جای خالی حمایت از تولید مستندی برای معرفی نقش ایران در «جاده ابریشم»

سمنان - ایرنا - «سمنان» به عنوان تنها نماینده ایران در «اتحادیه بین‌المللی شهرهای گردشگری در امتداد راه ابریشم» فرصتی ارزشمند در تقویت و توسعه مراودات تجاری و گردشگری دارد. مجموعه «مستند جاده ابریشم» با گذری بر وقایع تاریخی و مزایای عضویت ایران در این اتحادیه در حال تهیه است، اما کم‌لطفی‌ها و نگاه جزیره‌ای مانع اصلی در مسیر تهیه این اثر هنری محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سمنان به عنوان تنها نماینده ایران در «اتحادیه بین‌المللی شهرهای گردشگری در امتداد جاده ابریشم» انتخاب شده است.

«جاده ابریشم» یا «راه ابریشم» شبکه راه‌های به‌هم‌پیوسته‌ای با هدف بازرگانی در آسیا بود که خاور و باختر و جنوب آسیا را به هم و به شمال آفریقا و خاور اروپا پیوند می‌داد، مسیری که تا سده پانزدهم میلادی به‌مدت یکهزار و ۷۰۰ سال، بزرگ‌ترین شبکه بازرگانی دنیا بود؛ که استفاده از عنوان «ابریشم» در نام این مسیر نیز به دنیا رونق تجارت این نوع کالا در دوره های تاریخی مختلف بوده است.

«جاده ابریشم» یکی از مهمترین جاده‌های تاریخی جهان محسوب می‌شود که کاربردی ارتباطی بین کشورها و البته رویکردی مبتنی بر تجارت بین‌المللی داشته است. اکنون این جاده تاریخی دوباره اهمیت خود را بازیافته است و به باور کارشناسان جاده ابریشم نقش مهمی در آینده اقتصاد جهان دارد و شهر سمنان به دلیل قرارگیری بر سر راه ابریشم می تواند به نگین گردشگری این جاده تبدیل شود.

جای خالی حمایت‌ها در تولید مستندی برای معرفی نقش ایران در «جاده ابریشم»

تهیه‌کننده و کارگردان مستند جاده‌ابریشم روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: انجام مطالعات پیش تولید مجموعه مستند جاده ابریشم در مرحله‌های پایانی قرار دارد و نزدیک به هشت ماه انجام کارهای پیش‌تولید آن به طول انجامید.

احمد خدایی‌پارسا افزود: مجموعه مستند جاده ابریشم پلی بین تمدن‌هاست که با ۲ رویکرد یکی بررسی وقایع تاریخی راه ابریشم و عوامل افول و اوج رونق این مسیر تجاری در دوره‌های مختلف از جمله در زمان ساسانیان، خلافت عباسی و مغول می‌پردازد.

وی اضافه کرد: رویکرد دوم مجموعه مستند جاده ابریشم معرفی مزایای حضور ایران در «اتحادیه بین‌المللی شهرهای گردشگری در امتداد جاده ابریشم» در زمینه‌های مختلف از جمله تقویت و توسعه مراودات تجاری، گردشگری و صنعتی است.

به گزارش ایرنا، ۳۹ شهر ایران در مسیر راه ابریشم قرار دارند و از ملاک‌های انتخاب سمنان برای عضویت در اتحادیه بین‌المللی شهرهای گردشگری در امتداد جاده ابریشم برخورداری از طولانی‌ترین مسیر در این جاده و در حدود ۶۰۰ کیلومتر، وجود آثار متعدد تاریخی ثبت ملی در کنار آثار میراثی منحصربه‌فرد و باقدمت است که امید زیادی به ثبت جهانی آنها وجود دارد.

حمایت‌ها از تهیه این مستند فقط در حد اعلام آمادگی بوده است

تهیه‌کننده و کارگردان مجموعه مستند جاده‌ابریشم در این باره می‌گوید: تمامی شهرهای ایران در مسیر جاده ابریشم برای نقش‌آفرینی و معرفی در مجموعه مستند جاده ابریشم اعلام آمادگی کرده‌اند، اما هیچ گونه حمایت مادی و معنوی در پیشبرد این اثر فاخر هنری به عنوان طرح ملی ندارند.

وی بیان کرد: مستند جاده‌ابریشم یک مجموعه دست‌کم ۴۶ قسمتی و مدت زمان هر قسمت ۴۰ دقیقه‌ است که به معرفی تاریخ ایران و نقش راهبردی کشور در راه ابریشم می‌پردازد که البته تهیه چنین مستندی نیازمند همراهی و حمایت سازمان‌ها و نهادهای دولتی و عمومی است.

نگاه ملی در تولید مستند «جاده ابریشم»

خدایی‌پارسا اظهار کرد: مستندسازان در تهیه و تولید اثر هنری نگاه تجاری ندارند و بر همین اساس، حمایت مادی و معنوی مسوولان برای تسریع در اجرای طرح، پرهیز از نگاه فردی، جزیره‌ای و منفعت‌طلبانه کمک‌‍ شایانی برای تکمیل این دست آثار هنری است.

تهیه‌کننده و کارگردان مجموعه مستند جاده‌ابریشم افزود: این مجموعه با نگاه ملی و در مسیر تکمیل مرحله پیش‌تولید است و طی ماه آینده وارد مرحله فیلمبرداری می‌شود. پیش‌بینی برای مدت زمان فیلمبرداری این مستند ملی نیز بین پنج تا ۶ ماه برآورد می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «اتحادیه بین‌المللی شهرهای گردشگری در امتداد جاده ابریشم» ۴۰ عضو دارد که نیمی از اعضای این اتحادیه شهرهایی از کشور چین و نیمی دیگر از شهرهای کشورهای در مسیر جاده ابریشم هستند. شهر سمنان به عنوان تنها نماینده ایران در این اتحادیه تعیین شده است.

خدایی‌پارسا پیش از این مجموعه مستندی با موضوع بررسی وضعیت آب کشور ساخت که مبنای آن شرایط آبی استان سمنان بود.

فیلم مستند داستانی «ایکات» از این هنرمند نیز در جشنواره فیلم لیفت آف (Lift-off) لندن برگزیده شده بود.

خدایی‌پارسا متولد سال ۱۳۵۰ در تهران است و کار هنری خود را از سال ۱۳۶۴ در کنار رحیم موسوی با دوره های عکاسی و فیلمسازی در انجمن سینمای جوانان سمنان آغاز کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha