«فرهاد لباسی» روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: کودکان و نوجوانان در جهان امروز، متاثر از خشونت حاکم بر روابط انسانی به ویژه در عرصه بینالمللی، نیازمند زندگی خلاقانه و به دور از خشونت و افراطیگری هستند.
وی افزود: آنچه میتواند زمینه این نیاز را با زبان هنر به گوش بزرگسالان برساند و شرایط رشد و زندگی خلاقانه را در بستری آرام و عاری از خشونت برای کودکان و نوجوانان فراهم کند، هنر نمایش است.
این کارگردان هنر نمایش توجه ویژه به عناصر بیان نمایشی را برای شناخت تئاتر کودک ضروری دانست و بیان کرد: هر یک از عناصر نمایشی همچون متن، بازیگری، موسیقی، طراحی صحنه، تماشاگر و کارگردان برای ارتقای کیفی اثر نمایشی موثر هستند.
لباسی با بیان اینکه کاربرد ویژه این عناصر تاثیر قابل توجهی در کاربرد درمانی تئاتر برای کودک و نوجوان دارد، ادامه داد: کودک نیازمند حرکت، تعامل و ابراز وجود است و استفاده از هنر نمایش و متون نمایشی به ویژه در سالهای نخستین مدرسه، او را به سمت یادگیری فعال و تعاملی هدایت میکند.
جایگاه همدان در هنر تئاتر کودک، ویژه است
وی گفت: با توسعه مهارتهایی همچون خلاقیت، پرس و جو، ارتباط، خودباوری، رهبری و مذاکره در قالب یک سرگرمی، یادگیری را برای کودکان و نوجوانان لذتبخش و ماندنی میکند.
بازرس انجمن هنرهای نمایشی و پیشکسوت تئاتر استان همدان یادآور شد: تاریخ علم و فرهنگ کشور در هزارههای مختلف و نقش آن در تمدنسازی و تاثیر در مناسبات اجتماعی و فرهنگی ایران زمین به درازای سه هزاره است.
لباسی جایگاه همدان را در فرهنگ و هنر کشور شناخته شده و پراهمیت و جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را بستری برای تحقق نیازهای کودکان و نوجوانان دانست و ادامه داد: در این سالها نام همدان با تئاتر کودک و نوجوان عجین شده است.
وی تاکید کرد: تئاتر با ملایمت و مهربانی، جامعه را برای چشمها و گوشها و لبهایی که با اضطراب و کنجکاوی قدم از قدم برمیدارند، توصیف میکند تا کودکان معصومانه، تصویر امروز و چشمانداز فردای خود را انتخاب کنند.
مرحوم "احمد لباسی"؛ از متولیان جشنواره ملی امید
وی خاطرنشان کرد: در این مسیر استاد مرحوم «احمد لباسی» برای نخستین بار با مِتد "استانیسلاوسکی" ( یک حالت پیشرفته از بازیگری ) در حوزه آموزش کودکان و نوجوانان برای آموزشهای بازیگری اعم از بیان و بدن و بازیهای نمایشی و قصه نمایش و حتی آموزشهایی از ایده تا اجرا استفاده میکرد.
این کارگردان تئاتر یادآور شد: او تنها کسی بود که جزوههای تخصصی خود را که از اساتید بزرگ ایران همچون "فنی زاده، اسکویی و سمندریان" که از شاگردان "استانیسلاوسکی" بودند را به بچههای استان همدان انتقال و آموزش میداد.
لباسی گفت: مرحوم لباسی به دلیل آشنایی به زبان انگلیسی، تمامی متون آموزشی و تخصصی را ترجمه و در دسترس شاگردانش قرار میداد و برای اولین بار در استان همدان، فیلمهای کودک و نوجوان را که توسط وی خریداری و راهاندازی شده بود، به نام «بدوک» به اکران درآورد.
وی تاسیس کانون مهدیه برای اجرایهای جشنواره ملی امید در سال ۱۳۷۱، تئاتر و تاسیس سینما کانون برای آموزش و پرورش، اولین مدرس تئاتر کودکان و نوجوانان در کانون مهدیه و از متولیان جشنواره ملی امید در استان، آموزش تئاتر در مدارس و دبیر جشنوارههای استانی کودکان و نوجوانان در آموزش و پرورش را از افتخارات مرحوم استاد «احمد لباسی» عنوان کرد.
کارشناس تئاتر استان همدان با بیان اینکه استاد لباسی شاگرد اساتید بزرگی همچون "مصطفی اسکویی"، "حمید سمندریان" و "پرویز فنیزاده" بود، ادامه داد: وی شاگردانی همچون "حمیدرضا قربانی"، "حمید قربانی جم"، "محمد بهرامیان"، "سعید پورشعبانی"، "محسن پورقاسمی"، "فرزاد و فرهاد لباسی"، "بهرام دوست قرین"، "رضا روان" و "سعید باغبانی" را تربیت کرده است.
به گزارش ایرنا؛ «فرهاد لباسی» کارشناس تئاتر، کارشناس ارشد کارگردانی نمایش، نویسنده، پژوهشگر، مدرس و کارگردان است که از سال ۱۳۶۸ فعالیت خود را آغاز کرد، او عضو هیات مدیره انجمن نمایش استان همدان، نویسنده "نمایشهای گمشده"، "هیاهو در میان کرمها"، "حنجره بیباکی"، "س مثل سیب"، "ماجرای بهمنیار"، "هدیه مادر"، "اول در بعد انتخاب"، "جرعهای در مهتاب"، "غصه دیدار"، "جوانمرد"، "بَرزخم"، "بازی تموم شد"، "انتظار"، "کوچه دلگشا"، "مسافر گم شده" و "کافه تریا" است.
وی همچنین فیلمنامههایی همچون "برگهای زرد"، "تابستان"، "خورشید مهربونی"، "روزگار عباس آقا"، "محبوبه"، "مرگ در پائیز"، "کلام حق" و "روزگار شیرین آقا نعمت" را نویسندگی کرده است.