۲ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۱:۴۵
کد خبرنگار: 2331
کد خبر: 83758929
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اعتراض ویتنام به افزایش حضور پکن در دریای جنوبی چین

۲ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۱:۴۵
کد خبر: 83758929
 اعتراض ویتنام به افزایش حضور پکن در دریای جنوبی چین

تهران – ایرنا – منابع خبری گزارش دادند: ویتنام اقدامات اخیر پکن در دریای جنوبی چین را درمیان دست‌وپنجه نرم کردن جهان با ویروس کرونا، مورد اعتراض قرار داد.این دریا در سال های اخیر همواره مورد مناقشه میان چین ، ویتنام و چند کشور جنوب شرق آسیا بوده است.

به گزارش روز سه شنبه خبرگزاری رویترز، چین با تشکیل دو نهاد اجرایی در جزایر واقع در این آب‌های مورد مناقشه، به حضورش در دریای جنوبی چین تحکیم بخشیده است.

پکن بر بخش اعظم دریای جنوبی چین ادعای مالکیت دارد و فیلیپین، ویتنام، تایوان و مالزی نیز بر این دریا ادعای مالکیت مشابه دارنذ که این امر سبب ایجاد مناقشه میان آنها شده است.

طبق  این گزارش درحالی که همسایگان چین سرگرم مقابله با بیماری کووید – ۱۹ هستند، پکن به تازگی حضور خود در این آب های غنی از انرژی را افزایش  داده است.

پکن روز شنبه  اعلام کرد که یک بخش اجرایی را در جزایر «پاراسل» و بخشی دیگر را در جزایر «اسپراتلی» در دریای جنوبی چین دایر کرده است. این دو بخش تحت کنترل شهر سانشا در چین هستند.

وب سایت رسمی ارتش چین اعلام کرد: شهر سانشا به عنوان یکی از نوپاترین شهرهای چین برای مدیریت بر جزایر شیشا، ژونگشا و نانشا و آب های اطراف این جزایر در دریای جنوبی چین تاسیس شده است.

ارتش چین یادآور شد که شهر سانشا حدود یک هزار و ۸۰۰ سکنه دائمی دارد و کوچکترین منطقه و جمعیت در چین را داراست.

 «لی تای تو هانگ» سخنگوی وزارت امور خارجه ویتنام در واکنش به این موضوع در بیانیه ای گفت: تاسیس به اصطلاح شهر سانشا و انجام فعالیت های مرتبط،  ناقض حق حاکمیت ویتنام است و هانوی خواستار احترام چین به حق حاکمیت ویتنام  است.

براساس این گزارش، یک کشتی تحقیقاتی دولت چین هفته گذشته در حال تعقیب یک کشتی اکتشافی متعلق به شرکت نفت پتروناس مالزی در این آب های مورد مناقشه مشاهده شد و تا روز یکشنبه در نزدیکی سواحل مالزی مستقر بود.

پیشتر در ماه جاری، ویتنام مراتب اعتراض رسمی خود را به چین درپی غرق شدن یک قایق ماهیگیری ویتنامی اعلام کرد. ویتنام یادآور شد که یک فروند کشتی گارد ساحلی چین این قایق را در نزدیکی جزایر پاراسل تحت فشار قرار داده است.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha