تهران- ایرنا- کارگردان برنامه «سندباد» مهم‌ترین چالش برنامه را پیدا کردن مهمان‌های جذاب ایرانی و خارجی دانست و گفت: کشورها را بر اساس تجربه شخصی مهمان‌ها معرفی می کنیم و ممکن است این تجربه‌ها متفاوت باشد؛ ولی کاملا مستند هستند.

نشست خبری برنامه «سندباد» با حضور سهیل اسعد، مجری، قاسم عوض بیگی، کارگردان و عباس مریدی، نویسنده برنامه در مجموعه خبرگزاری ایرنا برگزار شد.

به دلیل محدودیت‌ها و هزینه‌ها نمی‌توانیم به همه کشورها دوربین ببریم

قاسم عوض بیگی، کارگردان برنامه «سندباد» در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: مهم‌ترین هدف برنامه سندباد ترویج نگاه واقع بینانه خارجی ها نسبت به ایران و ایرانی ها نسبت به کشورهای خارجی است. این برنامه به سبک زندگی می‌پردازد. با توجه به بازخوردهایی که برنامه می گیرد، طیف زیادی از مخاطبان برنامه دنبال مهاجرت نیستند وبیشتر دنبال آشنایی با آن کشور هستند. یکی از پیام ها این است که می‌گویند ما توانایی سفر به کشورهای خارجی را نداریم. ولی با دیدن سندباد با کشورها آشنا می شویم و نقاط ضعف و قوت را دیده ایم.

وی با تاکید بر این‌که مهم ترین چالش برنامه سندباد پیدا کردن مهمان است توضیح داد: یک مجموعه کشورهای هدف داریم که تیم سوژه‌یاب تلاش می کنند مهمان‌ها را برای این کشورها پیدا کنند. معمولا با کانال‌های رسمی این مهمان‌ها را پیدا نمی‌کنیم. در برنامه علاوه بر استودیوی اصلی آیتم‌های متنوعی هم داریم. ما انتخاب می‌کنیم که مهمان در استودیوی اصلی باشد یا در آیتم ها حضور داشته باشد. کشورها را بر اساس تجربه شخصی مهمان ها معرفی می کنیم و ممکن است این تجربه ها متفاوت باشد. ولی این تجربه ها کاملا مستند است.

نشست خبری برنامه «سندباد» با حضور سهیل اسعد، قاسم عوض بیگی و عباس مریدی

عوض بیگی با اشاره به تفاوت‌های بین فصل اول و دوم بیان کرد: بعضی آیتم های پرمخاطب فصل اول را نگه داشتیم و یک سری آیتم ها مثل آشپزی، رادیو سندباد، موسیقی، کتاب و پرده رنگی را اضافه کردیم. در فصل اول خیلی به خود مهمان‌ها نزدیک نمی‌شدیم و فقط درباره کشورها صحبت می کردیم. اما در فصل دوم شخصیت‌پردازی داریم.

صحبت درباره کشورها تمام نشدنی است

این کارگردان درباره کشورهایی که «سندباد» به سراغشان می‌رود گفت: صحبت درباره کشورها تمام نشدنی است. درباره برخی کشورها مثل کره جنوبی در فصل یک دو قسمت و در فصل دوم سه قسمت ساختیم. فضای فرهنگی و سبک زندگی کشورها حرف برای گفتن زیاد دارد. آلمان و ژاپن و روسیه را در فصل یک و دو داشتیم. در فصل دوم به کشورهایی مثل نیجریه و کانادا پرداختیم. تلاش می کنیم تنوع کشوری وجود داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا سندباد معمولا از تصاویر آرشیوی استفاده می‌کند بیان کرد: در کشور لبنان دوربین بردیم و تصویربرداری کردیم. اما به دلیل محدودیت‌ها و هزینه‌ها نمی‌توانیم به همه کشورها دوربین ببریم. راجع به هند و ترکیه هم شاید تصویربرداری داشته باشیم. خیلی از مهمان‌های سری قبلی هم برای ما فیلم می‌فرستند و در برنامه استفاده می‌کنیم.

به گزارش ایرنا، برنامه «سندباد» که از شبکه ۲ سیما پخش می‌شود با نگاه سفرمحور، جهانگردان و گردشگران خارجی و ایرانیانی که به‌نحوی تجربه زیست یا ارتباط با خارج از ایران را داشته‌اند، را به برنامه دعوت می‌کند و با اشاره به‌ موضوعات مختلف در حوزه سبک زندگی‌شان جزئیات مغفول مانده در فرهنگ‌های مختلف را به نمایش می‌گذارد.