دکتر علی یزدانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در ۹ ماهه امسال ۳۶ هزار و ۷۰۶ تماس مزاحمی با اورژانس پیشبیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد برقرار شده است.
وی بیان کرد: در این مدت کل تماس های حاصل شده با اورژانس ۱۱۵ دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۹۵۴ هزار و ۳۵۷ تماس مردمی بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۶ درصد افزایش داشته است.
رییس اورژانس پیشبیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: از مجموع تماسهای مردمی برقرار شده با اورژانس این دانشگاه، نزدیک به چهار درصد مزاحمی، بیش از ۴۵ درصد تماس های نامرتبط، نزدیک به ۲۰ درصد تماس مشاورهای و ۳۱ درصد تماس منجر به ماموریت بوده است.
وی بیان کرد: یکی از مشکلات مهم در حوزه فوریت های پزشکی موضوع مزاحمتهای تلفنی و اشغال خطوط اورژانس ۱۱۵ است که تاخیر در ماموریتهای امدادرسانی به بیماران بدحال مانند سکته های قلبی و مغزی و همچنین مصدومان ترافیکی را بدنبال دارد.
یزدانی افزود: اگرچه تاکنون از طریق آموزشهای همگانی و اطلاع رسانیهای عمومی در خصوص پیشگیری از مزاحمتهای تلفنی اقدام شده است، اما همچنان این مزاحمت ها ادامه دارد.
وی با بیان اینکه تماسهای مزاحمی و نامرتبط بازی با جان و حیات بیماران است، اظهار کرد: اتخاذ جرایم سختگیرانه و شدیدتر در راستای کاهش آمار مزاحمتهای تلفنی با سیستمهای امدادرسان مورد تاکید است.
رییس اورژانس پیشبیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: امید است با فرهنگسازی و آموزش از سطوح ابتدایی به کودکان توسط والدین و سپس در سطوح مختلف تحصیلی و پیگیریهای قضایی در راستای برخورد با این هنجارشکنی بزرگ اجتماعی که موجب به خطر افتادن جان هموطنان می شود، مشکل مزاحمت های تلفنی اورژانس حل شود.
مرکز اورژانس پیشبیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ۱۶۵ پایگاه عملیاتی شامل ۹۹ پایگاه شهری، ۶۶ پایگاه جادهای و یک پایگاه امداد هوایی، ۱۸۲ دستگاه آمبولانس، ۲ دستگاه اتوبوس آمبولانس، ۲۳ دستگاه موتورلانس و مرکز ارتباطات و فرماندهی عملیات با تحت پوشش داشتن ۱۵ شهرستان به صورت شبانه روزی و رایگان در حال ارائه خدمات فوریتهای پزشکی به زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی است.