تهران بزرگ - ایرنا - وقوع یک هزار و ۱۴۴ مورد تصادف زنجیره‌ای در هشت ماهه سال جاری، آمارهایی را نشان می‌دهد که بیشترین خطر در هنگام چنین حوادثی مربوط به بزرگراه‌های پایتخت است. طبق آمارها ۴۶ درصد تصادفات زنجیره‌ای در بزرگراه‌های تهران رخ داده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اگرچه سرعت در برخی از بزرگراه‌های تهران در سال‌های اخیر به یک سرعت منطقی و ایده‌آل تبدیل شده اما همچنان عشق سرعت به ویژه در میان جوانان منجر به حوادث و تصادفات ناگواری می‌شود که البته تصادفات زنجیره‌ای حاصل بسیاری از این سرعت‌های غیرمجاز در بزرگراه‌ها و خیابان‌های اصلی تهران به شمار می‌رود.

گاهی سرعت‌های بالا برای افرادی که از سرعت مطمئنه استفاده می‌کنند هم خطرساز است و همین موضوع باعث رخ داد تصادفات زنجیره‌ای در خیابان‌ها و جاده‌ها می‌شود آماری که پلیس راهور پایتخت از یک هزار و ۱۴۴ مورد تصادف زنجیره‌ای در سال جاری داده نشانی از همین موضوع است زیرا بسیاری از این حوادث رانندگی به دلیل کنترل نکردن خودرو به دلیل سرعت بالاست. موضوعی که همیشه گفته شده اما گوش جوانان و نوجوانان انگار هیچگاه این موارد را نمی‌شنود و همیشه برای خود و دیگران خطرات جانی و جرحی ایجاد می‌کنند.

تهران روزانه چندین مورد تصادف جرحی و فوتی دارد، یک روز خبر واژگونی خودرو و روز دیگر نصف شدن خودروی دیگر، ناگفته نماند که بسیاری از این حوادث در هنگام شب و با هدایت جوانان بر این خودروها رخ می‌دهد جوانانی که برای چند لحظه لذت افزایش سرعت جان خود را از دست می‌دهند و دیگران را نیز با خطر مواجه می‌کنند. این لذت‌های آنی هر لحظه برای همه خطرآفرین است حال وقتی که منجر به تصادف زنجیره‌ای شود که بیشترین خطر را برای همه ما به دنبال دارد.

۳۳ درصد علت تصادفات زنجیره‌ای عدم توجه به جلو

این نوع تصادفات زنجیره‌ای که تعداد زیادی از خودروها را درگیر می‌کند همیشه به دلیل غفلت از سوی برخی رانندگان رخ می‌دهد همانگونه که رییس دایره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ در این باره گفته است: بزرگراه‌ها با ۴۶ درصد بیشترین آمار تصادفات زنجیره‌ای در تهران را به خود اختصاص داده و از طرفی دیگر در خیابان‌های اصلی ۴۲ درصد و خیابان‌های فرعی هم ۹ درصد تصادفات جرحی و زنجیره‌ای پایتخت رخ داده است.

سرهنگ رابعه جوانبخت به علت آمار تصادفات جرحی و زنجیره‌ای پایتخت در هشت ماه سال جاری پرداخته و افزود: عدم توجه به جلو ۳۳ درصد، عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه ۱۶ درصد، عدم رعایت حق تقدم ۱۲ درصد، تغییر ناگهانی مسیر ۱۰ درصد، عدم رعایت فاصله طولی پنج درصد و حرکت با دنده عقب ۲ درصد به عنوان علت‌های اصلی این نوع تصادفات در خیابان‌ها و بزرگراه‌های تهران بوده است.

وی تصریح کرد: همچنین بیشترین میزان تصادف زنجیره‌ای در پایتخت بخاطر بارندگی و لغزندگی معابر در شهریور ماه امسال و با ۱۵ درصد بوده ضمن اینکه ۷۲ درصد مقصر این حوادث رانندگان خودروهای سواری بوده‌اند. ۵۸ درصد این نوع حوادث در روز اتفاق افتاده و ۴۲ درصد مربوط به شب‌ها است.

تصادفات زنجیره‌ای با مرگ رانندگان و سرنشینان

از آنجا که بسیاری از حوادث رانندگی جرحی زنجیره‌ای منجر به مرگ برای رانندگان و سرنشسنان می‌شود، حتی احتمال مرگ دیگر افراد در خودروهایی که در این حوادث صدمه می‌بینند، وجود دارد که در برخی موارد چندین مورد کشته و مصدوم نیز برجای خواهد گذاشت.

براساس آخرین داده‌های آماری از پلیس راهور پایتخت؛ خودروهای سواری با ۷۲ درصد در صدر و موتورسیکلت‌سواران با ۱۳درصد، وانت‌بارها، کامیون و کامیونت با پنج درصد، تاکسی، اتوبوس و مینی‌بوس با ۲ درصد درر تصادفات زنجیره‌ای تهران سهم دارند، شاید گفتن این آمارها بسیار راحت باشد اما زمانی که منجر به مرگ یا مصدومیت شود آن‌گاه خانواده‌ها درگیر این موضوع شده و بار سنگین آن سنگین‌تر می‌شود.

بنابراین در چنین شرایطی همه رانندگان باید علاوه بر رعایت همه قوانین راهنمایی و رانندگی، نسبت به رعایت سرعت مجاز در بزرگراه‌ها و خیابان‌های اصلی و فرعی شهر تهران داشته باشند تا خود و دیگران را از خطر دور کنند، موضوعی که این روزها کمتر از سوی رانندگان اجرایی می‌شود و همین اقدامات غیرمنطقی باعث تصادفات زنجیره‌ای می‌شود.

عدم رعایت فاصله طولی با خودروهای جلویی، سرعت بالا در هنگام رانندگی، نامسعد بودن شرایط آب و هوایی به ویژه بارش باران و برف و مهمتر از همه استفاده از تلفن همراه دلایل اصلی تصادفات زنجیره‌ای در پایتخت عنوان شده که افراد به عنوان مقصر در تصادفات زنجیره‌ای در تهران محسوب می‌شوند.

آمارهایی از تصادفات رانندگی در تهران

براساس آمارهای پلیس راهور پایتخت،‌ موتورسواران همچنان در صدر تصادفات مرگبار در تهران به شمار می‌روند، اگرچه آمارهای حوادث رانندگی در این کلانشهر با ۱۰ درصد کاهش روبه‌رو بوده اما باید همچنان رعایت قوانین راهنمایی و راننندگی در دستور کار رانندگان باشد تا علاوه بر کاهش تخلفات، روند نزولی تصادفات در این شهر را شاهد باشیم.

تصادفات منجر به فوت در تهران رتبه اول به موتورسیکلت‌سواران با ۴۶ درصد، رتبه دوم عابران پیاده با ۳۷ درصد و رتبه آخر به وسایل نقلیه دیگر از جمله سواری‌ها با ۱۷ درصد تعلق دارد،‌ همچنین ۶۱ درصد از تصادفات مرگبار شهر تهران در بزرگراه‌ها رخ می‌دهد. سرعت و سبقت غیرمجاز، عدم توجه به جلو و تغییر مسیرهای ناگهانی می‌تواند عامل رخدادهای جبران‌ناپذیر در شهر باشد.

همچنین طبق برخی داده‌های آماری ۵۸ درصد تصادفات رانندگی درون شهری در معابر تاریک و فاقد روشنایی در تهران اتفاق می‌افتد که باید این موضوع هم به عنوان یک اصل مورد توجه باشد که در هنگام شب با سرعت مطمئنه و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی اقدام به رانندگی شود.

همه این آمار و ارقام که منجر به مرگ یا مصدومیت افراد در هنگام رانندگی به ویژه تصادفات زنجیره‌ای می‌شود شاید در حد یک آمار برای ما از خاطر ما بگذرد اما بدانیم که یک یا چند خانواده به دلیل وقوع چنین تصادفاتی تا سال‌های سال عزادار و سوگوار شده یا تا سال‌ها به دلیل قطع عضو، قطع نخاع و هزاران نوع مصدومیت دیگر نیاز به مراقبت و مراحل درمانی دارند، این موضوعات باید ما را به این موضوعات مهم هشدار دهد تا اگر برای جان خود و عزیزان‌مان ارزش قائل هستیم در راستای رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و نداشتن سرعت بالا تلاش کنیم.