مسعود فلسفینژاد روز شنبه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا، افزود: این تجهیزات بر اساس نیازهای علمی و پژوهشی دانش آموزان برای پنج پژوهش سرای فعال در سطح استان خریداری شده و در اختیار دانش آموزان قرار گرفتهاست.
وی اضافه کرد: با برنامهریزی در ۱۲ محور پژوهشی موفق شدیم در سطح کشور رتبه پنجم را کسب کنیم که نسبت به سال گذشته که رتبه ۳۲ را داشتیم، ۲۷ پله معادل ۳۱۴ درصد رشد نشان میدهد.
وی با بیان اینکه مهمترین علوم روز در پژوهش سراها آموزش داده میشود، ادامه داد: تمرکز هر پژوهش سرا در استان بر روی رشتهای خاص است و بر همین اساس امکانات موجود تقسیمبندی و دانش آموزان نیز گروهبندی شدهاند.
فلسفینژاد گفت: یکهزار دانشآموز عضو فعال پژوهش سراهای دانشآموزی قم هستند که در فعالیتهای مختلف این مراکز شرکت کرده و ایده پردازی میکنند؛ هر پژوهش سرا ۱۵۰ تا ۲۰۰ عضو فعال دارد که با این مرکز ارتباط مستمر دارند، در دورهها شرکت و طرحها و ایدهها را پیگیری میکنند.
به گفته وی، در طول سال ۱۱ هزار دانشآموز از پژوهش سراهای استان بازدید کرده یا در کارگاههای آموزشی این مراکز شرکت دارند.
وی با بیان اینکه عینیسازی مفاهیم کتب درسی در پژوهش سرا انجام میشود، بیان کرد: در پژوهش سرا مفاهیم درسی در قالب آزمایش و دست سازه به کار عملی تبدیل و روش تحقیق، پژوهش و تحلیل اطلاعات به دانشآموزان آموزش داده میشود.
معاون آموزشوپرورش قم با اشاره به اینکه پژوهش سرا مکمل مدرسه است، اضافه کرد: در پژوهش سراها علوم جدید به دانشآموزان معرفی میشود که در این راستا ۱۲ محور مختلف از علوم جدید یا علومی که کشور در آن پیشرفت کرده است، در اختیار دانشآموزان قرار میگیرد.
وی، علوم زیستفناوری، نانوفناوری، رباتیک، هوش مصنوعی، کد نویسی، سلولهای بنیادی، انرژیهای نوین، نجوم، علوم وفنون هستهای، گیاهان دارویی و طب سنتی، فناوری فضایی، حملونقل پیشرفت و آزمایشگاه علوم تجربی، ادبیات و علوم انسانی را ۱۲ محور مختلف علوم جدید ذکر کرد و افزود: استان قم در رشتههای زیستفناوری و سلولهای بنیادی موفق عمل کرده و صاحب رتبه است.
وی تصریح کرد: همه دانشآموزان از پایه چهارم تا دوازدهم میتوانند به همراه خانوادههایشان از امکانات پژوهش سراها استفاده کنند.
در سال تحصیل جاری ۳۱۵ هزار دانشآموز در یکهزار و ۶۳۳ مدرسه در سطح مدارس این استان به تحصیل مشغول هستند.