ساری- ایرنا- رانش های پی در پی زمین و تخریب جاده های مازندران به خصوص در مناطق بالادست جنگلی و کوهستانی به یک حادثه هزینه بر تکراری تبدیل شده که میلیاردها ریال سرمایه کشور را با خود می بلعد و از طرف دیگر زندگی مردم این مناطق را با چالش جدی رو برو می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رانش در جاده‌های مازندران که پیشینه طولانی دارد، با توجه به تغییرات اقلیمی که زمینه بارش های سیلابی را بیشتر از سالهای گذشته فراهم کرد سبب شد، رانش های بیشتر و سنگین تری در جادهای مناطق بالادست این خطه از شمال کشور ایجاد شود.

رانش جاده های مازندران مختص به یک شهر یا منطقه خاصی نیست بلکه همه شهرهای این خطه از شمال که در مناطق جنگلی و کوهستانی واقع شد در معرض تهدید رانش جاده ای قرار دارند.

شدت رانش های جاده ای در مازندران به حدی است که در بارش های سنگین چند روز گذشته ۲ رانش بزرگ در غرب و مرکز مازندران اتفاق افتاد که این رانش ها میلیاردها ریال خسارت به بار آورد.

برخی از این رانش ها به گونه ای آسیب زا است که دادستانی مازندران در این امر ورود کرده و برای دفاع از حقوق مردم پیگیری های خود را در دستور کار قرار داد.

تخریب و رانش جاده های بالادست روستاهای میاندورود که در چند روز گذشته اتفاق افتاد به گونه‌ای نگران کننده بود که با صدور دستور قضایی به اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خواستار بررسی علل موضوع و ارائه توضیح و گزارش در این زمینه شد.

کارشناسان این حوزه پیش تر اعلام کرده بودند که برای جلوگیری از بروز چنین حوادثی قبل از اجرای جاده سازی طرح های مطالعاتی آن باید به درستی انجام شود و بعد از شناسایی نقاط رانشی اقدامات پیشگیرانه و استحکامی برای آن مناطق در نظر گرفته شود.

از طرف دیگر کارشناسان محیط زیست خطرهای چند بعدی جاده سازی در مناطق جنگلی و کوهستانی را برشمردند که یکی از آن موارد رانش های پی در پی جاده های جنگلی مازندران است که در چند روز گذشته اتفاق افتاد.

چهره های علمی و دانشگاهی استان چندی پیش در خصوص این رانش ها هشدار داده بودند که با توجه به زون گسلی که در مازندران داریم براساس تحقیقات انجام شده تا عمق ۲ هزار متری نتیجه گرفتند باید طرح های زون گسلی اجرا شود و این امر نیازمند اتخاذ تمهیدات خاصی است و آزمایش های سازه ای در حوزه راه سازی باید صورت گیرد و افزون بر این اقدامات اجرای طرح های زهکشی در نقاط، ساخت دیواره های حفاظتی و گاویونی بسیار مهم است چرا که در پیشگیری از رانش و لغزش زمین تاثیر فراوانی دارد.

با توجه به تغیرات اقلیمی در ۲ سال اخیر شاهد بارش های سیلابی شدید در این استان هستیم تا جایی که این سیلاب در غرب، مرکز و شرق مازندران به وقوع پیوست و مختص یک منطقه خاص نبود.

باپیش بینی های صورت گرفته این بارش های سیل آسا نه تنها کم نخواهد شد بلکه در سالهای پیش رو با شدت بیشتری ادامه خواهد یافت.

صاحبنظران محیط زیست هم در هفته های اخیر نسبت به جاده سازی های بی رویه در مناطق کوستانی و جنگلی مازندران هشدار دادند چون طول وسیعی از این جاده ها در کنار دره های بسیار عمیقی ساخته شد که رانشی بودن این زمین ها حتمی است.

آنها بر این باورند برای اینکه سیلاب بیش از این به جاده ها و بخش های مختلف زیرساختی استان ضربه نزند مانع از قطع درختان شویم چون این درختان بزرگترین سد طبیعی برای سیلای های هستند که به مناطق پایین دست سرازیر می شود.

فعالان این حوزه تلاش های زیادی از خود نشان دادند تا این مهم را در جامعه نهادینه کنند قطع درختان هیرکانی زمینه ای برای مرگ مازندران است و اگر امروز این خطه از شمال شاهد سیلاب های هولناکی است زمینه آن را سر بریدن های پیاپی درختان هیرکانی فراهم کرد.

این کارشناسان تاکید دارند زمانی مردم خطه شمال و مازندران قدر این درختنان را می دانند که آنها را از دست بدهند آن وقت به مصیبتی جبران ناپذیر دچار خواهند شد و در شرایط فعلی باید از همه ظرفیت ها استفاد شود تا این اتفاق ناگوار برای مازندران حادث نشود و این درختان به عنوان بزرگترین سد طبیعی در جهت جلوگیری از سیلاب ها و بارش های سیل آسا برای نسل های آینده باقی بمانند.

به گزارش ایرنا، رانش زمین (Landslide) یا زمین لغزش به حرکت لایه‌های رسوبی غیر متراکم و متراکمی بر روی سطح شیبدار که ناپایدار شدند گفته می شود و علت های متفاوتی چون زمین لرزه یا راه سازی سبب پیدایش این رخداد می شود.

به اعتقاد کارشناسان، عامل حرکت توده رسوبی، تغییرات آب های زیرزمینی، به هم خوردن یا تغییرات شیب زمین، نیروی جاذبه، زلزله، جاده سازی، باران یا فشار منفذی سیالات، سبک سازی پایین دست توده و سایر موارد سبب رانش یا لغزش زمین می شود و حرکت نزولی در رانش زمین امکان دارد بسیار کند رخ دهد تنها در چند میلی متری در سال یا با سرعت رخ دهد و متاسفانه براثر این پدیده آثار مصیب باری برجای می گذارد.

براساس گزارش های مستند، رانش یا لغزش زمین در بسیاری از مناطق غربی مازندران بوقوع پیوسته و متاسفانه این بلای طبیعی افزون بر آسیب رسانی به زیرساخت ها از جمله راه های ارتباطی و دردسرهای فراوان در حوزه تردد وسائط نقلیه و همچنین ارایه خدمات زیرساختی به مردم در نقاط روستایی و شهری هم دچار چالش کرده است.