به گزارش خبرنگار ایرنا، مطهر محمدخانی روز دوشنبه در نشست خبری افزود: راهحل قطعی ترافیک تهران، برقیسازی ناوگان حمل و نقل پایتخت است و ناگزیر از انجام آن هستیم.
وی همچنین به افتتاح خانه روزنامهنگاران در یک ماه آینده در شهر تهران اشاره کرد و ادامه داد: بنای اصلی خانه روزنامهنگاران به پایان رسیده و اقدامات اجرایی آن رو به اتمام است و حداکثر یک ماه آینده در اختیار اهالی رسانه قرار خواهد گرفت. این فضا محل گردهمایی اهالی مطبوعات خواهد بود.
حجم زباله انتقالی از ساری کمتر از نصف تولید روزانه تهران است
سخنگوی شهردار تهران در پاسخ به سوال ایرنا مبنی بر اینکه چرا شهرداری تهران با توجه به وضعیت موجود شهر، مسئولیت زباله یک شهر شمالی همانند ساری را پذیرفته و زبالهها به تهران انتقال داده شده است؟ اینگونه توضیح داد و اظهار کرد: این عملیات در یک بازه زمانی چند روزه حدود یک هفته انجام گرفته است. زیرا شهر ساری از برخی از شهرهای بزرگ اطراف برای دفن زباله کمک خواست که برای حل این مشکل فقط تهران همکاری نکرده بلکه چهار شهر دیگر هم در این موضوع دخیل بوده است.
محمدخانی اضافه کرد: شهرداری تهران مسئولیت زبالههای شهر دیگری را نپذیرفته است و قرار شد در یک مقطع کوتاه در یک حجم کم، زباله شهر ساری به تهران انتقال و سوزانده شود.
سخنگوی شهردار تهران تاکید کرد: حجم زباله انتقال داده شده کمتر از نصف تولید زباله یک روز تهران بوده است. این اقدام حدود هفت تا هشت روز انجام شد. بنابراین این برنامه به دنبال حل مشکل حاد شهر ساری برای نصب سامانه زبالهسوز صورت گرفت. به طور یقین، عدد قابل توجهی به تولید پسماند روزانه شهر تهران اضافه نکرده است.
اختصاص ۱۰ همت برای طرح من شهردارم
محمدخانی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایرنا در رابطه با موضوع انتخاب شهردار تهران توسط مردم گفت: مجلس شورای اسلامی تصمیمگیرنده است و اگر در مجلس تصویب شود، مدیریت شهری تابع آن خواهد بود و البته شهروندان هم ملزم به رعایت آن هستند. گرچه مشخص نیست که این موضوع به انتخابات بعدی شوراها برسد یا خیر؟
وی با اشاره به پویش من شهردارم در تهران یادآور شد: در این دوره مدیریت شهری پویش بزرگ من شهردارم اجرایی شد و بخش قابل توجهی از اختیارات مدیریت شهری به شهروندان داده شد به طوری که در سال اول بیش از سه همت، سال دوم نزدیک به ۹ همت و امسال بیش از ۱۰ همت اعتبار برای پروژههای این طرح اختصاص داده شده است.
وی با تاکید بر اینکه شهرداری تهران در پویش من شهردارم از اصول دموکراسی پیروی میکند، افزود: پویش من شهردارم ۳ از دهم آذرماه آغاز و پروژهها با رأی مردم انتخاب میشود و این طرحها را شهرداری در قالب لایحه بودجه به شورا ارائه میکند تا تبدیل به قانون شود.
توضیحاتی درباره ساخت مسجد در قیطریه
سخنگوی شهردار تهران درباره ساخت مسجد در قیطریه گفت: تحریفی در بخش ساخت مسجد در پارک صورت گرفت. به طوری که با تدبیر شهردار تهران در پارک قیطریه قرار شد که این کار به شیوهای انجام شود که هیچ درختی در آنجا قطع نشود. تصاویر هوایی از همان نقطه وجود دارد که نشاندهنده تغییر نکردن تعداد درختان در این پارک است.
وی اظهار کرد: فضایی که در بحث مساله قطع درختان ایجاد شد در واقع «هیاهو برای هیچ» بود و هیچ اتفاقی به معنای قطع درختان برای ساخت وساز در بوستانها وجود ندارد. درباره پارکهای جنگلی از جمله سرخه حصار نیز بحث تنشهای آبی و افزایش دما و هجوم آفتها بود که بخشی از آنها با درخواست منابع طبیعی برای گسترش ندادن آفتها با همکاری منابع طبیعی قطع شد.
محمدخانی ادامه داد: با تاکید شهردار تهران قرار نبود درختی در پارک قیطریه قطع شود و در پیشنهاد اولیه که مورد تایید قرار نگرفته بود پیشنهاد قطع درخت وجود داشت اما پس از تاکید شهردار تهران نقشه آن تغییر کرد و هیچ درختی در این پروژه قطع نشده و نخواهد شد.
وی گفت: حتی در متروی بهار شیراز برای اینکه درخت قطع نشود تغییر در سازه معماری ایستگاه مترو داده شد تا درخت کهنسال در این پروژه حفظ شود. این دوگانه که ساخت مسجد با پیشزمینه قطع درخت اتفاق میافتد، دوگانهای غلط است. بنابراین باید سرانهها اضافه و درختان حفظ شود همانگونه که در ۲ سال اخیر در داخل شهر حدود ۳.۵ میلیون درخت کاشته شد. فاز اصلی کمربند سبز شهر تهران هم امسال پس از سه دهه به پایان میرسد.
برقیسازی خودروها در حال انجام است
سخنگوی شهردار تهران درباره واردات وسایل حمل و نقل عمومی به پایتخت هم گفت: پیگیری پرونده برقیسازی و بسته حمل و نقلی طبق قراردادی که با طرف چینی داشتیم که در دولت سیزدهم تاکنون در حال انجام است. ۱۰ دستگاه اتوبوس و ۱۵۰ تاکسی وارد ناوگان شده و بزودی در سطح شهر تهران تردد خواهد کرد. تا پایان امسال این تعداد اتوبوسها به ۵۰۰ دستگاه میرسد.
محمدخانی درباره انتصابات مدیران شهرداری و نقدهایی که به این انتصابات میشود هم گفت: تاکید شهردار تهران پرهیز از پاسخ سخنان توهینآمیز است و پاسخ عضوی از شورای شهر را درباره انتصابات شهرداری نمیدهم اما بر اساس بررسی نهایی کمیته ارزیابی، انتصابات انجام میشود.
رییس مرکز ارتباطات و اموربینالملل شهرداری تهران ادامه داد: با بررسیهای انجام شده، تغییرات مدیریت شهری در مقایسه با ادوار گذشته رقم پایینتری است. برخی از این تغییرات قهری است برای نمونه شهرداری به سازمان شهرداریهای وزارت کشور رفت و باید جای خالی آن پُر میشد. بنابراین با نظر شهردار و براساس بررسی نهایی کمیته ارزیابی، این تغییرات انجام میشود. این تغییرات به معنای پویایی و سرعت در تصمیمگیری است و در مجموعه گستردهای همانند شهرداری که در حوزههای متنوعی خدمات میدهد، این موضوع امری طبیعی و منطقی است.
ساخت مسکن بدون پروانه اقدام رایجی است
سخنگوی شهرداری تهران درباره تفاهمنامه شهرداری با وزارت کشور برای ساخت مسکن گفت: در پروژههای مسکن بزرگ مقیاس، شروع کار بدون صدور پروانه اقدام رایجی است و به صورت طبیعی تفاوتهایی برای انبوهسازی و اقدامات جهشی وجود دارد. در بخشهای دولتی، حاکمیتی و نهادهای عمومی با رعایت ملاحظات و نظارتهای قانونی، این اتفاق میافتد. برای تسریع در ساخت، مجوز اولیه برای تجهیز کارگاه و تیمهای فنی و مهندسی صادر میشود و همه این موارد ذیل کمیسیون ماده پنج صورت میگیرد. در هماهنگی با دولت در انبوهسازی مسکن شرایطی دیده شده که اقدامات صورت گیرد.
وی با بیان اینکه ما بحران بافت فرسوده را در همه شهرهای بزرگ کشور شاهد هستیم و اگر تدبیری اندیشیده نشود بحران و وضعیت خطیرتری رخ خواهد داد، اظهار کرد: درباره پروژههای مهم مدیریت شهری برنامههایی داریم، پروژههای بزرگ در آستانه افتتاح است. در هفتههای گذشته افتتاح روددره فرحزاد انجام شد که فاز اول آن در مساحت ۵۴ هکتار به بهرهبرداری رسید. معتادان متجاهر در فضای جرمخیز رود دره فرحزاد ساماندهی شد. در بازدیدهای اولیه شهردار تهران از روددره، تیراندازی اتفاق افتاد و منازل در آن فضا بیشتر شبیه سنگر بود تا واحد مسکونی اما امروز شرایطی برای طبیعتگردی و تفریحات خانوادگی فراهم شده است.
محمدخانی همچنین از آغاز به کار پایانه شرق در هفتههای آینده خبر داد و افزود: باغراه حضرت زهرا به طول ۹ کیلومتر بین مناطق ۱۷ و ۱۸ در ماههای آینده به بهرهبرداری میرسد، راهاندازی آزمایشی تراموا نیز در ماههای پیشرو در یکی از خطوط اتوبوسرانی انجام خواهد شد.
وی با بیان اینکه مشکل معارضان پروژه یادگار امام(ره) با تلاش مدیریت شهری و صرف هزینهای بالا انجام شد، گفت: امیدواریم در خردادماه سال آینده این پروژه به بهرهبرداری برسد و یک بزرگراه سراسری همچون بزرگراه امام علی (ع) داشته باشیم و مسیر مواصلاتی شمالی- جنوبی در غرب شهر مورد بهرهبرداری قرار گیرد.
دعوای بر سر قرارداد چین روایت فانتزی رسانهای
وی با دستهبندی پروژههای شهری افزود: اولویت اول ما بهرهبرداری از پروژههای محلی، منطقهای، کوچکمقیاس و متوسط مقیاس است که بسیاری از آنها از ادوار گذشته بر زمین مانده بود و خاک میخورد. پروژههای بزرگی مانند ترمینال قطارهای شهری اکباتان نیز پس از سالها به بهرهبرداری رسید. همچنین موضوع پروژه ترمینال جدید شرق با قدمت چندین ساله، در دوره پنجم محل اختلاف شورا و شهرداری بود.
سخنگوی شهرداری تهران با پرداختن به برخی پروژههای بزرگ گفت: اگر پروژه در مدت زمانی سه سال یا کمتر باید به بهرهبرداری برسد این اتفاق خواهد افتاد اما برخی از پروژهها، در این دوره به دلیل ابعاد و جنس آن به پایان نمیرسد به عنوان نمونه کار عملیاتی خط ۱۰ مترو شروع شده که بسیار پرهزینه و زمانبر است و در ظرف زمان یک یا ۲ سال به پایان نمیرسد و خط ۸ و ۹ مترو نیز از این جنس پروژههاست.
محمدخانی ادامه داد: اگر به بخشهای توسعهای خطوط ۶ و ۷ متمرکز میشدیم پروژهای زمانبر بود که تلاش شده تا پایان سال و حداکثر تا بهار سال آینده خطوط ۷گانه مترو به پایان برسد و تکمیل شود تا شبکه اصلی پایتخت در خطوط ۷گانه به یک نقطه قابل توجه برسد.
سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به روایت فانتزی یک رسانه درباره ابهامات قرارداد چین و دعوای سازمان بازرسی هم گفت: در مورد قرارداد چین و سازمان بازرسی، هفته گذشته خبری توسط یکی از رسانهها منتشر شد که یک روایت سینمایی پرکششی بود که براساس آن در جلسه سازمان بازرسی دعوایی صورت گرفت، البته خبر منبع معتبری نداشت. البته شهرداری تهران خود را تابع ۱۰۰ درصدی دستگاههای نظارتی میداند. این دستگاهها همانند سازمان بازرسی کل کشور ممکن است سوالاتی داشته باشند که در فضای کارشناسی به آن پاسخ داده میشود.
محمدخانی در ادامه تاکید کرد: همکاری سازنده و همراهی مثبت و رو به جلو در برقیسازی ناوگان حمل و نقل عمومی بین شهرداری و سازمان بازرسی وجود دارد و مسیر رو به جلو است. در عین همکاری دولت، مجلس و سازمان بازرسی؛ ردپای مافیای خودرو قابل لمس است.
سخنگوی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه شرایط کشور در حوزه تجارت بینالملل و مسیر گمرکی مصائبی دارد که در حال رفع است، گفت: در طول این مسیر در عین همکاری دستگاههای دولتی، مجلس و سازمان بازرسی، رد پای مافیای خودرو در داخل کاملا قابل لمس است.
وی در ادامه به خرید اتوبوسها هم اشاره کرد و ادامه داد: تفاوت قیمت خرید این اتوبوسها با نمونههای مشابه با فرایندی غیرمنطقی و غیرمناسب که به ضرر بیتالمال و اموال عمومی شهرها اتفاق افتاده، قابل توجه است. ۸۰ هزار یورو تفاوت قیمت دارد که میتوان با قیمت روز یورو و تعداد اتوبوسها، حساب کرد که چه میزان عامالنفع خواهد داشت.
وی با بیان اینکه مواجهه با مافیا غیرقابل کتمان است، خاطرنشان کرد: بخشی از تولیدات اولیه در حال ورود است که به همین منظور تعداد دستگاههای وارداتی افزایش خواهد یافت. با توجه به مدل شهرداری تهران در واردات این اتوبوسها طبیعی است که چالشهایی وجود داشته باشد اما به نفع مردم و صرفهجویی در اموال شهر، این مسیر را انتخاب کردیم. اگر از مسیرهایی که برخی دوستان بر آن اصرار دارند، اتوبوس وارد میکردیم به جای ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه در نهایت یک هزار و ۸۰۰ دستگاه اتوبوس وارد میشد.
گسترش و توسعه حمل ونقل عمومی برقی با هدف کاهش آلودگی هوا
محمدخانی درباره آلودگی هوا و راهحلهای کاهش آن گفت: در کنار بسیاری از راهحلها مانند افزایش مراکز معاینه فنی، توجه به کاهش آلایندههای زیست محیطی و خروج کارخانهها، بهترین و سریعترین راهحل، گسترش و توسعه حمل و نقل عمومی برقی است. میزان استفاده از حمل و نقل عمومی با ۳۵ درصد و خودروهای خصوصی با ۶۵ درصد باید برعکس شود البته باید و حمل و نقل عمومی هم با سوخت پاک انجام شود.
وی درباره مسیر ویژه در بزرگراه همت و استفاده خودروهای شخصی از مسیر بیآرتی در خطوط مختلف افزود: نظارت در مورد مسیرهای فعلی اتوبوسهای تندرو برعهده مجموعه راهور است و گاهی با تدبیر آنان برای حل مقطعی ترافیک از ظرفیت مسیر برای کاهش ترافیک استفاده کنند اما با نصب دوربینهای بیشتر در سالهای آینده بخشی از ورود غیرقانونی خودروهای شخصی به مسیر ویژه بیآرتی برطرف میشود.
وی ادامه داد: درباره خط HOV در اتوبان همت، چندبار اعلام شد که این خط بیآرتی نیست و یک روش جدیدی برای عبور و مرور و برای کمک به تسهیل خودروهای پُرسرنشین است. این مدل در بسیاری از کشورهای دنیا استفاده میشود تا هزینه استفاده از خودروهای تک سرنشین را بالا ببرد. این روش شبیه طرح ترافیک است که در ابتدا با نارضایتیهایی مواجه شود.
سخنگوی شهرداری تهران اضافه کرد: نباید با اتوبانسازی و بدون هیچگونه قانونگذاری در اتوبانها افراد را به استفاده از خودروهای شخصی تشویق کرد زیرا اگر ترافیک در بزرگراهها کاهش یابد به نفع همه شهروندان است.
رضایت شهروندان از جمعآوری پسماندها
محمدخانی درباره نحوه مدیریت پسماند در سطح شهر نیز گفت: براساس گزارشها در سامانه ۱۳۷ میزان رضایتمندی در مورد جمعآوری پسماند افزایش یافته است. بیش از ۵۰ هزار مخزن پسماند در سطح شهر وجود دارد، در دوره ششم ۲۳ هزار مخزن جدید جایگزین مخازن گذشته شده است. براساس دادههای موجود از این سامانه، وضعیت رو به بهبودی است؛ البته در برخی محلات و در ساعاتی از شبانهروز، مشکل وجود دارد که در هر فرایندی نیم درصد خطای کار قابل قبول است که با اجرای طرح نوماند در ماههای آینده این وضعیت بهتر خواهد شد.
رییس مرکز ارتباطات و امور بینالملل شهرداری تهران با بیان اینکه استفاده از اتباع در جمعآوری پسماند موضوع پیچیدهای است، یادآور شد: مهاجرتهای قانونی و بسیار گسترده در سالهای اخیر و ناامنی و جنگ در منطقه، باعث حضور اتباع در تهران شده است. جرائم سنگینی برای پیمانکاران برای استفاده از اتباع پیشبینی شده و در مواردی با پیمانکاران برخورد شده و اتباع غیرمجاز با همکاری قرارگاه اجتماعی و وزارت کشور در مسیر رد مرز قرار گرفتهاند. در هر صورت وقتی مرزها به سوی آنها باز است، در نقطه آخر نمیتوان به راحتی جلوی فعالیت اتباع را گرفت.
پشت پرده ممانعت از ساماندهی دستفروشان
سخنگوی شهرداری تهران درباره ساماندهی دستفروشان در قالب فعالیت وانتبارها در سطح معابر، اظهار کرد: موضوع دستفروشان و خردهفروشان کاملا اختلافی است و موضوع به سادگی قابل حل نیست. گروههای ذینفع نیز پشت پرده این اتفاق هستند و همکاران ما در شهرداری بیشترین آسیب را از دستفروشان دیدهاند. در چهارراه ولیعصر، سد معبر سنگین به دلیل این مساله رفع شد. همچنین شهرداری سعی دارد که در قالب یک نرمافزار کاربردی، ساماندهی دستفروشان را انجام دهد.
محمدخانی درباره رسیدگی به وضعیت ساختمانهای ناایمن هم گفت: شهرداری در این دوره بیسروصدا و بدون هیاهو به سمت همکاری با دستگاه قضایی رفت. اکنون تعداد ساختمانهای ناایمن از ۱۲۹ ساختمان به کمتر از ۸۰ ساختمان رسیده و تلاش بر کاهش این ساختمانهاست.
وی درباره برنامه شهرداری برای مدیریت فضای پارک در معابر، یادآور شد: هفته جاری پارکینگ مینابی در محل اتابک در منطقه ۱۵ افتتاح خواهد شد که ظرفیت بزرگی برای شرق تهران است. پارکینگ نیایش در سال آینده و پیش از این چند پارکینگ دیگر افتتاح شد. البته با تغییر نسبت حمل و نقل عمومی به شخصی بخشی از مشکل پارکینگ رفع خواهد شد. در کنار ساخت پارکینگها، ایجاد زیرساختهای فناورانه برای مدیریت فضای پارک و مدیریت تردد خودروهای شخصی مانند روشهای مدیریت این فضاست.
وی درباره الحاق سکونتگاهها به شهر تهران هم اظهار کرد: هر تصمیمی که شورا بگیرد، به عنوان تکلیف قانونی شهرداری انجام میشود. شهرداری درباره گسترش فعالیتها نگرانی ندارد؛ کمااینکه سکونتگاههای اطراف درهمتنیده با مناطق مرزی پایتخت هستند و الحاق یا عدمالحاق آن تفاوتی برای شهرداری ندارد.
محمدخانی درباره تخلفات انتخاباتی با اصرار بر نصب تبلیغات در سطح شهر گفت: این موضوع با تذکر کمیسیون تبلیغات همراه بود که خلاف رویه همه کاندیداها بود و حزب نسلنو نسبت به تبلیغات خارج از چارچوب در فضای شهری اقدام کرد که تصاویر این تبلیغات نیز منتشر شد و اخطارهای تبلیغاتی آن نیز موجود است.
وی با طرح این سوال که چطور براساس ظن و گمان، یک موسسه را به سادگی زیر سوال میبرید؟ تاکید کرد: این مسیر به نفع مردم و مصالح شهر نیست و امیدواریم مسیر اصلاح شود.
وی درباره هوشمندسازی در پایتخت هم گفت: این اقدام در بوستان ولایت راهاندازی شده، شهرداری در سال گذشته موفق شد از وزارت علوم مجوز اولین پارک علم و فناوری شهری را کسب کند که اتفاقی بزرگ و بینظیر است. اقداماتی همچون توزیع کالاهای اساسی در برنامه شهرزاد در حال انجام است که صفهای طولانی شهروندان در این مسیر کاهش یافته و توزیع در درب منزل انجام میشود.
سخنگوی شهرداری تهران درباره بحث مسکن استطاعتپذیر در شهر تهران اضافه کرد: در ذیل نهضت و قرارگاه مسکن اقدامات متعددی با همکاری نهادهای مختلف اتفاق افتاده است.
وی درباره انتقال پایتخت هم گفت: جلسهای که شهردار تهران در آن شرکت کرد آن چیزی نبود که در خبری منتشر شد. یکی از موضوعات آن جلسه بحث انتقال پایتخت بود و صرفا یک طرح موضوع و ایده بود. طبیعی است که مجموعه مدیریت شهری در این زمینه تابع قوانین بالادستی است و تهران چه پایتخت باشد چه یک کلانشهر، شهرداری وظیفه دارد که به شهروندان تهرانی خدمترسانی کند.