قزوین - ایرنا - یک فعال اجتماعی گفت: نگاهی گذرا یا تاریخی به وضعیت عدالت جنسیتی در جامعه نشان می‌دهد که دسترسی زنان به منابع آموزشی، ورزشی، تفریحی و امکانات نسبت به دوره‌های گذشته تغییر کرده و باز هم انتظار می‌رود این وضعیت بهتر شود.

حسن قدیری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنادر خصوص وظایف دولت چهاردهم برای برقراری عدالت جنسیتی در جامعه امروز گفت: دولت در سطح کلان می تواند با توسعه مکان های آموزشی، به ویژه در مناطق روستایی و کوچک تر به برقراری عدالت جنسیتی کمک کند و همچنین در حوزه بهداشت نیز باید در این مناطق امکانات بیشتری را گسترش دهد تا زنان با آگاهی بیشتری در حوزه فرهنگ و بهداشت حضور فعال تری در سطح جامعه داشته باشند.

وی افزود: دولت همچنین در حوزه اشتغال، گسترش و توسعه کارگاه های کوچک در مناطق روستایی و مرزی می تواند به فرصت شغلی زنان و حضور آنان در سطح جامعه اقدامات قابل توجه تری ارایه دهد.

این جامعه شناس و استاد دانشگاه تصریح کرد: عدالت جنسیتی به این معنا است که هر شخصی بنا بر جنسیت (زن یا مرد بودن) باید به منابعی در جامعه دسترسی پیدا کند که جزو حقوق شهروندی آن محسوب می شود و برقراری این نوع عدالت در جامعه می تواند کشور را به سمت پیشرفت و توسعه سوق دهد، همانطور که رمز موفقیت کشورهای توسعه یافته در تاکید آنها بر برقراری عدالت جنسیتی در جامعه است.

وی ادامه داد: اگر نگاهی گذرا یا تاریخی به وضعیت عدالت جنسیتی در جامعه خود داشته باشیم، دسترسی به منابع آموزشی، ورزشی، تفریحی و امکانات نسبت به دوره های گذشته تغییر کرده اما باز هم این وضعیت ایده آل و مطلوب نیست.

قدیری با بیان اینکه مناطق جغرافیایی در گسترش بی عدالتی جنسیتی بسیار تاثیر گذار هستند، تصریح کرد: زنانی که در مناطقی دورتر از پایتخت زندگی می کنند، مورد بی عدالتی قرار می گیرند، به عنوان مثال بانوان مرزنشین یا زنانی که در مناطق روستایی زندگی می کنند، نسبت به مردان از دسترس های اجتماعی کمتری برخوردارند .

به گفته این استاد دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، بی عدالتی جنسیتی تنها در سطح کلان جامعه قرار ندارد بلکه مصداق بی عدالتی جنسیتی در سطح خرد، مربوط به خانواده ها نیز هست، زنان در برخی از خانواده های خود نیز با توجه به میزان دسترسی آنها به منابع قدرت و ثروت نسبت به مردان در وضعیت بی عدالتی قرار می گیرند.

وی افزود: خانواده ها می توانند به چند طریق در بهبود وضعیت عدالت جنسیتی کمک کننده باشند، از جمله اینکه والدین باید عدالت را در بین فرزندان دختر و پسر خود رعایت کنند و از این رو اگر دختری در خانواده ای جامعه پذیر شود که مورد بی عدالتی جنسیتی قرار گیرد از همان کودکی به همین شکل آموزش می بیند و این موضوع می تواند آینده این فرد را تحت تاثیر قرار دهد.

قدیری در خصوص تفاوت مفاهیم برابری، اختلاف و عدالت جنسیتی، اظهار کرد: برابری جنسیتی به معنای یکسان دانستن زن و مرد، فارغ از جنسیت است اما عدالت جنسیتی به معنای برخورداری افراد از امکانات و منابع با توجه به شایستگی، توانایی و استعدادهای آنهاست و امر مهم در این میان برقراری عدالت جنسیتی است، همچنین مفهوم سوم یعنی اختلاف جنستی نیز نزدیک به نابرابری جنسیتی می باشد که به مسایل جسمانی و بیولوژیکی انسان ها مربوط می شود، در حالی که عدالت جنسیتی واژه ای جامعه شناخته تر نسبت به اختلاف جنسیتی است.

این جامعه شناس خاطرنشان کرد: باید از نگاه افراط و تفریط در خصوص مشارکت اجتماعی زنان در جامعه دوری کرد، زنان باید در کنار مردان به عنوان نیمی از شهروندان جامعه حضور فعالی داشته باشند چرا که اگر زنان در خانه بمانند، ۵۰ درصد از شهروندان جامعه از حضور در فعالیت های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جامعه محروم می شوند و همچنین نیمی از منابع قدرت در رسیدن به توسعه و پیشرفت کشور از بین می رود، این در حالی است که می شود از ظرفیت زنان در توسعه کشور بهره مند شد و اگر این نگاه وجود نداشته باشد، دچار مشکلات متعددی خواهیم شد.