تهران- ایرنا- مالزی از ویتنام به دلیل گسترش صخره‌های مصنوعی در دریای جنوبی چین به وزارت امور خارجه این کشور شکایت کرد؛ اقدامی که گستره دریایی دو کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، دو مقام آگاه مالزیایی به رویترز گفتند که این کشور به دلیل گسترش صخره‌های مصنوعی در دریای جنوبی چین توسط ویتنام، یک نامه شکایت به هانوی ارسال کرده است.

این افراد افزودند: با وجود این که چین نیز چنین اقدامی را انجام داده است، این شکایت شامل پکن نمی‌شود.

رویترز اضافه کرد: این اقدام یکی دیگر از مناقشات متعدد در آبراه استراتژیک دریای چین را آشکار می کند؛ منطقه ای که پکن بیش از هر کشور دیگری مدعی حاکمیت آن است و درگیری های مکرر با فیلیپین و درگیری های پراکنده با ویتنام را رقم زده است.

مناقشه‌برانگیزترین این تنش ها در اطراف مجمع‌الجزایر اسپراتلی است؛ جایی که چین، تایوان، مالزی، ویتنام، برونئی و فیلیپین همگی ادعاها و درجات مختلفی از تسلط را بر آن دارند.

این دو مقام آگاه گفتند که نامه مالزی در اوایل اکتبر (نیمه آبان) به وزارت امور خارجه ویتنام ارسال شده اما تاکنون هیچ پاسخی دریافت نکرده است.

بر اساس تصاویر ماه گذشته ماهواره‌ای که توسط مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی، یک اندیشکده مستقر در واشنگتن، تجزیه و تحلیل شده است، این شکایت به دلیل ادعای گسترش مصنوعی صخره بارک توسط ویتنام بود؛ جزیره ای در اسپراتلی که ویتنام زیرساخت های متعددی در آن ایجاد کرده است.

در اواخر اکتبر (اوایل آبان)، رادیو آسیای آزاد گزارش داد که ویتنام نیز در حال ساخت یک فرودگاه بر روی صخره است اما وزارت امور خارجه این کشور به درخواست‌ها برای اظهارنظر در این زمینه پاسخی نداد و وزارت خارجه مالزی نیز اظهارنظری نکرده است.

یکی از مقام های مسئول در این زمینه گفت که ارسال این نامه قبل از انتشار خبر ساخت فرودگاه بوده و تنها از بزرگ شدن جزیره انتقاد شده است نه افزایش زیرساخت ها توسط هانوی.

جزایر کوچک اسپراتلی در سال‌های اخیر شاهد ساخت و سازهای قابل توجهی بوده‌اند، زیرا کشورها به دنبال تقویت ادعاهای ارضی خود هستند و ثابت می‌کنند که می‌توانند سکونت انسان را در ده‌ها جزیره حفظ کنند. (چراکه ادعای سکونت انسان، شعاع دریای در اختیار هر کشور را افزایش می‌دهد.)

فعالیت های چین با هفت جزیره ساخته شده روی صخره های غوطه ور، که برخی از آنها مجهز به باند، اسکله، برج های کنترل و باتری های موشکی هستند، بیشترین توجه را به خود جلب کرده است.

اگرچه شکایات بین مالزی و ویتنام بر سر قلمرو نادر است، مالزی به طور دائم در مورد آن چه تجاوز ماهیگیران ویتنامی به منطقه انحصاری اقتصادی خود می خواند، گفت‌وگو کرده است.

به گزارش ایرنا، تصاویر جدید منتشر شده توسط مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی مستقر در واشنگتن نشان می‌دهد که ویتنام در حال ساخت یک باند فرود به طول حدود ۲.۴ کیلومتر در دریای جنوبی چین است و ممکن است دو باند دیگر نیز بسازد.

گزارش ۳۰ اکتبر (۹ آبان) این مرکز به ابتکار شفافیت دریایی آسیا (AMTI) اشاره دارد که در آن نشانه‌هایی از ساختارهای نظامی بالقوه در چندین حالت در این آبراه استراتژیک که توسط چندین کشور از جمله چین مورد ادعاست، مشخص کرده است.

بر اساس گزارش ابتکار شفافیت دریایی آسیا در ۷ ژوئن (۱۸ خرداد ۱۴۰۳)، ویتنام با لایروبی و زمین‌سازی، حدود ۹۵۵ هکتار خاک در دریای جنوبی چین ایجاد کرده که حدود نصف آنچه چین ساخته، به حساب می‌آید. این در حالی است که گفته می شود جزایر مصنوعی چین در این دریا، دارای سیستم‌های موشکی، تجهیزات لیزری و همچنین جنگنده‌ هستند.