سرهنگ رابعه جوانبخت روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: قاطبه افراد در این سنین استقلال مالی ندارند و از سویی باید حمایت خانواده را در همه شئون از جمله در موضوع راهنمایی و رانندگی داشته باشند.
وی به والدین به ویژه پدران هشدار داد: به هیچ عنوان سوییچ خودرو یا موتورسیکلت را در اختیار فرزندان کم سن خود ندهند چندی پیش بود که پسری ۱۳ ساله که پدرش یک موتورسیکلت به عنوان هدیه تولد به او داده بود در تصادف جان باخت و سوال اینجاست که آیا این پدر تا آخر عمر خود را برای خرید این هدیه میبخشد؟
هدیه تولدی که به قیمت جانِ یک نوجوان در پایتخت تمام شد
رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ گفت: چندی پیش پسر ۱۳ سالهای که از پدرش یک دستگاه موتورسیکلت به عنوان هدیه تولد گرفته بود، بدلیل عدم مهارت در کنترل وسیله نقلیه، تصادف کرد و جان باخت.
سرهنگ جوانبخت به تصادفی دیگر هم اشاره کرد و گفت: در موردی دیگر هم که ۲ پسر ۱۷ و ۱۸ ساله با یک موتور و در یکی از بزرگراههای تهران در حال ویراژ دادن بودند به دلیل عدم مهارت راننده در حفظ تعادل موتور، با پایه پل برخورد کردند و هر ۲ فرد جان باختند.
وی ادامه داد: چه بسا بسیاری از پروندههای منجر به مرگ افراد زیر سن قانونی منجر به جدایی و از هم پاشیدن کانون خانوادهها شده است.
وی یادآور شد: هر ۲ نفر گواهینامه نداشتند و آخرین چیزی که از راننده باقی ماند، کارتکس پر شده گواهینامهاش بود که البته هیچگاه آن گواهینامه رنگ صدور به خود ندید.
سرهنگ جوانبخت با اشاره به فرهنگ سازی برای استفاده از کلاه ایمنی و موارد مشابه در زمان استفاده از موتورسیکلت اظهار کرد: در ۹ ماه منتهی به آذر امسال بیشترین آمار مقصران در تصادفات جرحی و فوتی موتورسیکلت در پایتخت مربوطط به رده سنی ۲۵ تا ۳۵ سال است که این آمار هم در جای خود قابل تامل است.
وی درباره ساعات تصادفات در معابر شهر تهران هم یادآور شد: بیشترین زمان وقوع تصادفات موتورسیکلت سواران در تهران از ساعت ۱۲ تا ۲۰ است که ۲۲ تا ۲۵ درصد از تصادفات جرحی موتورسیکلت سواران را به خود اختصاص میدهد.
رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: معابر پر خطری که ما شاهد بیشترین تصادف جرحی در آنها هستیم، بزرگراه امام علی (ع) و بزرگراه آیت الله سعیدی و آزادگان است که بیشترین تصادفات جرحی موتورسیکلت سواران را به خود اختصاص داده است.
وی گفت: بارها گفتهایم و این هشدار را دادهایم که موتورسواران عزیز نباید در معابر بزرگراهی تردد داشته باشند بررسیهای ما وقتی با رانندگانی که با موتورسیکلت سواران تصادف و برخورد داشتهاند حکایت از این دارد که میگویند ما موتورسیکلت سوار را ندیدهایم و حرف از دیده نشدن آنها میزنند، دیده نشدن موتورسیکلت سواران در سطح معابر خلوت و تاریک یکی از دلایل عمده تصادفات با این قشر از کاربران ترافیک است.
سرهنگ جوانبخت توصیه کرد: حرکت با چراغ روشن موتورسیکلت سواران میتواند تصادفات آنها را در سطح معابر کاهش دهد.