به گزارش خبرنگار ایرنا، ۱۶ آذرماه روزی است که در آن دانشجویان با از خودگذشتگی و ایمان به آرمانهای بلند آزادی، عدالتخواهی و ضد استکباری، صدای مردم خود شدند و نشان دادند که دانشگاه، فراتر از یک مرکز علمی، قلب تپنده آگاهیبخشی و نقد اجتماعی است.
دانشجو بودن تنها به معنای حضور در کلاسهای درس یا شرکت در آزمونها نیست بلکه مسئولیتی سنگین در قبال جامعه و آینده آن است؛ دانشجو در مسیر پیشرفت علمی، باید نگاه انتقادی و ذهن پرسشگر خود را حفظ کند و نسبت به مسائل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی حساس باشد.
روز دانشجو فرصتی برای تأمل بر این حقیقت است که پیشرفت و توسعه جامعه، بدون مشارکت فعال و آگاهانه دانشجویان امکانپذیر نیست و آنها همواره این توان را دارند که جامعه را از رکود خارج کرده و به سوی مسیرهای روشنتر سوق دهند.
اما این قشر کارساز و موثر در چهارمحال و بختیاری دغدغههایی از جمله خالی بودن صندلیهای دانشگاه، اشتغال، بیتوجهی برخی مسوولان به مطالبات این قشر، رکود و سایر موارد دیگر دارد که به مناسبت ۱۶ آذر فرصتی شد تا به این مطالبات پرداخته شود.
خالی بودن صندلی دانشگاهها؛ مشکلی که باید چاره اندیشی شود
نظام آموزشی عالی سنگ بنای توسعه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور است اگر به دنبال توسعه و سازندگی هستیم کلید حل این مسائل از دانشگاهها میگذرد و هر جامعهای که دانشجوی بیشتری داشته باشد توسعه یافتهتر تلقی میشود و سرعت توسعه در آن کشور به طور قطع بیشتر است.
دبیر سابق تشکل مجمع اسلامی دانشجویان آزاد اندیش دانشگاه شهرکرد گفت: خالی بودن صندلی دانشگاهها، نبود دانشجو و روند کاهشی نرخ ثبتنام دانشجو و همچنین مهاجرت برخی از نخبگان، استادان دانشگاهی و هیاتهای علمی از مشکلات جامعه دانشگاهی است.
سیده فاطمه حسینی در گفت و گو با ایرنا افزود: خروج سرمایههای انسانی و متخصصان که میتوانند راهگشای مسائل کشور باشد هزینه سنگینی بر کشور وارد میکند که مسوولان باید برای این امر چارهاندیشی کنند.
رنج جامعه دانشجویی از بیتوجهی مسوولان
او ادامه داد: اگر باور داشته باشیم دانشجویان و نخبگان سرمایههای اجتماعی کشور هستند چرا پس از فارغالتحصیلی از دانشگاه به این قشر تحصیلکرده و باسواد جامعه توجهی نمیشود.
به گفته حسینی، چهارمحال و بختیاری صادرکننده استعدادهای خوش فکر به استانهای همجوار است به این معنی که دانش آموختگان دانشگاهی این استان برای کار و زندگی باید شهر و دیار خود را ترک و به استانهای دیگر مهاجرت کنند.
این دانشجوی دانشگاه شهرکرد افزود: جایگاه دانشجویان، نخبگان، استادان علمی دانشگاه در استان کجا است؟ آیا به این جایگاه توجهی میشود؟
به گفته این دانشجو، بخشی از دانشجویان چهارمحال و بختیاری از دکتر پزشکیان در انتخابات رییس جمهوری قاطعانه حمایت کردند و به گفتمان وی معتقدند و باور دارند اما استفاده نکردن از این سرمایهها موجب دلسردی این بدنه دانشجویی میشود.
حسینی ادامه داد: رویکرد دکتر پزشکیان وقتی صحبت از وفاق میشور این نیست که کسانی که تا دیروز علیه گفتمان او بودند و هیچ باوری نداشتند و یک شبه تغییر مسیر بدهند را به کار گیرند، چرا که به کارگیری افرادی که به گفتمان دکتر پزشکیان هیچ باور و اعتقادی ندارند قابل قبول نیست.
وی ادامه داد: لازمه دستیابی به توسعه و آبادانی استفاده از بدنه جوان و نخبگان استان است که باید مورد توجه قرار گیرد.
ضرورت نقشآفرینی جنبش دانشجویی در سپهر سیاسی کشور
این دانشجوی دانشگاه شهرکرد در خصوص جنبش دانشجویی گفت: جنبش دانشجویی در ایران در بستر زمان همواره دوشادوش احزاب و تشکلهای سیاسی در سپهر سیاسی کشور کنشگری و نقش آفرینی کرده است.
حسینی با تاکید بر اینکه تشکلهای دانشجویی عصاره پویایی و فعال بودن بدنه دانشجو است افزود: کم فروغ شدن فعالیت تشکلهای دانشجویی و از تب و تاب افتادن فعالیتهای سیاسی و فرهنگی موجب شده تا دانشگاهها از تب و تاب بیفتد.
او ادامه داد: یکی از دلایل وجود محدودیتها در فعالیتهای فرهنگی و سیاسی تشکلهای دانشجویی و نبود بسترهای فرهنگی و برخی سنگاندازیها در بخشهای مختلف است که باعث کاهش میل و رغبت دانشجویان تشکیلاتی می شود.
به گفته حسینی، دانشگاه مبدا تحولات به شمار میرود و دانشجویان میخواهند در صحنه علم، فناوری(تکنولوژی)، سیاسی اقتصادی و فرهنگی باشند پس لازم است در سیستم مدیریت دانشگاه پوستاندازی انجام شود.
۱۶ آذر فرصتی برای شنیدن صدای دانشجویان
۱۶ آذر بستر مناسبی برای شنیدن صدای دانشجویان است اما این صدا یا به گوش مسوولان نرسیده و یا محدود شده به حضور یک مسوول در نشستی و به طور معمول به مطالبات دانشجویی پاسخی داده نشده است این بخشی از سخنان فاطمه خلجی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه پیام نور شهرکرد است.
این دانشجوی دانشگاه پیام نور شهرکرد افزود: ۱۶ آذر روز ارزشمندی برای همه دانشجویان است و در این زمانه گمگشتگی سیاسی میتواند یادآور اقداماتی باشد که باید انجام شود اما از آن دور شدهایم.
او با بیان اینکه توجه مسوولان به سخنان دانشجویان از مهمترین مطالبههای این قشر مهم و موثر در جامعه است اضافه کرد: ممکن است سالانه نشستی به مناسبت ۱۶ آذر برگزار شود اما صدای دانشجو به جایی نمیرسد و مطالبات آنها کمتر مورد توجه قرار میگیرد.
خلجی در خصوص ضرورت پاسخ به مطالبات دانشجویان اظهار داشت: اگر حرف حقی باشد که نیاز به جواب دارد و حرف ناحقی است نیاز به اقناعسازی دارد که مسوولان باید به این اصل توجه داشته باشند.
او حضور مسوولان در جمعهای دانشجویی و ایجاد یک ارتباط دوستانه را ضروری دانست و حضور نیافتن مسوولان موجب بی انگیزگی دانشجویان میشود.
دورماندن دانشجویان از مطالبات عمیق سیاسی
خلجی ادامه داد: دانشجوی امروز از مطالبات عمیق سیاسی خود در دهه ۷۰ و ۸۰ دور مانده به نحوی که در عصر حاضر این مطالبات تضعیف شده و بیشتر به سمت مطالبات صنفی گرایش داده شده است.
او با تاکید بر اینکه پرداختن به مطالبات صنفی بد نیست و تا حدودی پاسخ داده شده است اضافه کرد: هر چند پرداختن به مطالبات سیاسی بد نیست اما دانشجو نباید از مطالبات عمیق سیاسی خود فاصله بگیرد.
او یکی از دلایل دور شدن دانشجویان از مطالبات عمیق سیاسی و پرداختن به مطالبات سطحی را مشکلات اقتصادی عنوان کرد و افزود: دانشجو از آینده شغلی رشته خود و درآمدی که به دست میآورد مطمئن نیست به همین دلیل مجبور است برای امرار معاش بیشتر وقت خود را صرف کارهای پاره وقت کند و به این ترتیب هیچ فرصت آزاد برای انجام فعالیت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در دانشگاه ندارد و همین امر موجب شده دانشجو کمتر در دانشگاه حضور داشته باشد و انگیزه کمتری برای فعالیتهای مختلف اجتماعی داشته باشد.
او ادامه داد: دانشجوی عصر امروز جایگاه و قدرت خود را فراموش کرده است.
عملکرد کنونی جنبشهای دانشجویی قابل قبول نیست
جنبشهای دانشجویی میتوانند نقشی کلیدی در پیگیری خواستههای این قشر داشت باشند؛ این جنبشها با ایجاد فضاهای گفتوگو و تعامل میان دانشجویان و مسوولان، بستری برای طرح مشکلات و ارائه راهحلهای عملی فراهم میکنند و ابزاری به شمار میروند که با بهرهگیری از ابزارهای رسانهای میتوانند آگاهی عمومی را نسبت به چالشهای موجود افزایش دهند و مسوولان را به پاسخگویی و اقدام عملی وادارند.
دانشجوی کارشناسی ارشد مکانیک دانشگاه شهرکرد گفت: با توجه به اهمیت کارکرد جنبشهای دانشجویی هرچند گامهایی برای بهبود و بازگشت این جنبشها به جایگاه و رسالت خود برداشته شده اما همواره این ایراد وجود دارد که مطالبات جنبشهای دانشجویی بسیار سطحی شده است.
فاضل شاهینی افزود: مطالبهگری و منفعل نبودن از شاخصهها و هویت جدانشدنی دانشجو و جوان است و دانشجویان نباید از این ویژگیها فاصله بگیرند.
او مطالبهگری دانشجویان در حوزه اشتغال، افزایش کیفیت آموزشهای کاربردی، ارائه دورههای کارآموزی مناسب، ایجاد ارتباط موثر میان دانشگاه و صنعت و توسعه زیرساختهای کارآفرینی است که باید به آنها پرداخته شود.
شاهینی اظهار داشت: آموزشهای دانشگاهی امروز به تنهایی نمیتوانند نیازهای بازار کار را برآورده کنند از این رو، تاکید بر مهارتآموزی و تجربه عملی، به یکی از درخواستهای اصلی دانشجویان تبدیل شده است به همین دلیل برنامههایی نظیر ایجاد مراکز رشد و نوآوری در دانشگاهها، حمایت از طرحهای استارتاپی و روانسازی دسترسی دانشجویان به منابع مالی و مشاوره تخصصی، میتواند به رفع این نیازها کمک کند.
اما این دانشجو در ادامه سخنان خود نصیحتی به نودانشجویان نیز داشت و آن این بود که در کنار پرداختن به درس به نکات دیگر زندگی خود نیز توجه داشته باشند و تنها یک شخصیت تک بعدی نداشته باشند.
او به نودانشجویان توصیه کرد: افزون بر پرداختن به علم، دانش و پژوهش به رخدادهای سیاسی، اجتماعی، تشکلها و کانونهای مختلف دانشجویی نیز توجه داشته باشند و سعی کنند با مشائل روز کشور و رخدادهایی که در دنیا رقم میخورد آشنا شوند و تحلیل داشته باشند تا به این صورت به پختگی لازم برسند.
ضرورت تغییر رویه جنبش دانشجویی
مدیر هیات نظارت تشکل جامعه اسلامی دانشگاه شهرکرد با اشاره به اهمیت فعالیت جنبش دانشجویی و افت و خیزهایی که این جنبش داشته است گفت: آنچه در این شرایط مهم به نظر میرسد این است که این جنبش و قشر نخبگانی جامعه سعی کنند فعالیت و تکاپوی لازم را داشته باشد.
علی رحیمیان اضافه کرد: امروز حرکت و تاثیرگذاری جنبش دانشجویی در مسائل اصلی کشور دیده نمی شود به همین دلیل تغییر رویه در جنبش دانشجویی از جمله الزاماتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
او با تاکید بر اهمیت توجه به اصل گفت وگو در دانشگاه، ادامه داد: امروز نیاز است که با تقویت جنبش دانشجویی اصل گفت وگو در دانشگاه را تقویت کرد و امروز زمانی است که این مساله در مرحله اقدام و عمل حل شود.
رحیمیان رویکرد دکتر پزشکیان در خصوص حل مسائل از طریق توجه به اصل گفت وگو را مثبت دانست و گفت: امروز زمان آن رسیده که نگاه به قشر دانشجو به عنوان قشری تاثیرگذار که توان حل مساله را دارد تغییر کند.
رویکرد مهم برای تربیت دانشجو معلمان
یکی از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان چهارمحال و بختیاری با ابنکه تنها نباید هدف اصلی از تربیت دانشجو معلمان در دانشگاه فرهنگیان پیرامون مسائل عقیدتی و مذهبی باشد بلکه چند بعدی باشد گفت: موضوعاتی که حائز اهمیت است نیز باید در دانشگاه وجود داشته باشد که باید به آن پرداخته شود.
زهرا آقابابایی کاهش انگیزه دانشجو فرهنگیان بعد از ورود به دانشگاه، ضعف محتوا در دانشگاهها، تخصصی نبودن برخی از استادان، نبود خوابگاه دانشجویی برای دانشجو معلمان متاهل، بومیگزینی دانشجویان را از مشکلات دانشجومعلمان عنوان کرد.
او تجدید نظر در خصوص اختصاص وام به دانشجو معلمان و فرهنگیان، افزایش ظرفیت خوابگاهها و سراهای دانشجویی، افزایش اثر گذاری دانشجویان، افزایش تاثیرگذاری به جهت تربیت دانشجو معلمان کنشگر، افزایش موثر ارتباط حوزه و دانشگاه و فراهم شدن فضای اشتغالزایی در حیطههای مختلف با عقد تفاهمنامه و قرار داد با موسسها و شرکتها را از دیگر مطالبات دانشجو معلمان معرفی کرد.
شغل مهمترین مطالبه دانشجویان
اشتغال و توانمندسازی دانشجویان، نه تنها به بهبود وضعیت معیشتی آنان کمک میکند بلکه به توسعه پایدار کشور نیز منجر میشود.
نیروی انسانی جوان و تحصیلکرده، یکی از اصلیترین سرمایههای هر جامعهای است. از این رو، سرمایهگذاری در آموزش، مهارتآموزی و ایجاد فرصتهای شغلی برای دانشجویان و فارغالتحصیلان، باید در اولویت برنامههای توسعهای قرار گیرد.
مسوول واحد خواهران انجمن اسلامی دانشگاه شهرکرد گفت: دانشجویان با هزار مشکل و پشت سر گذاشتن سد کنکور وارد دانشگاه میشوند به این امید که با توجه به شرایط اقتصادی حاکم آینده شغلی تضمین شدهای داشته باشند.
مریم اسدی با تاکید بر اینکه شرایط سخت اقتصادی به قشر دانشجو فشار مضاعفی وارد میکند اضافه کرد: امروز دانشجو برای امرار معاش در کنار درس خواندن مجبور است که کار کند به همین دلیل تمرکز و توجه کافی به درس خواندن ندارد.
او با بیان اینکه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا مدت زمان زیادی مشغول به تحصیل هستند اظهار داشت: کمترین انتظاری که دانشجویان دارند این است که با توجه به رشته تحصیلی و درسی که میخوانند شغل داشته باشند.
اسدی با بیان اینکه در زمان حاضر نزدیک ۷۰ درصد از دانشجویان بیکار هستند ادامه داد: تنها آن دسته از دانشجویان رشتههای خاص در دانشگاههای خاص شغل تضمین شدهای دارند و مابقی دانشجویان با مشکل اشتغال روبرو هستند.
به گفته اسدی، کمترین انتظاری که دانشجویان از دانشگاهها در خصوص اشتغال دارند این است هم در کنار درسهای تئوری واحدهای عملی در نظر گرفته شود و افزون براین با ایجاد ارتباط موثر با واحدهای کارآفرین، شرکتها و کارخانهها به نحوی آینده شغلی این قشر را تضمین کنند.
این دانشجو تامین تسهیلات لازم برای دانشجویان است که با توجه به شرایط سخت اقتصادی بتوانند راحتتر درس بخوانند و زندگی خود را اداره کنند.
اسدی با بیان اینکه توجه به دانشجویان از شعارهای مهم بسیاری از مسوولان است گفت: باید دید که در سالهای اخیر تا به چه اندازه این شعار عملیاتی شده و به سخن، نظرات و پیشنهاد دانشجویان توجه شده است.
به گزارش ایرنا، روز دانشجو، به یاد سه دانشجو که هنگام اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون معاون رییس جمهور وقت ایالات متحده آمریکا و همچنین از سرگیری روابط ایران با بریتانیا، در تاریخ ۱۶ آذر ۱۳۳۲ (حدود چهار ماه پس از کودتای ۲۸ مرداد همان سال) در دانشگاه تهران نقش بر زمین شدند گرامی داشته میشود.