مهدی باوقار زعیمی روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: سرانه فضای آموزشی هرمزگان در سال ۱۴۰۱ حدود ۴.۷ مترمربع بود که با تحویل ۱۲۶ پروژه آموزشی در قالب ۴۸۴ کلاس درس به آموزش و پرورش در مهرماه امسال، سه دهم درصد رشد داشته است.
وی با اشاره به اینکه هماکنون شهرستانهای بستک، بشاگرد و بوموسی از سرانه فضای آموزشی بیشتری برخوردار هستند، ابراز کرد: در حوزه عدالت آموزشی نگاه ویژهای به شهرستانهای بندرعباس، میناب و قشم که از لحاظ سرانه فضای آموزشی کمتر از متوسط استانی بوده، شده است.
مدیرکل نوسازی مدارس هرمزگان همچنین با اشاره به اینکه خیران مدرسهساز برای رسیدن استان به فضای استاندارد کشوری مشارکت چشمگیری داشتهاند، اظهار امیدواری کرد: سرانه فضای آموزشی در استان با بهرهبرداری افزونبر ۶۰۰ کلاس درس جدید و تحویل آن تا مهرماه سال آینده به آموزش و پرورش، این رقم به ۵.۲۸ مترمربع که سرانه متوسط کشوری است، برسد.
۲۳۰ فضای آموزشی هرمزگان در دست ساخت است
مدیرکل نوسازی مدارس هرمزگان همچنین به پروژههای آموزشی در دست ساخت در استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۲۳۰ فضای آموزشی در قالب ۹۷۲ کلاس درس در هرمزگان در دست ساخت است که امیدواریم با تخصیص اعتبارات مناسب و به موقع، از این تعداد ۱۵۰ تا ۲۰۰ کلاس درس تا پایان امسال تکمیل و بهرهبرداری برسد.
توانستهایم برای شهر بندرعباس براساس بحث عدالت آموزشی اقدامات خوبی انجام دهیم و در مدت یک سال و نیم کار ۱۰ ساله انجام شده است.باوقار زعیمی آمار مدارس احداثی در هرمزگان طی سال گذشته را ۲۰۰ مدرسه در قالب ۸۰۰ کلاس درس عنوان کرد و ادامه داد: از ابتدای سالجاری تاکنون، ۱۲۶ پروژه آموزشی در قالب ۴۸۴ کلاس درس احداث و مهرماه امسال تحویل آموزش و پرورش هرمزگان شد.
وی بیان کرد: سال گذشته نیز ۲۰۰ فضای آموزشی در قالب ۸۰۰ کلاس درس با اعتباری افزون بر ۱۰ هزار میلیارد یال تکمیل، احداث و توسعه یافت و بهمنماه پارسال مورد بهرهبرداری قرار گرفت.
پروژههای آموزشی بندرعباس به اندازه ۱۰ سال جلو افتاد
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان با اشاره به اینکه در شهر بندرعباس طی سالهای ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۰ تقریبا در هر سال یک مدرسه احداث و تحویل آموزش و پرورش استان شده است؛ اظهار کرد: این درحالی است که تنها در مدت ۱۸ ماه (یک سال و نیم گذشته)، هشت مدرسه در این شهر احداث شده است؛ یعنی توانستهایم برای این شهر براساس بحث عدالت آموزشی اقدامات خوبی انجام دهیم و در مدت یک سال و نیم کار ۱۰ ساله انجام شده است.
باوقار زعیمی ادامه داد: در شهر بندرعباس در سال ۱۴۰۰ تنها یک مدرسه احداث شد اما سال گذشته سه مدرسه و امسال نیز پنج مدرسه بزرگ در این شهر احداث شد که نسبت به سال ۱۴۰۰، رشد چشمگیری را شاهد هستیم.
هرمزگان قطب معماری مدارس ایران
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان با توجه به اینکه استان هرمزگان به عنوان قطب معماری مدارس ایران معرفی شده است، گفت: این ادارهکل روند رو به پیشرفتی در بحث ساخت، کیفیت بخشی و هویت معماری ایرانی و اسلامی فضاهای آموزشی را دنبال میکند.
باوقار زعیمی ابراز کرد: مدرسه ابن سینا، آفتاب، تربیت سورو و هنرستان شهید زارعی در بندرعباس، شهید جمهور کنگ، الکوهیج بستک و شمجو و سولقان میناب از پروژههای آموزشی استان بوده که از نماد هویتی معماری مدارس ایران برخوردار است.
مدرسه ابن سینا، آفتاب، تربیت سورو و هنرستان شهید زارعی در بندرعباس، شهید جمهور کنگ، الکوهیج بستک و شمجو و سولقان میناب با نماد معماری احداث میشود.وی ابراز کرد: استان هرمزگان در ساخت مدرسه انرژی اتمی نیز با ساختار آموزشی مناسب و هوشمند و با کیفیت پیشقدم است و در همین زمینه استارت مدرسهای با همین نام در محدوده پارک آزادگان بندرعباس زده شده است.
خیران مهمترین رکن مدرسهسازی در هرمزگان
مدیرکل نوسازی مدارس هرمزگان ضمن قدردانی از مشارکت خیران مدرسه ساز و با اشاره به اینکه این استان در حوزه ساخت مدارس خیری سال گذشته رتبه نخست را کسب کرده است، گفت: خیران یکی از ارکان مهم مدرسهسازی در هرمزگان هستند و مشارکت ۸۰ درصدی در پروژههای آموزشی استان را دارند.
باوقار زعیمی ادامه داد: در حوزه اعتبارات خیران، سال گذشته نزدیک به هفت هزار میلیارد جذب شد و امسال نیز ۲۲ هزار میلیارد ریال تعهد کردهاند که از رشد چشمگیری نسبت به سال قبل برخوردار بوده و شایسته قدردانی است.
وی با اشاره به اینکه هماکنون ۷۰۰ خیر مدرسهساز با نوسازی مدارس هرمزگان همکاری دارند، ابزار کرد: خیران مدرسهساز پیشگام در عرصه مدرسهسازی هستند و ارتباط و تعامل خوبی بین نوسازی مدارس استان و جامعه خیران وجود دارد و درواقع میتوانیم بگوییم یکی از موفقیتهای نوسازی مدارس هرمزگان در سالهای اخیر به خاطر ارتباط خوب و سازنده با خیران بوده است.
در سال تحصیلی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۳ بیش از ۴۳۰ دانش آموز هرمزگانی در ۲۳ منطقه آموزشی مشغول به تحصیل شدند.