تهران- ایرنا- نخستین مدرسه ملی سردبیری و مدیریت مجلات علمی کشور با هدف ارتقای سطح کیفی و تخصصی سردبیران و مدیران اجرایی مجلات علمی، به‌ همت کمیسیون نشریات و دفتر برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

به گزارش گروه علمی ایرنا از وزارت علوم، این دوره دوروزه که روزهای ۲۲ و ۲۳ آبان میزبان علاقه‌مندان بود، فرصتی برای شرکت‌کنندگان فراهم کرد تا با اصول و استانداردهای بین‌المللی نشر علمی آشنا شوند.

در این دوره، مباحث و موضوعات متنوعی به شرکت‌کنندگان آموزش داده شد؛ از جمله اصول و مبانی نشر علمی، نمایه‌سازی و شاخص‌های ارزیابی مجلات، اخلاق انتشار و نحوه تشخیص و پیشگیری از سرقت علمی، الگوهای موفق بین‌المللی در نشر مجلات علمی، و بانک‌های اطلاعاتی معتبر. همچنین، شرکت‌کنندگان توانستند در کارگاه‌های عملی به بررسی و تمرین انواع داوری‌ها در مجلات، افزایش استنادپذیری مقالات و ارتقای مشاهده‌پذیری نشریات بپردازند.

یکی از اهداف اصلی این مدرسه، تقویت و ارتقای ظرفیت مرجعیت علمی در حوزه علوم انسانی بود. این حوزه که به تحلیل و تبیین مباحث فرهنگی، اجتماعی و انسانی می‌پردازد، با انتشار مجلات علمی معتبر می‌تواند نقش پررنگ‌تری در بهبود فهم و دانش عمومی ایفا کند. در این راستا، دوره با ارائه آموزش‌های تخصصی به سردبیران و کارشناسان نشریات علوم انسانی، به آن‌ها کمک کرد تا با استانداردهای بین‌المللی و روش‌های ارتقای کیفیت در مجلات این حوزه آشنا شوند و از این طریق به تقویت مرجعیت علمی ایران در عرصه بین‌المللی کمک کنند.

همچنین این دوره که با حضور استادان برجسته و متخصص در این حوزه برگزار شد، تجربه‌ای عملی و مفید برای شرکت‌کنندگان فراهم آورد و به ایشان مهارت‌های لازم برای مدیریت و ارتقای مجلات علمی را آموزش داد.

در پایان دوره، به شرکت‌کنندگان فعال و موفق گواهی‌نامه سردبیری یا مدیریت مجله اعطا شد که به عنوان یکی از امتیازات معتبر در رتبه‌بندی کمیسیون نشریات وزارت علوم به حساب می‌آید و می‌تواند در مسیر بهبود وضعیت علمی و ارتقای کیفیت مجلات علمی کشور، به‌ویژه در حوزه علوم انسانی، مؤثر باشد.