همدان-ایرنا- مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان گفت: ۹ هزار و ۵۲۹ جلد کتاب امسال بین ۴۴ مرکز کانون سراسر استان توزیع شده است.

معصومه ابراهیمی هژیر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، هدف اصلی از توزیع این کتاب‌ها را افزایش نرخ مطالعه در کودکان و نوجوانان برشمرد و اظهار کرد: این کتاب‌های ارسالی شامل ۸۷ عنوان کتاب است که با تبلیغات مناسب برای قرار گرفتن در معرض دید مخاطبان، به چرخه امانت اضافه می‌شود.

وی ادامه داد: همه فعالیت‌های کانون یا از کتاب شروع یا به کتاب ختم می‌شود، ما تاکنون برای هر ۲ دانش‌آموز یک کتاب داشتیم و امروز این عدد به ۱.۳ دانش آموز می رسد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان افزود: هیچ مجموعه‌ای همانند کانون نداریم که برای کودک و نوجوان به این شکل و با این قدمت کار کند.

ابراهیمی هژیر با بیان اینکه سه هزار جلد از این کتاب ها در هفته گذشته از مرکز ارسال شده است گفت: کتاب‌های اهدایی از سوی مرکز در زمینه رشد فکری کودکان و نوجوانان بوده است که در بین مراکز اصلی، سیار و روستایی استان توزیع می شود.

وی اظهار کرد: کودکان و نوجوانان از همین سنین پایین به مطالعه خود نظم دهند، یک برنامه مطالعاتی مستمر داشته باشند و در این صورت آثار مطالعه در زندگی شخصی و اجتماعی آنها دیده می شود.

برگزاری دوره آموزشی کتاب‌سازی برای مربیان کانون

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان از برگزاری دوره آموزشی کتاب‌سازی به عنوان یکی از فعالیت‌های فرهنگی- هنری و ادبی کانون برای مربیان کانون همدان در مجتمع شهید مدنی در هفته گذشته خبر داد.

ابراهیمی‌هژیر افزود: همچنین دوره آموزش عروسک‌سازی با حمایت و همت واحد آموزش کانون برای ۲۰ نفر از مربیان برگزار شد که حاصل آن ۲۰ عروسک اسفنجی زیبا است.

وی با بیان اینکه آموزش در ترقی و تغییر دیدگاه مربیان و به‌روز شدن اطلاعات آنها بسیار موثر و مفید است ادامه داد: طبق اسناد منتشر شده از مجمع جهانی اقتصاد هر ساله مواردی برای شیوه مدیریت به مردم ارائه می‌شود و مطالب ذکر شده در سال جاری با سال گذشته آن متفاوت است و براساس نیاز روز به روز رسانی می‌شود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان گفت: کتاب‌های زیادی در مورد ویژگی‌های مدیریت منتشر شده که مربیان کانون باید مطالعه کنند، در گذشته مدیریت به صورت سنتی بود اما امروز با پیشرفت علم و فضای مجازی شیوه مدیریت و ارتباط و تبادل با اطرافیان بسیار متفاوت شده است.

ابراهیمی‌هژیر با بیان اینکه مربیان و مسوولان مراکز که در کانون فعالیت می‌کنند باید تفکر تحلیلی و نوآورانه داشته باشند، گفت: ما با کودک و نوجوان سر و کار داریم پس تفکر مربی مهم است، مربی و مسوول یک مرکز در کانون باید قدرت حل مسائل پیچیده را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه یادگیری باید با تطبیق فعالیت روزانه باشد تا درک شود و از آن لذت برد اظهار کرد: امروز بچه‌ها همه چیز را با استدلال قبول می‌کنند و باید آنقدر مربی به‌روز و اهل تحقیق و بررسی باشد که بتواند آنها را همراهی کند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان، به ایده‌پردازی و خلاق بودن مربی در کانون اشاره و خاطرنشان کرد: مربی کانون باید با خلاقیت و ایده‌های نو کودکان و نوجوانان را جذب کند، همین کتاب‌سازی کاری خلاق است که می‌تواند به صورت گروهی بین کودکان و نوجوانان انجام شود.

ابراهیمی‌هژیر ادامه داد: مربیان کانون باید به هدف متحرک فکر کنند، هدف اصلی و فرعی زندگی و محل کار خود را مشخص کنند و برای آنها برنامه‌ریزی دقیق داشته باشند.

وی به اهمیت آموزش و پژوهش در کانون همدان از طرف این واحد اشاره و اظهار کرد: از ابتدای سال جاری دوره‌های آموزشی بسیار متنوعی با عنوان قرارگاه تربیت مربی که ادامه دوره اتاق فرمان سال گذشته است برای مربیان استان در سه حوزه برگزار شده و تا پایان سال نیز ادامه دارد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان از برگزاری دوره‌های جستارنویسی، اقدام پژوهشی، نشریه‌نگاری، قصه‌گویی، عروسک‌سازی وکتاب‌سازی خبر داد و گفت: این دوره‌های آموزشی تا پایان سال ادامه دارد.

ابراهیمی‌هژیر اظهار کرد: ۱۵ عنوان اقدام پژوهشی، سه عنوان جستار نویسی و ۲ مقاله از سوی مربیان کانون پرورش فکری استان برای هفته پژوهش ارسال شد که این برای شروع قدمی خوب است.

به گزارش ایرنا، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان با ۳۸۵ هزار و ۲۹۴ جلد کتاب، ۳۱ کتابخانه ثابت، ۱۰ کتابخانه سیار، سه کتابخانه پستی و ۴۴ مرکز فرهنگی، هنری دارای ۱۸ هزار عضو فعال است.