۲۱ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۵۱
کد خبرنگار: 3090
کد خبر: 85583569
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

شرکت بیش از سه هزار کودک و نوجوان همدانی در "تابستانتو بساز"

همدان-ایرنا- برنامه های تابستانی امسال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان با شعار "تابستانتو بساز" با برپایی کارگاه‌های فرهنگی، هنری، ادبی و علمی برگزار شد و بیش از سه هزار نفر از این فعالیت ها بهره مند شدند.

به گزارش ایرنا، کانون پرورش فکری به عنوان یک نهاد فرهنگی، تربیتی و پرورشی در عرصه کودکان و نوجوانان و کانون خلق دنیای آینده این قشر از جامعه است و از امروز باید برای آینده آنها اقدام شود و در این راستا "تابستانتو بساز" بر اهمیت تدوین سندی جامع و ملی برای برنامه‌ریزی و مدیریت حوزه اوقات فراغت تدوین و برنامه ریزی شده است.

وجه تمایز فعالیت‌های کانون پرورش فکری این است که کودک و نوجوان براساس سلایق و اختیار در آن حضور پیدا کنند، برای همین کانون از دیرباز در حوزه کتاب، انیمیشن و فیلم ورود پیدا کرده است.

۳۵۸ کارگاه تخصصی تابستانه نقاشی، خوشنویسی، بازیگری، فیلمسازی، موسیقی، قصه گویی، هوش مصنوعی، مهارت های زندگی برای کودکان و نوجوانان با هدف غنی سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان در مراکز کانون در سطح استان با استفاده از ظرفیت ۱۲۱ مربی، ۱۰۴ حلقه میانی و ۱۱۰ کانون یار دایر شد.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان ۳۸۵ هزار و ۲۹۴ جلد کتاب، ۳۱ کتابخانه ثابت، ۱۰ کتابخانه سیار، سه کتابخانه پستی و ۴۳ مرکز فرهنگی، هنری دارای بیش از ۲۰ هزار عضو فعال است.

شرکت بیش از سه هزار کودک و نوجوان همدانی در "تابستانتو بساز"

فعالیت‌های کانون پرورش فکری همدان با شعار "تابستانتو بساز"

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان در این باره گفت: برنامه های تابستانی امسال کانون با شعار "تابستانتو بساز" با برپایی کارگاه‌های فرهنگی، هنری، ادبی و علمی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تمامی مراکز استان همزمان با سراسر کشور اجرا شد.

معصومه ابراهیمی‎ هژیر افزود: در این شعار سعی شده که به کودک و نوجوان القا شود که باید با اراده خود نسبت به شکل‌دهی تابستانش برنامه‌ریزی و اقدام کند به گونه‌ای که در پایان تابستان مهارتی را کسب کرده باشد.

وی ادامه داد: رسالت و تعهد کانون، شناسایی و شکوفایی استعداد مخاطبان خود بوده از این رو تابستان امسال با رویکرد تربیتی و مهارتی، مبتنی بر اصول علمی و تجربی حاکم بر فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی، ویژه برنامه‌ها، جشنواره‌ها و مهرواره‌ها طراحی شد و با استفاده از ظرفیت‌های نوجوانان و حمایت‌های مردمی و خانواده‌ها به اجرا درآمد.

ابراهیمی‎ هژیر، شکوفایی استعدادهای کودکان و نوجوانان را براساس ارزش‌ها و نظام تعلیم و تربیت اسلامی در اوقات فراغت یکی از اهداف مهم فعالیت‌های تابستانی کانون برشمرد و گفت: غنی سازی اوقات فراغت با برنامه‌های خلاق و خانواده محور، تقویت و شکل دهی مراکز الگو در کانون، جذب و پایدارسازی اعضا از دیگر اهداف کانون در فصل تابستان بود.

۳۱ پایگاه اربعین در مراکز کانون پرورش فکری همدان برپا شد

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان گفت: پایگاه اربعین حسینی با شعار "تابستونتو با یاد حسین(ع) بساز" در ۳۱ مرکز فرهنگی- هنری کانون همدان برپا و مراسم روضه و عزاداری با کمک اعضا و والدین در تعدادی از این مراکز برگزار شد.

معصومه ابراهیمی‎ هژیر اظهار کرد: پایگاه اربعین حسینی همدان همزمان با پنجم صفر شهادت دردانه امام حسین (ع) افتتاح و مراسم روضه و عزاداری با کمک اعضا و والدین در این مراکز برگزار شد.

وی ادامه داد: هدف از افتتاح این پایگاه‌های اربعین در مراکز ثابت کانون همدان بزرگداشت مقام شهدای کربلا، زنده نگه‌داشتن وقایع و پیام‌های عاشورا و اربعین و آشنا کردن اعضا یا ارزش‌های شیعی و آئین‌های عزاداری در ایران است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان گفت: مرکز فرهنگی- هنری شهرستان بهار با کمک والدین و خیران این شهرستان، ویژه برنامه دختران آفتاب را با حضور کارشناسان، مسوولان شهرستان و ۱۵۰ نفر از اعضا و والدین آنها برگزار و پایگاه اربعین خود را افتتاح کرد.

ابراهیمی‎ هژیر افزود: مرکز فرهنگی-هنری شهرستان کبودرآهنگ نیز با اجرای مراسم بهشتیان کوچک به مناسبت شهادت حضرت رقیه (س) با ۱۱۰ نفر از اعضای کودک و نوجوان و مادران آنها و با هدف بزرگداشت مقام بانوی سه ساله کربلا و با همکاری حلقه‌های میانی و کانون یاران آغاز به کار کرد.

وی ادامه داد: برنامه معرفی شخصیت حضرت رقیه (س)، روخوانی از کتاب بزرگ‌ترین دختر عالم و کلاس خوشنویسی با موضوع شهادت بزرگ‌ترین دخترعالم برای اعضای مرکز فرهنگی-هنری شماره چهار همدان برگزار شد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان گفت: مربی مرکز فرهنگی- هنری شهر ازندریان نیز در آیین افتتاحیه پایگاه‌ اربعین این مرکز داستان حضرت رقیه (س) را برای اعضای خود قصه گویی کرد و سپس از اعضا خواست تا در خصوص شنیده‌های خود نقاشی بکشند و در پایان یک نمایشگاه نقاشی برگزار شد.

وی ادامه داد: همزمان با شهادت حضرت رقیه(س) پایگاه اربعین کودکان عاشورایی مرکز مرکز فرهنگی-هنری شیرین سو افتتاح و کودکان و نوجوانان در سوگ این سه ساله مظلوم به نوحه‌خوانی و سوگواری پرداختند.

شرکت بیش از سه هزار کودک و نوجوان همدانی در "تابستانتو بساز"

وی، مربیان کانون را به عنوان مجریان اصلی فعالیت‌های تابستانی به صورت مستقیم و غیر مستقیم معرفی و خاطرنشان کرد: در تابستان امسال نوجوانان به عنوان جامعه هدف و از ارکان فعالیت‌های تابستانی مورد توجه قرار گرفتند زیرا علاوه بر توانمندسازی آنان از ظرفیت آنها برای برنامه‌ریزی و مشارکت در اجرای کارها استفاده شد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان گفت: با توجه به رویکرد نوجوان محوری کانون در تابستان امسال استفاده از کانون یاران که از اعضای توانمند فرهنگی و هنرمند هستند به عنوان مربی با اسم مربی‌یار در دستور کار قرار گرفت.

ابراهیمی‎ هژیر با بیان اینکه تنوع کارگاه‌ها و کلاس‌های تابستان در مراکز بسیار زیاد بود ادامه داد: با توجه به درخواست والدین و نیاز کودکان و نوجوانان کارگاه‌ها را با رویکرد موثر تربیتی و پرورش فکری برگزار شد و کلاس ها با یک فعالیت فرهنگی مانند کتابخوانی و قصه‌گویی آغاز شد.

وی افزود: فعالیت‌های تابستانی در مراکز و برگزاری کارگاه‌ها به عنوان یک سکوی تربیتی بوده و مراکز باید برنامه‌های خود را رویداد محور طراحی و برنامه‌ریزی کنند به گونه‌ای که اعضا و والدین آنها در برگزاری مناسبت‌های ملی-مذهبی مشارکت بالایی داشته باشند.

شرکت بیش از سه هزار کودک و نوجوان همدانی در "تابستانتو بساز"

برگزاری ۲ اردوی راهیان پیشرفت

ابراهیمی‎ هژیر به برگزاری اردوهای تربیتی- فرهنگی اشاره و تصریح کرد: برگزاری اردو برای کانون‌یاران در اولویت بوده و ۲ اردوی روایت پیشرفت برای کانون یاران برگزار شد.

ابراهیمی‌هژیر با بیان اینکه والدین می‌توانند برای آگاهی از کارگاه‌ها به مراکز کانون در سراسر استان مراجعه کرده ادامه داد: با پرداخت هزینه‌ای جزیی می‌توانند عضو کتابخانه کانون با بیش از ۱۲ هزار جلد کتاب مختص کودک و نوجوان شده و نیز برحسب علاقه و نیاز فرزندان خود را در هر یک از کارگاه‌های تابستانی کانون ثبت نام کنند.

وی، ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی را مهم‌ترین رسالت کانون دانست و گفت: این رویکرد مهم در فعالیت‌های تابستانی مورد توجه بوده و مراکز امانت کتاب و برگزاری مسابقات کتابخوانی را در اولویت برنامه‌های خود قرار دادند و برهمین اساس از ابتدای سالجاری تاکنون ۱۴۷ هزار و ۸۳۰ جلد کتاب به امانت رفته است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان افزود: در تابستان امسال کانون یاران به عنوان یکی از بازوان قوی در اداره مراکز براساس آموزش کتابداری در امانت دادن کتاب‌ها به مربیان کانون کمک کردند.

ابراهیمی‌هژیر، توسعه و ترویج زبان و ادبیات فارسی را از دیگر برنامه‌های کانون در سراسر کشور در تابستان امسال برشمرد و گفت: هدف این است که کودکان و نوجوانان در بستر آموزش‌های غیر رسمی با زبان و ادب فارسی آشنا شوند و توسعه خوانش گلستان سعدی در مراکز سراسر کشور در دستور کار قرار گرفته و مراکز همدان نیز این برنامه فرهنگی-ادبی را آغاز کرد.

وی ادامه داد: کارگاه‌های نقاشی، خوش‌نویسی تحریری، تندخوانی، لگو، مکعب روبیک، نجوم، نوشتن خلاق، عروسک‌سازی، انیمیشن، نمایش عروسکی، پاپیه ماشه، نجوم، بازی‌ و سرگرمی، قصه‌گویی، کاردستی، سفال، اریگامی، نقالی و شاهنامه‌خوانی در تابستان برگزار می‌شود.

شرکت بیش از سه هزار کودک و نوجوان همدانی در "تابستانتو بساز"

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان اظهار کرد: در میان کارگاه‌ها برگزاری کارگاه قصه‌گویی با توجه به جشنواره قصه‌گویی که هر سال از طرف کانون در سراسر کشور برگزار می‌شود، اهمیت ویژه‌ای دارد که در تابستان امسال برای اولین بار در کانون همدان آموزش قصه‌گویی به گویش همدانی برای کودکان و نوجوانان توسط یکی از مربیان مجرب که از قصه‌گویان مطرح کشوری است برگزار شد.

ابراهیمی‌هژیر به فعالیت‌های سرود و نمایش در تابستان امسال اشاره و اذعان کرد: سرود و نمایش از فعالیت‌های گروهی کانون بوده که رویکرد تربیتی دارد و بچه‌هایی که عضو کانون هستند در این فعالیت‌های گروهی شرکت کردند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان گفت: هدف ما در مراکز کانون، پرورش فکر و شکوفایی استعدادهای فردی در محیطی پرنشاط و اثربخش همراه با برنامه‌ریزی هدفمند با بهره‌گیری از مربیان متخصص و باتجربه و نیز ظرفیت‌های مردمی و خود نوجوانان است تا بتوانیم اوقات فراغت آنها را به بهترین شکل پر کنیم که در پایان تابستان مهارت‌های فردی و اجتماعی آنها افزایش پیدا کرده باشد و با دست پر سال تحصیلی را شروع کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha