تبریز- ایرنا- مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجان‌شرقی یکی از راهکارهای مهم توسعه این صنعت را شخصی‌سازی تجربه سفر برای گردشگران دانست و گفت: راهکار رونق گردشگری، توجه به تجربه‌محوری با تاکید بر تعامل با جامعه محلی است بر این اساس همکاری و تعامل با رسانه ها، شبکه های اجتماعی و فضای مجازی اجتناب ناپذیر است.

به گزارش ایرنا، احمد حمزه زاده روز یکشنبه در جمع فعالان حوزه گردشگری آذربایجان شرقی، بهره مندی کل اقتصاد کشور از صنعت گردشگری را بی مانند و منحصر به فرد دانست و افزود: بدون تردید مزیت ها و ظرفیت های بسیار وسیع گردشگری علاوه بر ایجاد تحرک لازم در این حوزه، سایر مجموعه های اقتصادی منطقه همچون بازار، اصناف، کسبه و واحدهای خرد خدماتی را به پویایی می رساند.

وی ادامه داد: امروزه گردشگران به دنبال تجربه‌های اصیل و عمیق بوده و خواستار تعامل با فرهنگ ها، سنت‌ها و مهارت‌های مردم محلی هستند که نقش صنعت گردشگری بومگردی نیز در این مسیر بسیار تعیین کننده خواهد بود.

وی با تاکید بر اهمیت ایجاد تجربه‌های شخصی‌سازی‌ شده برای گردشگران، یادآور شد: تعامل عمیق با جامعه محلی و نقش آفرینی فناوری‌های دیجیتال و رسانه‌ای در معرفی جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی استان بسیار تاثیرگذار و نتیجه بخش است.

حمزه زاده گفت: ظرفیت‌های فرهنگی فراوان آذربایجان‌ شرقی می‌ تواند برای گردشگران داخلی و خارجی جذابیت بیشتری داشته باشند و ایجاد فرصت‌هایی برای اجرای گردشگری کشاورزی و شرکت در فعالیت‌های مرتبط با صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی از اقداماتی است که به توسعه گردشگری تجربه‌محور در استان کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه صنعت گردشگری محرک و عامل اصلی رونق اقتصادی این استان است، ادامه داد: بر همین اساس در تلاش هستیم که با توسعه زیرساخت‌های دیجیتال و تعامل با رسانه‌ها، علاوه بر حفظ فرهنگ بومی، تجربه‌ای بی‌نظیر برای گردشگران فراهم کنیم که در نهایت به رونق اقتصادی و توسعه پایدار استان منجر شود.

حمزه‌زاده با اشاره به اینکه استفاده از فناوری‌های دیجیتال این امکان را برای گردشگران فراهم می‌کند ‌تا پیش از سفر با جاذبه‌های استان آشنا شده و انتخاب‌های جامع‌تری برای بازدید داشته باشند، اضافه کرد: این ابزارها در معرفی جاذبه‌های تاریخی مانند بازار تبریز و مقبره‌های تاریخی نقش کلیدی خواهد داشت.

وی به اهمیت رسانه‌ها و فناوری‌های دیجیتال در معرفی جاذبه‌های گردشگری تاکید و اظهار کرد: رسانه‌ها می‌توانند با تولید محتوای جذاب و هدفمند، تصویر روشن‌تری از ظرفیت‌های فرهنگی و طبیعی استان ارائه دهند و از این طریق نقش بسزایی در جذب گردشگران ایفا کنند.