به گزارش چهارشنبه روابط عمومی دانشگاه یزد، "عباس کلانتری" نوشته است: پل هدایت سیلاب، بر خلاف توافق در جایی اجرا میشود که فاجعه بار است؛ ضمنا شهرداری دو طرف بلوار را بیش از مقدار توافق تعریض نموده و کسی به اعتراضات و مکاتبات پاسخگو نیست.
وی اضافه کرده است: ما از مردم عذرخواهیم که حقوق عامه بازیچه شده است.
بلوار ایرج افشار به طول بیش از ۲ کیلومتر، نقش بسیار مهمی در کنترل و روان سازی ترافیک شهری و ارتباط با کمربندی یزد دارد، این مسیر قرار است از بلوار فضیلت وارد محدوده زمینهای دانشگاه یزد شده و به بلوار طراوت متصل شود؛ این مسیر در پی تکمیل حلقه میانی شهر برای تسهیل ترافیک و دسترسی راحت در طرح جامع حمل و نقل استان نیز دیده شده است.
چندین سال است که کش و قوس های فراوانی بین دانشگاه یزد و شهرداری وجود دارد که بلواری از وسط این دانشگاه عبور کند اما با موافقتها و مخالفت های روبرو بوده است.
در حالیکه در ۲۹ آذرماه ۱۴۰۲ اعلام شد دانشگاه یزد و شهرداری برای ساخت این بلوار به توافق رسیدند اما اظهارت جدید رییس دانشگاه در صفحه شخصی خود نشان از پایان نیافتن این پروژه و حاشیه های آن است.
آبان ماه سال گذشته، شهرداری یزد برای ساخت بلوار "ایرج افشار" با هدف کاهش بار ترافیکی شهر یزد اقدام کرده بود، اما دانشگاه یزد با مسدود کردن مسیر از فعالیت شهرداری جلوگیری کرد که این موضوع برای چند روزی به خبر اول شبکه های اجتماعی تبدیل شد.
شهرداری اصرار دارد که ساخت این جاده که از اراضی دانشگاه یزد می گذرد، می تواند بار ترافیکی شهر را کاهش دهد و از آن سو رییس دانشگاه یزد هم اجرای این طرح را منوط به انجام برخی تعهدات از سوی مسوولان ذیربط اعلام کرده است.
در حالی که تصور میشد کار تمام است و قرار است با تعامل میان این ۲ نهاد، کار این جاده آغاز شود اما پخش فیلم جلوگیری از ورود خودروهای شهرداری به محوطه دانشگاه در فضای مجازی نشان داد که این داستان سر دراز دارد و ظاهرا قرار نیست این مشکل حل شود.
رییس دانشگاه یزد، هفتم مهرماه امسال در گفت و گو با ایرنا با تایید جلوگیری از ورود خودروهای شهرداری به محوطه دانشگاه گفته بود: دانشگاه، تعهدنامهای را با مسوولان ذیربط امضا کرده اما تاکنون آنان به این تعهدات خود عمل نکردهاند.
این تعهدات عملی نشده به گفته دکتر عباس کلانتری، ساخت بلوار، صدور سند زمین برای دانشگاه، ساخت پل و صدور مجوز تجاری برای دانشگاه در قبال در اختیار گرفتن بخشی از زمین ها بود که به امضای استاندار، دادستان، راه و شهرسازی، شورای شهر و شهرداری رسیده و باید اجرا شود.
اما رییس شورای شهر یزد، همان روز در گفت و گو با ایرنا مدعی شد: ما در مورد تعهدات خود کوتاهی نکردیم، برخی در حال اقدام است و برخی هم پیگیری خود دانشگاه یزد را می طلبد و باید اقداماتی در این زمینه انجام دهد.
"عزیزالله سیفی" افزود: ارائه سندی که رییس دانشگاه، مدعی آن است بر عهده شهرداری نیست؛ سند به عهده راه و شهرسازی و اداره ثبت اسناد است ضمن آنکه سند شامل حال زمینی می شود که تسویه حساب لازم را انجام داده باشد و این در حیطه اختیار شهرداری نیست.
وی در مورد صدور مجوز تجاری برای بخشی از زمین های دانشگاه نیز گفت: مراحل تغییر کاربری توسط شهرداری انجام و پس از ارائه سند به کمیسیون ماده ۵ ارسال می شود.
سیفی در مورد ساخت پل برای دانشگاه هم اظهار داشت: قرار شد با نظر خود دانشگاه، زیرگذر ساخته شود که گودبرداری آن انجام شده و در دست اقدام است و لذا شهرداری هیچ کوتاهی نکرده و انشالله سایر دستگاهها هم به وظیفه خود عمل کنند.
شهروندان یزدی امیدوارند بحث و جدل بر سر این جاده هر چه زودتر تمام شود و هر دو سوی ماجرا با درایت و عمل به تعهدات، نسبت به تعیین تکلیف این مسیر حیاتی و پایان دادن به تنش ها اقدام کنند.