به گزارش ایرنا، دانشجویان با توجه به انرژی و انگیزه بالای دوران جوانی، روحیه مطالبهگری و برخورداری از علم و دانش تخصصی میتوانند زمینه ساز توسعه و تزریق افکار و ایده های جدید در کشور باشند و مسیر حرکت توسعه کشور را شتاب دهند.
دانشجویان فهیم و آگاه در طول تاریخ انقلاب اسلامی نشان داده اند که دانشجو نه فقط جوینده دانش است بلکه جوینده تعالی جامعه از همه لحاظ بوده و دانشجویان مصداق نبض بیدار و سرمایه واقعی و ماندگار کشور و کلید سعادت فردای ایران هستند.
در چنین شرایط و جایگاهی نقش ویژه دانشجویان در رشد و شکوفایی کشور بر کسی پوشیده نیست، نقشی که اگر به شکل درست خود هدایت و انجام شود و دانشجویان در مسیر مناسبی ریل گذاری شوند می تواند آثار بسیار خوبی را برای کشور رقم بزند.
همین جایگاه مهم دانشجو، ما را به این باور می رساند که دانشجو بودن تنها اخذ نمره و کسب مدرک بالاتر نیست و فراتر از آن از جمله اضافه کردن به اندوخته های کشور در تمام زمینه های علمی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی می توان قلمداد کرد.
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) دفتر مهاباد به مناسبت ۱۶ آذر روز دانشجو در گفت و گویی با تعدادی از دانشجویان رشته های مختلف به اهمیت دانشجو و دانشگاه، تاثیر دانشجویان در جامعه و پیگیری مطالبات جامعه از مسوولان و چگونگی رشد کمی و کیفی دانشگاه ها پرداخته است.
در این میزگرد جمعی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد «علی جنگلی» و «آریان علیزاده» هر ۲ دانشجوی رشته حقوق، «ماریا مولودی زاده اصل»، «کازیوه سیدی»، «فریبا طاقه» و «شکیلا خسروی نیا» دانشجویان رشته مامایی این دانشگاه حضور داشتند.
ایرنا: نظر شما در خصوص اهمیت جایگاه دانشجو در جامعه و نقش سازنده ای که دانشجویان می توانند در آن ایفا کنند، چیست؟
علی جنگلی دانشجو رشته حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد در این خصوص اظهار کرد: امروزه جایگاه مهم و نقش دانشجو در جامعه غیرقابل انکار بوده و می توان گفت که اغلب مطالبات و کنش های اجتماعی بدون حضور و مشارکت دانشجویان موفق نخواهد بود.
وی با بیان اینکه ماهیت انتخاب روز دانشجو، قبول نکردن ظلم و مطالبه گری است، اضافه کرد: ۱۶ آذر یادآور مجاهدت و رشادت های ضد استبدادی و استکباری دانشجویان دانشگاه تهران در سال ۱۳۳۲ است، که به دلیل اعتراض دانشجویان به سفر نیکسون معاون رئیس جمهوری آمریکا سه تن از آن ها مظلومانه به شهادت رسیدند.
وی اضافه کرد: هنگامی که یک خواسته عمومی پشتیبانی دانشجو و دانشگاه را داشته باشد، به طور حتم این مطالبه مشروع تر شده و نتایج بهتری را به دنبال خواهد داشت و این نشان از جایگاه مهم دانشجو در اجتماع دارد.
ماریا مولودی زاده اصل دانشجوی رشته مامایی هم در این ارتباط گفت: کلمه دانشجو از لحاظ معنایی به فردی که پیگیر و دنبال دانش و علم است که به پشتوانه یادگیری که در دوران تحصیل به آن دست یافته، می پردازد تا بتوان گره ای از معضلات و مشکلات جامعه را رفع کند.
وی با بیان انتظارات از دانشجو قابل مقایسه با دوران قبل از آن نیست، گفت: جامعه نیز از دانشجویان و دانشگاه انتظار دارد در راستای رفع نیازهای علمی کشور گام برداشته و در توسعه و ارتقای شاخص های مختلف بیش از پیش سهیم باشد.
وی اضافه کرد: کوچکترین افراد نیز در جامعه و سرنوشت آن تاثیر گذار هستند و این اهمیت برای جایگاه دانشجو که به دنبال کسب علم و توانمند است، بسیار پررنگتر خواهد بود.
آریان علیزاده هم در پاسخ به سوال ارایه شده این گونه پاسخ داد که دانشجویان به واسطه علم و دانش خود در کنار انگیزه و انرژی که دارند، باید در مسیر رشد و بالندگی حرکت کرده و در این بین کمک حال رفع نیازهای جامعه هم باشند.
وی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب هم در نشست با دانشجویان و نخبگان به استفاده از ظرفیت علمی آنان برای حل مشکلات و کمک به بهبود و استفاده بهینه از منابع تاکید کردند که این نگاه ایشان نشان از اهمیت جایگاه دانشجو در جامعه است.
وی بیان کرد: استفاده از ظرفیت علمی دانشجویان و نخبگان باید در راستای برآورده کردن نیازهای جامعه و حل مسایل کلان کشور در دستور کار قرار گیرد.
کازیوه سیدی دیگر دانشجوی مامایی در پاسخ به این پرسش بیان کرد: تفکر دانشجویی و نقش دانشجو در پیشرفت و تولید علم در یک جامعه قدرت آفرین بوده و دانشجوی آگاه، فهیم و مجهز به علم، تخصص و مهارت، الگوی جامعه است.
وی بیان کرد: همه دانشجویان باید تلاش کنند جامعه به سمت تعالی و جای بهتر برای زندگی کردن سوق دهند و نقش خود را به عنوان افراد تحصیل کرده ایفا کنند.
فریبا طاقه هم از دانشجویان رشته مامایی دانشگاه آزاد مهاباد هم گفت: حضور دانشجویان در تشکل ها و کانون های مختلف، مسوولیت پذیری فرد را تقویت میکند و حضور در مراسمات و رویدادهای مختلف ما را برای ورود فعال در جامعه آماده می کند.
وی بیان کرد: امروز هم دانشجویان و هم جوانان باید با روحیه مضاعف در جامعه نقش آفرینی کنند و در جریان مسایل مختلف قرار گرفته و در زمان صحیح ورود کرده و پرچمدار حل مسائل مختلف در کشور باشد.
شکیلا خسروی نیا هم در همین رابطه به تفاوت های نقش آفرینی دانشجو با دوران قبل از آن پرداخت و عنوان کرد: رفتارهای دانشجو تاثیرات قابل توجهی در جامعه گذاشته و نگاه به فرد دانشجو هم در خانواده و هم در جامعه متفاوت بوده و شرایطی به وجود آمده که شخص را مجاب به رعایت بعضی از رفتارها و عملکردها خود خواهد کرد.
وی بیان کرد: در بسیاری از محافل و حتی بدنه جامعه دانشجو بودن یک امتیاز و ارتقای شخصیت اجتماعی بوده و این ارزش باید از طرف دانشجو نیز با رفتارهای صحیح حفظ شود.
وی اضافه کرد: انتظارات از دانشجو بالاست و خانواده و جامعه ما را با نگاه متفاوت می بینند و براین اساس رفتار و عملکرد ما نیز در سطح جامعه تأثیر گذار خواهد بود.
ایرنا: شما تأثیرگذاری دانشجو در مشارکت های اجتماعی و رویدادهای سیاسی، اجتماعی و فرهنکی را چطور ارزیابی می کنید و آیا در شرایط فعلی دانشجو توانسته نقش خود را به درستی ایفا کند؟
علی جنگلی در پاسخ به این پرسش با بیان اینکه میزان تأثیرگذاری دانشجویان در جامعه هنوز به اوج خود نرسیده است، گفت: دانشجویان با برخورداری از انرژی، خلاقیت و نگرش انتقادی، میتوانند به عنوان نیروی محرک جامعه عمل کنند.
وی افزود: از سوی دیگر، این افراد به دلیل دانش تخصصی و تجربهای که در حوزههای مختلف کسب کردهاند، نقش کلیدی در ارائه راهحلهای پایدار برای مسائل کشور دارند و دانشگاهها هم به عنوان نهادهایی که تفکر انتقادی، خلاقیت و مهارتپروری را تقویت میکنند، بستر آمادهای برای مشارکت اجتماعی و ملی فراهم میآورند.
وی یادآور شد: مشارکت دانشجویان در مسائل ملی نیازمند شرایطی است که این فرآیند را تسهیل کند و انگیزههای لازم را در آنان برانگیزد.
مولودی زاده اصل در پاسخ به این سوال علاقه را شرط مهم برای ورود به رشته تحصیلی دانست و گفت: افرادی که با علاقه قلبی رشته تحصیلی خود را انتخاب می کنند قطعا در آینده هم موفق تر خواهند و تلاش آنان برای یادگیری در اموراتی که به آن علاقمند هستند، بیشتر خواهد شد.
وی اضافه کرد: به نظر بنده دانشجویی که در پایین ترین رشته تحصیلی با علاقه شخصی انتخاب کرده از فردی که بدون علاقه رشته ای ادامه دهد، موفق تر خواهد بود.
ایرنا: آیا دانشجویان رشته های مختلف نیاز به مطالعه سایر حوزه های خارج از رشته تحصیلی خود دارند؟ و اگر این نیاز وجود دارد چه اهمیتی و تاثیری در جامعه می تواند داشته باشد؟
علیزاده در ارتباط با اهمیت مطالعه غیردرسی و کتاب های دانشگاهی گفت: رشته حقوق که بنده در آن تحصیل می کنم یکی از رشته های است که به هیچ وجه نباید دانشجو در آن به خواندن کتب درسی اکتفا کند چراکه قبولی در آزمون های قضاوت و وکالت که برای یک دانشجو حقوق سرنوشت ساز بوده نیازمند مطالعه گسترده خارج از کتاب های درسی و دانشگاهی است.
وی با بیان اینکه تعداد دانشجویان در دانشگاه کم شده است، افزود: یکی از دلایل کاهش آمار دانشجویان صرف دریافت مدرک تحصیلی و استفاده ابزاری از آن بوده و تعداد افرادی که به دنبال ارتقای سطح علم و دانش در کشور هستند، بسیار کم شده است.
طاقه هم با بیان اینکه دانشجویان نباید تنها به کسب مدرک و پاس کردن دروس واگذار شده اکتفا کنند، گفت: بخش عمده از دانشجویان فعلی تنها به دنبال کسب مدرک بوده و خارج از چهارچوب تعیین شده هیچ تلاش و اقدامی برای ارتقای سطح آگاهی و اطلاعات خود ندارد.
وی افزود: دانشجویانی که خواهان تغییر و اثرگذاری در جامعه باشند باید علاوه بر متون درسی خود از سایر اطلاعات و منابع نیز استفاده کنند و آگاهی کاملی در حیطه رشته انتخابی داشته باشند.
جنگلی با بیان اینکه رشته حقوق و معلومات آن جزو نیازهای سران ارشد کشوری و به ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی است، گفت: در حوادث اخیر منطقه و ترورهایی که طی چند ماه گذشته انجام داده است، جمهوری اسلامی طبق ماده ۵۱ منشور سازمان ملل حق دفاع را مشروط دانسته و بر همان اساس نیز عملیات وعده صادق یک و ۲ نیز صورت گرفته است.
خسروی نیا هم با تاکید به مطالعه سایر منابع غیردرسی گفت: دانشجو می تواند با استفاده بهینه از زمان طلایی که در دوران دانشجویی در اختیار دارد، علاوه بر کتب درسی سایر منابع نیز هم مرتبط با درس و رشته خود و هم سایر معلومات و دانستی ها نیز بررسی و خود را به یک پختگی کامل برساند.
وی با بیان اینکه بخش عمده وقت دانشجویان با تلفن همراه و کارهای بدون ثمره سپری می شود، افزود: هر اندازه بتوانیم در زندگی خود را به دانش و اطلاعات بروز مجهز کنیم، به همان اندازه نیز در جامعه موفق و پذیرش خواهیم شد.
سیدی هم در این باره اظهار کرد: برای اینکه همدیگر را خوب بشناسیم، باهم ارتباط برقرار کنیم و با درک درست وارد روابط پیچیده انسانی شویم، باید خوب مطالعه کنیم.
وی با اشاره به اهمیت مطالعه و کسب معلومات در رشته خود پرداخت و افزود: دانشجوی رشته مامایی که تنها به منابع کتاب های امتحانی پسنده کرده باشد، نمی تواند مشاور و همراه خوبی برای مادران باردار باشد و آگاهی خارج از حیطه درسی به طور حتم وی را برای تبدیل شدن به یک مامای ایده آل کمک می کند.
ایرنا: چالش و سختی های دوران دانشجویی به زبان ساده چه مواردی هستند؟
علیزاده یکی چالش های دوران دانشجویی را بحث معیشت و درآمد دانست و گفت: دوران دانشجویی همزمان با اوج غرور بوده و پول گرفتن از پدر و مادر به نحوی دانشجویان را اذیت می کند و این دوران به گونهای است که فرد کمتر استقلال مالی هم دارد.
وی ضمن انتقاد از افزایش چند برابری شهریه دانشگاه افزود: شرایط فعلی باعث شده دانشجو به جای فکر کردن به کسب علم و دانشگاه نگران تامین معیشت و آینده شغلی خود بوده و ذهن آزاد برای درس خواندن برای دانشجویان وجود ندارد.
وی همچنین از حس نا امیدی برای دانشجو هم گفت و اضافه کرد: هنگامی بسیاری از افراد دانشآموخته بجایی نرسیده و مدرک آنان بدون استفاده باقی مانده، دانشجویان فعلی را بی انگیزه خواهد کرد.
طاقه نیز در ارتباط چالش های دوران دانشجویی گفت: دوری از محیط خانواده و سختی های زندگی در شهر دیگر و مسوولیت های که در این دوران بیشتر می شود، از مشقت های این دوران است.
سیدی هم اظهار کرد: به رغم سختی های دانشجویان به آن اشاره شد، لذت هایی نیز در این دوران وجود دارد و خاطرات آن سال ها در ذهن ما باقی خواهد ماند و در آینده از آن به عنوان روزهای خوش یاد خواهد شد.
خسروینیا نیز بیان کرد: برای دانشجویانی که در خوابگاه ساکن هستند، این دوران چالش ها و مشکلات ویژه ای هم دارد، به عنوان مثال ما حدود ساعت ۶ عصر پس از یک روز طولانی، خسته و گرسنه به خوابگاه برمی گردیم و تازه باید شام درست کنیم و آن هم در ترافیکی که هنگام پخت شام در آشپزخانه کم امکانات خوابگاه وجود دارد.
وی افزود: از طرفی دیگر کلی درس و جزوه را هم برای مطالعه و نوشتن برای فردا هم داریم که بخشی از آن دست نخورده باقی می ماند و علاوه بر این در خوابگاه دخترانه ساعت خواب هم کمتر رعایت می شود و ساعت ۱۲ شب هم مانند ساعت ۱۲ ظهر همه چراغ ها روشن و بسیاری از دانشجویان هم بیدار هستند.
به گزارش ایرنا، با توجه به شرایط خاص کنونی جامعه و سوء استفاده دشمنان به منظور تحریک برخی افراد، نقش دانشگاه و دانشجو به عنوان مرجع علمی با جمعیت روشنفکر و آیندهساز در جامعه بسیار حائز اهمیت است.
دانشجویان چشم بینای کشورمان بوده و با زیر ذره بین بردن برنامههای کلان کشور و شناخت راههای مقابله با کمبودها و چالش ها و انتقال آن راه حلها به جامعه، شکوفایی اقتصاد و پیشرفت همه جانبه را به ارمغان خواهند آورد.
مطالعات غیر درسی در هر جامعه ای نیز به میزان اهمیتی که به تفکر و اندیشه ورزی داده می شود، ارتباط پیدا می کند. روح جامعه ما از انگیزه و شوق کافی برخوردار نیست و حرکت به سوی مطالعات، آن هم از نوع غیر درسی کمرنگ شده است.
مشکلات اقتصادی نیز در این زمینه مزید بر علت است، به طوری که دانشجویان حتی اگر علاقه ای به مطالعه هم داشته باشند چندان توان مناسب مالی برای خرید کتاب مورد نظر خود را ندارند و بی تردید در چنین روزگاری دانشجویان روحیه کافی و وافی برای مطالعه هم ندارند.
نامگذاری ۱۶ آذر به نام روز دانشجو به واقعه تاریخی ۱۶ آذر ۱۳۳۲ و شهادت سه دانشجوی دانشگاه تهران به نامهای مصطفی بزرگنیا، احمد قندچی و مهدی شریعت رضوی در اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون معاون رئیسجمهور وقت آمریکا و از سرگیری روابط ایران با انگلیس بازمیگردد.