نفعشان است در حالیکه اینگونه نیست.

وی عنوان کرد: خیلی چیزا ممکن است انسان به ظاهر به آن تمایل نداشته باشد اما نفع او در همان باشد، انسان بگونه‌ای آفریده شده که باید از راه علم، تجربه، عقل و کشف به اصول نفع و ضرر برسد.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی یادآور شد: یکی از مسایل ضروری در پدافند غیرعامل در زوایای مختلف، مساله آموزش است، اگر آموزش لازم ارائه و فراگیری نشود این موارد دچار اختلال و مشکل می‌شود.

وی تاکید کرد: ایران اسلامی و انقلابی در مدت ۴۵ سال گذشته در مقابل انواع توطئه‌ها و تهاجم‌ها ایستاده و پایه این کشور قرص است.

امام جمعه بیرجند با بیان اینکه امروز برخی کشورها دارند شانس خود را آزمایش می‌کنند تصریح کرد: اکنون نتانیاهو هم می‌خواهد شانس خود را امتحان کند امیدواریم این پیروزی‌ها زمینه ساز ظهور حضرت مهدی (عج) باشد.