به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، کتاب «دانشگاه تراز جهانی» در ۸ فصل به شکل مختصر درباره موضوع ها و مسائل دانشگاه تراز جهانی تدوین شده است. طبق ساختار طراحی شده برای این اثر، در فصل اول کتاب، خوانندگان با کلیات مفاهیم آموزش عالی، آیندهپژوهی، تراز جهانی و سازمان تراز جهانی، اهمیت و ضرورت آن و همچنین ویژگیهای آن آشنا میشوند.
در فصل دوم سعی شده ضمن آشنایی خوانندگان با مفهوم توسعه کیفی دانشگاه، آنها را با خاستگاه دانشگاه تراز جهانی و همچنین ویژگیهایی که یک دانشگاه تراز جهانی باید داشته باشد، آشنا کند. در فصل سوم نگارنده کوشیده مفهوم تغییر و نقش آن در زمینۀ ایجاد دانشگاه تراز جهانی را بیان کند , در فصل چهارم اهداف، سطوح، مفروضات، تاریخچه، ویژگیها، فایده، عناصر سازنده، آینده پژوهی مطرح شده است.
فصل پنجم ضمن تفکیک روشهای آیندهپژوهی، ملاحظاتی کلی درباره آنها ذکر شده است. فصل ششم، به مفهوم آینده پژوهی مدرن، راهکارها و رویکردهای موجود در زمینه توسعه آموزش عالی و همچنین برنامهریزی که در این زمینه ممکن است هریک از کشورها با توجه به شرایط خود باآن مواجه شوند، میپردازد.
در فصل هفتم مفهوم دانشگاه تراز جهانی، ویژگیهای اصلی و مشخصات دانشگاه تراز جهانی و چالشهای اینجاد دانشگاه تراز جهانی بیان شده است. در نهایت در فصل هشتم کتاب سعی دارد ضمن تکیه بر مطالعه کیفی و بررسی موردی صورت گرفته از دانشگاههای دولتی شهر تهران، ابعاد موضوع را عمیقتر و کاملتر مورد بررسی قرار داده و پیش بایستههای توسعه کیفی آموزش عالی بر اساس اندیشه پردازیهای تحلیلی صاحبنظران این حوزه، بررسی نتایج غنی برای پیادهسازی توسعه کیفی دانشگاهها بر اساس رویکرد دانشگاه تراز جهانی بیان شده است.
مروری بر تحولات آموزش عالی از ظهور اولین دانشگاه در قرن سیزدهم در بولونیای ایتالیا تا به امروز نشان میدهد که آموزش عالی همواره نهادی پویا و متغیر بوده است و به عنوان یکی از مهمترین عناصر تشکیل دهنده جوامع پیشرفته و حتی کشوری در حال توسعه نقش بسیار مهم و حیاتی در رشد و توسعه علوم، فناوری اطلاعات و ارتباطات ایفا کرده است. از این منظر میتوان شکلگیری و تحول نقشها، کارکردها و ساختار آموزش عالی در جهان را مشاهده کرد.
قسمتی از متن کتاب
آزادی علمی و فضای غلیان فکری نیز به عنوان یکی دیگر از ویژگیها در مرکز دانشگاه تراز جهانی قرار دارد. آزادی علمی به این معناست که استادان و دانشجویان در دنبال کردن دانش تا هر جا که لازم باشد، آزاد باشد و همچنین در انتشار کارهای خود بدون ترس از محروم شدن توسط مقامهای بیرونی و با دانشگاهی، آزاد باشند. در برخی از کشورها اجازه آزادی علمی در علوم غیرسیاسی نامحدود است، اما در علوم اجتماعی و علوم انسانی محدودیتها و حساسیتها بیشتر است. با وجود این در بیشتر کشورها؛ آزادی علمی به بیان عقاید اعضای جامعه علمی در موضوع سیاسی، اجتماعی و همچنین دامنه محدودی از تخصص حرفهایشان گسترش یافته است.
حکمرانی موسسهها نیز در دانشگاه تراز جهانی مهم است. دانشگاه تراز جهانی میزان قابل توجهی از خود تدبیری درونی را دارا است. این خود تدبیری درونی از طریق برخی قوانین و همچنین اطمینان از کنترل جامعه علمی بر عناصر مرکزی دانشگاه، پذیرش دانشجویان، برنامه درسی، معیارهای اعطای مرتبه علمی، انتخاب اعضای هیات علمی جدی و جهتدهی اصلی کار موسسه تقویت میشود. (صفحه ۱۱۸ و ۱۱۹)
کتاب «دانشگاه تراز جهانی، رویکردی آیندهپژوهانه در راستای توسعه کیفی دانشگاههای کشور» نوشته امیرهوشنگ حیدری و سمیه نصیرزاده، در قطع رقعی، جلد شومیز، کاغذ تحریر، در ۲۴۲ صفحه، با شمارگان هزار نسخه، در سال ۱۴۰۳ منتشر شد.