همدان- ایرنا- معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر گفت: اتصال ملایر به آزادراه ساوه با هدف صرفه جویی سوخت و کاهش زمان رسیدن مردم جنوب استان به مرکز کشور در قالب یک طرح تعریف شده و مطالعات آن آغاز شده است.

«سلمان اسماعیلی» روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: برای مطالعه اولیه این پروژه ۳۰ میلیارد ریال اعتبار از محل کمیته برنامه‌ریزی اختصاص دادیم.

این مسوول همچنین گفت: با اجرای پروژه اتصال ملایر- اسلامشهر آق‌گل به قهاوند و آزادراه ساوه، حداقل ۶۰۰ هزار نفر جمعیت جنوب استان و بخشی از استان‌های همجوار از این طرح برخوردار می‌شوند.

وی افزود: در حال حاضر مردم برای رفتن از جنوب استان به مرکز کشور مجبورند از مسیر اراک- قم تردد کنند که سختی‌های خود را دارد و برای کوتاه‌تر کردن مسیر، پروژه‌ اتصال ملایر- اسلامشهر آق‌گل به قهاوند و آزادراه ساوه را با همفکری مدیران طراحی کردیم.

فرماندار ویژه ملایر این پروژه را یک اتفاق تاریخی برای این شهرستان دانست و بیان کرد: این شهرستان در جغرافیای غرب کشور متضرر شده و سال‌ها در نقطه ثقل حمل و نقل کشور و غرب کشور عقب ماندیم و بار ترانزیت ما کم شده است.

اسماعیلی ادامه داد: با نگاه جبران بخشی از این مساله و برای توسعه شهرستان، دسترسی سریعتر و ارزان‌تر جنوب استان به ویژه ملایر،تویسرکان، قهاوند و بخش‌های از لرستان و مرکزی به پایتخت و مرکز کشور، ارزان کردن سفر مردم و خروج اسلامشهر آق‌گل و دهستان ترک شرقی از بن بست، این اَبَرپروژه طراحی و وارد فاز اجرایی شد.

اسماعیلی همچنین گفت: پروژه دوم که تعریف شده مسیر موسوم به جاده شهداست که ترک غربی را به دهستان المهدی و در نهایت به تویسرکان متصل می‌کند و ۵۰ میلیارد ریال اعتبار از محل کمیته برنامه‌ریزی برای آن پیش‌بینی شد.

وی، پروژه اتصال راه‌آهن همدان- ملایر را از دیگر پروژه‌های مهم در حوزه حمل و نقل این شهرستان عنوان کرد و گفت: این پروژه ملایر را از شمال غرب به جنوب غرب وصل می‌کند و چند ایستگاه بزرگ در این مسیر ایجاد می‌شود.

فرماندار ویژه ملایر یادآور شد: راه‌آهن همدان- ملایر همچنین می‌تواند بزرگی جغرافیایی استان همدان و ملایر را در منطقه تثبیت و میلیون‌ها تُن بار را جابجا کند که امیدواریم این پروژه سریعتر تکمیل شود.

به گزارش ایرنا؛ شهرستان ملایر دارای ۹۱۰ کیلومتر انواع راه است که ۱۴۲ کیلومتر آن بزرگراه، ۳۶ کیلومتر راه اصلی، ۱۳۸ کیلومتر راه فرعی، ۴۳۰ کیلومتر راه روستایی آسفالته، ۴۲ کیلومتر شوسه شنی روستایی و ۱۲۲ کیلومتر راه خاکی و بین مزارع و ۲ هزار و ۳۵۰ دهانه انواع پل و آبرو است که از این نظر ملایر در کریدور ارتباطی بسیار خوبی قرار دارد.