تهران- ایرنا- کارگردان مجموعه مستند «جاده ابریشم» گفت: احیای جاده ابریشم یک امر ملی است و باید از همه ظرفیت ها و توانمندی‌های کشور برای احیای این مسیر تاریخی استفاده شود.

احمد خدایی پارسا تهیه‌کننده و کارگردان مجموعه مستند جاده ابریشم در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا درباره اهداف تولید این اثر توضیح داد: جاده ابریشم با هدف ارائه نگاهی جامع به تاریخچه و همچنین عملکرد دوران معاصر جاده ابریشم، در روزهای پایانی پیش‌تولید قرار دارد. این مستند تلاش می‌کند تا با روایتی دقیق و جذاب، شکل‌گیری و توسعه این مسیر تاریخی را که یکی از مهمترین و شناخته‌شده‌ترین شاهراه‌های تجاری جهان بوده است، به تصویر بکشد.

وی ادامه داد: ما در این مجموعه مستند همچنین، نقش ایران را به عنوان یکی از کانونی‌ترین عناصر در توسعه و نگهداری این مسیر بررسی می‌کنیم؛ ناگفته نماند که به طور ویژه روی تاثیرات علمی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی این شاهراه در ایران متمرکز شده‌ایم.

کارگردان مجموعه مستند «جاده ابریشم» تاکید کرد: این اثر بر جنبه‌های تاریخی، فرهنگی، علمی، و اقتصادی جاده ابریشم تاکید دارد و به‌طور خاص، نقش ایران در توسعه و نگهداری این مسیر تاریخی در دوران‌های مختلف، از دوران باستان تا دوره معاصر، را مورد بررسی قرار می‌دهد.

خدایی پارسا افزود: همچنین این مجموعه مستند به تبادلات فرهنگی و علمی میان ایران و سایر مواردی که در مسیر ابریشم قرار دارند، می‌پردازد و نشان می‌دهد که چگونه این تبادلات باعث پیشرفت‌های مهمی در زمینه‌های مختلف می‌شود. افزون بر این، تاثیرات اقتصادی این مسیر در رشد تجارت و شکل‌گیری بازارهای بزرگ در ایران بررسی می‌شود.

وی درباره روند تحقیقات این مجموعه مستند گفت: از اوایل بهمن سال ۱۴۰۲ تحقیقات را آغاز کردیم که در اوایل خرداد ۱۴۰۳ به پایان رسید. همزمان با تحقیقات، پیش‌تولید و نگارش فیلمنامه آغاز شد. در حال حاضر، منتظر فراهم شدن شرایط هستیم تا پروژه را که در ۴۶ قسمت ۴۰ دقیقه‌ای تولید می‌شود، کلید بزنیم. امیدواریم بر اساس زمان‌بندی تعیین‌شده، «جاده ابریشم» را که در ۲۵ استان جلوی دوربین می‌رود، به‌موقع به پایان برسانیم؛ به این دلیل که در نظر داریم نسخه سینمایی آن را به جشنواره‌های مرتبط با موضوع ارسال کنیم.

خدایی پارسا با بیان اینکه نقد اصلی ما به نبود مدیریت صحیح در حوزه احیای جاده ابریشم، به‌ویژه در بخش گردشگری است، اظهار کرد: متاسفانه بسیاری از مدیران بیشتر به دنبال ساخت رزومه‌های شخصی برای زمان خدمت خود هستند تا اینکه به‌طور جدی بر احیای این مسیر تاریخی و معرفی جاذبه‌های کشور تمرکز کنند. این رفتار باعث شده است تا بخش خصوصی نیز امیدواری به احیای جاده ابریشم نداشته باشد. این یک امر ملی است و مدیران این حوزه موظف هستند تا از همه توانمندی‌های کشور برای احیای آن استفاده کنند.