آسیه مطهری روز چهارشنبه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا، افزود: هم اینک پنج پژوهش سرا در استان قم فعال است و با توجه به این که نواحی که بیش از ۵۰ هزار دانشآموز دارند باید ۲ پژوهش سرا داشته باشند، نیازمند تاسیس ۲ پژوهش سرای دیگر در استان هستیم.
وی اضافه کرد: در شهرستانهای کهک و جعفریه پژوهش سرا تاسیس نشده که در صورت اجرایی شدن آن، میتواند در راستای علمآموزی و ترویج تحقیق و پژوهش کمککننده باشد.
وی ادامه داد: هر پژوهش سرا ۱۵۰ تا ۲۰۰ عضو فعال دارد که با این مرکز ارتباط مستمر دارند، در دورهها شرکت و طرحها و ایدهها را پیگیری میکنند.
به گفته مطهری، در طول سال ۱۱ هزار دانشآموز از پژوهش سراهای استان بازدید کرده یا در کارگاههای آموزشی این مراکز شرکت دارند.
وی با بیان اینکه عینی سازی مفاهیم کتب درسی در پژوهش سرا انجام میشود، بیان کرد: در پژوهش سرا مفاهیم درسی در قالب آزمایش و دست سازه به کار عملی تبدیل و روش تحقیق، پژوهش و تحلیل اطلاعات به دانشآموزان آموزش داده میشود.
وی با اشاره به این که پژوهش سرا مکمل مدرسه است، اضافه کرد: در پژوهش سراها علوم جدید به دانشآموزان معرفی میشود که در این راستا ۱۲ محور مختلف از علوم جدید یا علومی که کشور در آن پیشرفت کرده است، در اختیار دانشآموزان قرار میگیرد.
کارشناس اداره کل آموزشوپرورش قم، علوم زیستفناوری، نانوفناوری، رباتیک، هوش مصنوعی، کد نویسی، سلولهای بنیادی، انرژیهای نوین ، نجوم ،علوم وفنون هستهای ،گیاهان دارویی و طب سنتی ، فناوری فضایی ،حمل و نقل پیشرفت و آزمایشگاه علوم تجربی ادبیات و علوم انسانی را ۱۲ محور مختلف علوم جدید ذکر کرد و افزود: استان قم در رشتههای زیستفناوری و سلولهای بنیادی موفق عمل کرده و صاحب رتبه است.
وی با تاکید بر تقویت جنبههای مختلف علمآموزی در دانشآموزان، ادامه داد: ترویج، آموزش، پژوهش و تبدیل ایده به محصول مراحل مختلف علمآموزی در پژوهش سراهاست.
وی افزود: پژوهش سراها در نظر دارند دانشپژوهان آینده را جذب کنند و آموزش دهند تا از این طریق شرکتهای دانشبنیان آینده تقویت شود.
مطهری تصریح کرد: همه دانشآموزان از پایه چهارم تا دوازدهم میتوانند به همراه خانوادههایشان از امکانات پژوهش سراها استفاده کنند.
در سال تحصیل جدید ۳۱۵ هزار دانشآموز در یکهزار و ۶۳۳ مدرسه در سطح مدارس این استان به تحصیل مشغول هستند.
نظر شما