مرتضی خسروی یکی از رانندگانی که چند روزی در مرز سومار گرفتار شده در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: من پنجشنبه هفته گذشته بار کاشی از رفسنجان به مرز سومار آوردم اما از آن روز به بهانه های مختلفی بار من خالی نشده مثلا می گویند باران شدید و گل و لای به وجود آمده مانع از خالی شدن بار است در حالی که اینجا بیشتر ماسه زار خشک است.
وی افزود: گمرک اینجا تا روز یکشنبه هیچ کامیونی را باسکول نکرد و کاش لااقل اگر بار ما را خالی نمی کنند یک جوابی به ما بدهند مثلا بگویند بروید ۱۰ روز دیگر برگردید تا لااقل کامیون را اینجا بگذاریم و به خانه خودمان برگردیم.
خسروی با اشاره به تماس خود و همکارانشان با فرمانداری گیلانغرب نیز گفت: متاسفانه هیچکس در این فرمانداری پاسخگوی ما نبود.
این راننده کامیون اما مشکل بزرگتر خود و همکارانشان را وضعیت بد سرویس های بهداشتی مرز سومار عنوان کرد و گفت: متاسفانه سرویس بهداشتی اینجا بسیار کثیف است ضمن اینکه چاه سرویس بهداشتی نیز پر شده و فاضلاب تا زیر چرخ های کامیون ها سرازیر شده است به گونه ای که بوی تعفن کل منطقه را در برگرفته و این وضعیت در شان ما نیست.
خسروی همچنین از وجود تنها مغازه خواروبار فروشی منطقه و اجناس گران آن شاکی بود و ابراز امیدواری کرد مسوولان برای رفاهیات رانندگان در این منطقه مرزی چاره اساسی بیاندیشند.
وضعیت مرز سومار و گلایه رانندگان را که با علی اصغر عباس زاده مدیرکل گمرک استان کرمانشاه در میان گذاشتیم، در جواب گفت: وضعیت پیش آمده در مرز سومار در نتیجه بارندگی های شدید چند روز اخیر بوده است به گونه ای که برق و اینترنت آنجا چند روزی قطع شد.
وی افزود: با وجود رفع مشکل قطعی برق و اینترنت متاسفانه طرف عراقی می گوید به دلیل بارندگی نمی تواند با لیفتراک بارهای سنگین را خالی کند.
عباس زاده در خصوص وضعیت سرویس های بهداشتی مرز نیز گفت: ما ۱۲ چشمه سرویس بهداشتی در آنجا احداث کرده ایم اما بارندگی ها باعث پر شدن چاه فاضلاب شده است ضمن اینکه ساماندهی این امور طبق اساسنامه بر عهده گمرک نیست و راهداری باید در این خصوص پاسخگو باشد.
اما سید شهرام کهریزی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمانشاه این موضوع را رد کرد و گفت: راهداری فقط در قبال ۲ مرز رسمی پرویزخان و خسروی مسوول است و چون طرف عراقی هنوز مرز سومار را به رسمیت نشناخته است لذا ما نیز ردیف بودجه ای برای هزینه در آنجا نداریم.
وی افزود: ما حتی یک ریال هم از مرز سومار درآمد نداریم لذا بهتر است که خود گمرک که در مرز درآمدزایی دارد اقدام به ساماندهی آنجا کند.
کهریزی اما راهکار نهایی را ورود وزارت امور خارجه به قضیه و شناساندن مرز سومار به صورت یک مرز رسمی از طرف کشور عراق عنوان کرد.
علیرضا نظری فرماندار گیلانغرب نیز در پاسخ به خبرنگار ایرنا در خصوص امکانات رفاهی مرز سومار گفت: در مرز سومار ما ۲ پارکینگ بزرگ داریم که امکانات رفاهی و رستوران جهت رفع نیازهای اولیه رانندگان را دارد و رانندگان می توانند تا از سرگیری صادرات به کشور عراق به این پارکینگ ها مراجعه کنند.
وی با بیان اینکه اولویت تخلیه بار با کامیون هایی است که اقلام فاسد شدنی دارند، افزود: ظرفیت پارکینگ طرف عراقی در آن طرف مرز (مندلی) پر شده است برای همین کامیون های ایرانی را پذیرش نمی کنند.
نظری با اشاره به رایزنی های انجام شده با طرف عراقی ابراز امیدواری کرد که این مشکل به زودی برطرف شود.
به گفته وی هم اکنون روزانه بیش از ۴۰۰ کامیون کالاهایشان را از مرز سومار به عراق صادر می کنند.
به گزارش ایرنا، مرز سومار در غرب استان کرمانشاه از سال ۹۴ با هدف کمک به رونق بخشیدن تولید کالاهای صنعتی، معدنی، کشاورزی و نیز محصولات صنایع دستی، توسعه صادرات و ارتقای امنیت نوار مرزی راه اندازی شد.
مرز سومار در اقتصاد استان های کرمانشاه و دیاله عراق نقش به سزایی دارد و اکنون بیش از ۱۰۰ قلم کالا از آن به مقصد کشور عراق صادر می شود.
استان کرمانشاه با بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت و افزون بر ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق پنج مرز رسمی و بازارچه مرزی دارد.