قم – ایرنا- فروش ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت جهت تکمیل قطار شهری قم و پیش بینی سازوکارهای مالی آن در جلسه شورای اسلامی شهر قم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یکصد و چهل و دومین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم روز دوشنبه به ریاست روح‌الله امراللهی در سالن جلسات ساختمان شهید زین‌الدین برگزار و طی آن پنج لایحه مورد بررسی قرار گرفت.

در بخشی از این جلسه لایحه عقد قرارداد بازارگردانی توسط یک سندیکای بورسی در شورای اسلامی شهر قم مورد بررسی قرار گرفت که این لایحه در نهایت با نظر اکثریت اعضای شورای شهر برای بررسی بیشتر به کمیسیون تخصصی عودت داده شد.

حسین صابری رییس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر قم در تشریح این لایحه، گفت: هدف از این قرارداد زمینه‌سازی برای نهایی کردن سازمان قطار شهری از بودجه ۲ هزار و ۵۰۰ میلیاردتومانی این سازمان از محل فروش اوراق مشارکت است.

وی با بیان اینکه نرخ سود این اوراق ۲۰.۵ درصد است، افزود: شهرداری قم تنها شهرداری در بین کلان‌شهرهای کشور است که توانسته این اوراق را به فروش برساند.

فاز نخست خط یک متروی قم به طول ۶ کیلومتر از محدوده محله قلعه کامکار تا میدان شهید مطهری در صورت تامین واگن تا ۲ آینده آماده فعالیت می‌باشد.

موافقت با برداشت ۱۰۰ میلیارد تومان از حساب حذف پارکینگ

یکی از لوایح دیگری که در جلسه امروز مورد تصویب اعضای شورای شهر قم قرار گرفت، اجازه شهرداری برای برداشت ۱۰۰ میلیارد تومان از محل تامین پارکینگ نزد سازمان توسعه و عمران جهت واریز به بانک شهر برای تکمیل افزایش سرمایه پیش‌بینی‌شده در سال جاری بود.

رییس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر قم با اشاره به لایحه برداشت ۱۰۰ میلیارد تومان از حساب سازمان توسعه و عمران از محل تامین پارکینگ، ابراز کرد: این مبلغ برای افزایش سرمایه شهرداری قم در بانک شهر، هزینه خواهد شد.

صابری گفت: حدود هفت درصد از سهام بانک شهر متعلق به شهرداری قم است که برای حفظ سهام‌داری در این بانک امسال ۴۸۰ میلیارد تومان خرید سهام از این بانک انجام خواهد گرفت که تاکنون افزون بر ۳۵۰ میلیارد تومان به‌حساب این بانک واریز شده‌است.

همچنین سید محمدحسین دهناد رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم در مخالفت با این لایحه، تاکید کرد: این مبالغ برای احداث پارکینگ از مردم دریافت شده و هرگونه برداشت از این حساب به‌هیچ‌وجه قابل‌توجیه نیست.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم نیز در ادامه با اشاره به این لایحه، گفت: شهرداری قم طی ۲ ماه در قالب ۲ چک ۵۰ میلیاردتومانی این مبلغ را به‌حساب سازمان توسعه و عمران باز خواهد گرداند.

مجیدمحمد رضاخانی در ادامه بیان کرد: هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان مازاد درآمد شهرداری قم در سال گذشته به معنای درآمد نقدی نیست و بخش مهمی از آنها را استاد غیرنقدی شامل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال ۳۸۰ میلیارد تومان از درآمدهای مازاد شهری در طرح‌های مختلف شهری مانند تملکات دروازه ری هزینه شده‌است.

در ادامه این جلسه لایحه اصلاح ضوابط در خصوص احداث پارکینگ جایگزین و انتقال حساب این محل از سازمان توسعه و عمران به شهرداری مرکز با نظر موافق اعضا به تصویب رسید.

رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر قم با اشاره لایحه اصلاح ضوابط در احداث پارکینگ جایگزین، خاطرنشان کرد: تا پیش‌ازاین مبالغ به‌حساب سازمان عمران و توسعه شهرداری واریز می‌شد که زین‌پس به‌حساب مستقیم شهرداری واریز خواهد شد.

دهناد ادامه داد: با انتقال حساب پارکینگ جایگزین از سازمان توسعه و عمران به شهرداری قم، علاوه بر امکان احداث پارکینگ، امکان تملک زمین برای احداث پارکینگ نیز فراهم می‌شود.

به گفته وی، هدف از ایجاد حساب پارکینگ جایگزین مشمول شهروندانی می‌شود که بنا بر دلایل مختلف امکان احداث پارکینگ برای آنها در واحدهای مسکونی امکان‌پذیر نبوده و این مالکان باید هزینه حذف پارکینگ را به این حساب واریز کرده تا شهرداری در طرح‌های توسعه پارکینگ از آنها استفاده کند.

در ادامه این جلسه اعضای شورای اسلامی شهر قم با مرخصی شهردار قم به مدت پنج‌روز و همچنین توافقنامه شهرداری با یکی از شهروندان در اجرای طرح‌های عمرانی، موافقت شد.

حمله اسرائیل به ایران نقض قوانین و مقررات بین‌المللی است

رییس شورای اسلامی شهر قم نیز در ادامه با تأکید بر اتحاد کشورهای بین‌المللی برای بازدارندگی اسرائیل از جنایت علیه بشریت گفت: حمله تجاوزکارانه اسرائیل به ایران نقض آشکار حاکمیت جمهوری اسلامی ایران و قوانین و مقررات بین‌المللی است.

روح الله امراللهی تصریح کرد: این تجاوز نابخردانه نه‌تنها حاکمیت ملی ایران را مورد تعرض قرار داده، بلکه نشانگر آشکار از سیاست‌های توسعه‌طلبانه و تفرقه‌افکنانه این رژیم در سطح منطقه است.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان پایگاه مقاومت و مدافع اصول عدالت‌خواهانه، همچنان در حمایت از ملت‌های مظلوم و آزادی‌خواه ثابت‌قدم خواهد ماند و باقدرت و صلابت در برابر هرگونه تهدید و تهاجم می ایستد.

امرالهی استمرار اشغالگری، اقدامات غیرقانونی و جنایات رژیم صهیونیستی در منطقه را خطرناک خواند و بیان کرد: جنایات این رژیم به‌ویژه نسل‌کشی مردم فلسطین و تجاوزگری علیه لبنان که در سایه حمایت همه‌جانبه تسلیحاتی و سیاسی آمریکا و برخی دیگر از کشورهای غربی تداوم‌یافته است عامل اصلی تنش و ناامنی در منطقه است.

وی با اعلام همبستگی کامل با نیروهای نظامی و مدافعان کشور خاطرنشان کرد: شهادت چهار نفر از دلاور مردان ارتش در حمله بزدلانه اخیر رژیم صهیونیستی و شهادت ۱۰ نیروی مرزبانی در حمله تروریستی به خودروی فراجا در گوهرکوه سیستان و بلوچستان نشان از اهمیت اتحاد و همدلی ملی در برابر تهدیدات خارجی و داخلی است.

رئیس شورای اسلامی شهر قم خواستار اتحاد جامعه بین‌المللی و ملت‌های آزاده جهان شد و گفت: در مقابل این‌گونه اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی و عوامل آن در منطقه سکوت نکنند و به مسئولیت انسانی و حقوقی خود در مقابله با این رژیم جعلی کودک کش پاسخ دهند.