تهران- ایرنا- پزشکانی از دانشگاه کالیفرنیا در یک مطالعه جدید ارتباط بالقوه بین آسم کودکی و مشکلات در حافظه به‌خصوص در حافظه رویدادی (اپیزودیک) را بررسی کردند.

به گزارش گروه علمی ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی «نیوز مدیکال»، این محققان داده‌های دوره‌های بلندمدت درباره توسعه و رشد شناختی و مغزی در نوجوانان را تحلیل و رشد مغزی و شناختی در کودکان مبتلا به آسم و کودکان بدون آسم را مقایسه کردند. یافته‌های این تحقیق نشان داد کودکانی که آسم داشته‌اند، در زمینه حافظه امتیاز پایین‌تری به دست آوردند.

آسم یا تنگی نفس یک مشکل مزمن تنفسی است؛ مطالعات اخیر روی مدل‌های حیوانی نشان داده آسم می‌تواند به تغییرات عصبی (نورولوژیک) از جمله نقصان حافظه منجر شود.

این مطالعه نشان داد کودکان مبتلا به آسم به خصوص آسم مراحل اولیه کودکی در مقایسه با کودکان بدون آسم، رشد حافظه‌ای آهسته‌تری نشان می‌دهند.

در مدل‌های حیوانات جونده، آسم با جراحات التهاب عصبی و اسبکی یا هیپوکامپی مرتبط شده است که موجب نقص و اشکال در عملکرد حافظه می‌شود. هیپوکامپ که نقش مهمی در حافظه رویدادی دارد، به طور خاص در برابر التهاب و کم‌اکسیژنی ناشی از مشکلات تنفسی آسیب‌پذیر است.

تحقیقات درباره آسم کودکی عمدتا بر نشانه‌های فیزیکی تمرکز داشته و تا حد زیادی پیامدهای بالقوه شناختی و مغزی را نادیده گرفته است. اندک مطالعاتی که به بررسی تفاوت‌های شناختی پرداخته‌اند نشان داده کودکان با آسم شدید نسبت به همتایان خود حافظه کلامی پایین‌تری دارند.

با این حال، فاکتورهای مخدوش‌کننده؛ مانند زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی، کار انتساب نقصان‌های شناختی به آسم را با چالش روبرو می‌کند و تحقیقات بیشتری مورد نیاز است تا مشخص شود آیا آسم بر حافظه و توانایی‌های شناختی در کودکان تاثیر دارد.