تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۱
با حضور میهمانانی از 16 کشور جهان شصت و سومین دوره دانش افزایی زبان و ادبیات فارسی، گشایش یافت ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/06/09 فرهنگی.زبان و ادبیات فارسی .افتتاحیه شصت و سومین دوره دانش افزایی زبان و ادبیات فارسی، صبح روز شنبه، با حضور 40 نفر از اساتید و دانشجویان 16 کشور جهان، در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در تهران گشایش یافت.
به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مهدی مصطفوی رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در آیین گشایش این مراسم، با اشاره به اینکه میهمانان این دوره از کشورهای مختلف و با آداب و رسوم خاص، گرایش های مختلف از قومیت ها و تفکرات و دیدگاه های متفاوت از سرزمین های گوناگون هستند، وجه مشترک تمامی آنان را، تلاش برای آموزش زبان فارسی دانست.
وی با اشاره به اینکه زبان فارسی، محوری برای آشنایی شما با یکدیگر و ما با شما شده است، افزود: زبان فارسی، محوری بسیار ارزشمند و دلیل زیبایی برای برقراری یک ارتباط دوستانه است.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ادامه داد: علاقه مندی شما به آشنایی با زبان فارسی، فرصت بسیار خوبی است که نه فقط با زبان فارسی، بلکه با یک فرهنگ بزرگ با تمدنی قدیمی آشنا شوید.
مشاور رئیس جمهوری، یکی از نکات مهمی را که در فرهنگ ایرانی نمایان است، وجود اخلاق و معنویت در این فرهنگ ذکر کرد.
مصطفوی با بیان این که متاسفانه امروز در دنیایی زندگی می کنیم که رفتار و زندگی انسان ها بیشتر یک زندگی ماشینی شده و اخلاق در میان انسان ها، خانواده، مدرسه، دانشگاه، همسایه و جامعه ضعیف شده است، آن را خطر بزرگی دانست و گفت که این مساله از هم پاشیدن خانواده ها و دور شدن کشورها از یکدیگر و در نهایت اختلافات و شروع برخی از جنگ ها را در پی دارد.
وی، خودخواهی و قدرت طلبی بعضی کشورها را بخاطر کمبود اخلاق و معنویت ذکر کرد و آن را نیز ناشی از فرهنگ آن کشورها دانست.
وی یادآورشد: اگر کشوری دارای یک فرهنگ عمیق، کامل، عارفانه، منطقی و اخلاقی باشد، آن فرهنگ می تواند یک زندگی مسالمت آمیز همراه با خوشبختی را برای آن جامعه به ارمغان بیاورد.
مصطفوی با اشاره به اینکه در ایران پیروان ادیان مختلفی حضور دارند، گفت: زندگی مردم ما برغم وجود تفکرات، ادیان و قومیت های مختلف، زندگی بسیار شیرین با روابط دوستانه ای است.
وی افزود: بسیاری از مشکلاتی که در میان مردمان کشورهای دیگر وجود دارد، در کشور ما مشاهده نمی شود و فکر می کنیم که علت آن وجود فرهنگی مشترک با اخلاق و معنویت پررنگ است.
وی با توضیح این که شعرا و نویسندگان بزرگ ایرانی از قدیم تا امروز سعی کرده اند از لغات، جملات، مطالب زیبای ادبی و شعر به زیبایی استفاده کنند تا محتوای فرهنگی و توجه به معنویت و اخلاق را بیان کنند، تصریح کرد: با یادگیری زبان فارسی، وارد دنیای جدیدی می شوید که سرشار از عشق و محبت است.
مشاور رییس جمهوری ایران، آشنایی با فرهنگ ایران زمین را که با یادگیری زبان فارسی میسر می شود، یک فرصت جالب دانست.
دکتر عباسعلی وفایی، رئیس مرکز گسترش زبان و ادبیات فارسی سازمان و دبیر شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی، در ادامه سومین دوره دانش افزایی زبان و ادبیات فارسی، در سخنانی گفت: شاعر آنگاه شاعر است که بتواند رسالت انسان سازی خود را انجام دهد. شاعری که جامعه را به سمت اخلاق و معنویت سوق ندهد، شاعر نیست.
در این دوره، نمایندگانی از کشورهای روسیه، ارمنستان، عراق، اوکراین، گرجستان، ترکیه، بلاروس، آذربایجان، پاکستان، لبنان، مصر، چین، بلغارستان، سوریه، لهستان و مجارستان حضور داشتند که تعدادی از زبان آموزان، دیدگاه های خود را درباره زبان فارسی بیان کردند.
شماره 043 ساعت 16:55 تمام