تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۲

همدان - ايرنا - رييس مركز بهداشت استان همدان گفت: تزريق واكسن آنفلوآنزا هيچ عارضه اي نداشته و به گروهاي در معرض خطر توصيه مي شود كه براي پيشگيري از ابتلا به اين بيماري واكسن آن را تزريق كنند.

دكتر جلال اميري روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: تنها عارضه اي كه از تزريق واكسن ها قابل پيش بيني نيست واكنش گيلن باره است كه از هر 10 هزار تزريق در يك مورد ممكن است اتفاق بيفتد.
دكتر اميري گفت: در هيچ جاي دنيا تزريق واكسن به صورت همگاني توصيه نمي شود و هيچ كشوري نيز نمي تواند اين طرح را براي همه افراد اجرا كند.
وي اضافه كرد: تزريق واكسن آنفلوآنزا بر خلاف ادعاهايي كه در برخي شبكه هاي مجازي مطرح شده است هيچ عارضه اي نداشته و فوايد تزريق اين واكسن بسيار بيشتر از مضرات آن است.
وي عنوان كرد: آنفلوآنزا يك بيماري ويروسي بسيار مسري است كه مي تواند در كودكان و بزرگسالان و در هر سني اتفاق بيفتد، واكسن آنفلوآنزا تا 75درصد از بروز بيماري پيشگيري مي كند و اگر كسي در سال قبل واكسن آنفلوانزا را دريافت كرده باشد احتمال اين كه در سال جديد به اين بيماري مبتلا شود كم است.
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي همدان گفت: بيماري آنفلوآنزا كه اغلب در ماههاي زمستان كه افراد وقت بيشتري در تماس نزديك با يكديگر صرف مي كنند رخ مي دهد و عامل آن ويروسي است كه به راحتي از شخصي به شخص ديگر از طريق گسترش ترشحات آلوده تنفسي منتقل مي شود.
دكتر اميري افزود: هر ساله با شروع فصل سرما همه گيري آنفلوانزا در گروه هاي سني مختلف آغاز مي شود.
وي با بيان اينكه كودكان و افراد مسن آسيب پذيرترين گروه سني براي بيماري آنفلوآنزا هستند گفت: افزايش بيماري تنفسي مي تواند زنگ خطري براي شروع آنفلوانزا در كودكان باشد كه اين موضوع بايد به صورت جدي دنبال شود.
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي همدان خاطرنشان كرد: زنان باردار نيز در مقابل بيماري آنفلوآنزا بسيار آسيب پذير هستند كه بروز اين بيماري در سه ماهه نخست بارداري موجب سقط جنين و مرده زايي خواهد شد.
وي با بيان اينكه افراد به خصوص زنان باردار بايد واكسيناسيون آنفلوآنزا را جدي بگيرند افزود: واكسيناسون زنان باردار هيچ گونه خطري براي مادر و جنين ندارد و مي تواند تا حد قابل توجهي از بروز بيماري جلوگيري كند.
اميري عنوان كرد: كودكان زير پنج سال، افراد بالاي 65 سال ، افرادي كه داراي بيماري هاي قلبي عروقي و ريوي مزمن همچون آسم هستند و بيماران ديابتي و هموفيلي بيشترين گروههاي آسيب پذير در مقابل آنفلوآنزا را تشكيل مي دهند كه بايد با اطلاع رساني صحيح زمينه هاي بروز اين بيماري در همه سنين را كاهش داد.

**علايم سرماخوردگي را با آنفلوآنزا اشتباه نگيريد
اميري افزود: ويروس نوع A و B بيماري آنفلوآنزا علائم بسيار شديدي دارد و مسئول همه گيري آنفلوآنزا در جامعه محسوب مي شود و شكل آن همواره در حال تغيير است.
وي بيان كرد: هر سال نوع جديدي از اين ويروس ها بوجود آمده و در سراسر جهان پخش مي شود و باعث ابتلا افراد به آنفلوانزا مي شود.
وي افزود: مدت زمان شروع علايم اين بيماري از زمان وارد شدن ويروس به بدن 24 تا 48 ساعت است .
وي بيان كرد: سه نوع اصلي ويروس (A,B,C) در بيماري آنفلوانزا وجود دارد كه اين ويروسها توانايي جهش به انواع گوناگوني را داشته و شيوع ناگهاني انواع مختلف آنفلوانزا در هر زمستان رخ مي دهد ولي شدت آنها متفاوت است.
وي اظهار داشت: تب و لرز متوسط تا بالا ، دردهاي عضلاني و استخواني، از جمله كمردرد ، درد چشم و گلودرد، سرفه هاي خشك، آبريزش از بيني ،سردرد ، ضعف ،خستگي و كوفتگي از جمله علائم اين بيماري است.
وي با بيان اينكه برخي علائم آنفلوانزا و سرماخوردگي متفاوت است بيان كرد: سرما خوردگي و آنفلوانزا علايم مشابهي دارند با اين تفاوت كه سرما خوردگي به طور معمول خفيف تر و ممكن است بدون تب يا همراه با تب پايين باشد و درصورتي كه آنفلوآنزا بطور ناگهاني شروع مي شود و با تب بالا همراه است همچنين مدت زمان بيشتري طول مي كشد.
وي اضافه كرد: استرس، خستگي شديد، تغذيه نامناسب، وجود بيماري اخير كه موجب كاهش مقاومت بدن شده باشد ، بيماري مزمن به خصوص بيماري قلبي، ريوي و كليوي، بارداري، افرادي كه در يك محيط بسته با تهويه نامناسب زندگي يا كار مي كنند، مكان هاي شلوغ به هنگام بروز همه گيري از عوامل افزايش دهنده خطر در اين بيماري مي باشد.
دكتر اميري با اشاره به راههاي انتقال اين بيماري افزود: ويروس به راحتي از طريق ترشحات تنفسي ازجمله عطسه و سرفه و نيز از طريق تماس نزديك، نظيردست دادن و روبوسي از فرد بيماربه افراد سالم منتقل مي شود.
وي ادامه داد: با بكارگيري راههاي پيشگيري مي توان تا حدودي از ابتلا به اين بيماري جلوگيري كرد و در اين حال رعايت نكات بهداشتي از سوي فرد بيمار از جمله استفاده از وسايل و ظروف جداگانه و استفاده از دستمال در هنگام عطسه و سرفه در پيشگيري دخيل است.
به گزارش ايرنا به گفته وي همچنين استراحت فرد بيمار در منزل كه هم باعث كاهش علائم و بهبود بيماري و هم مانع انتقال بيماري به ساير افراد مي شود، شستشوي مداوم دستها، كاهش مسافرت هاي غير ضروري، استفاده از پوشش مناسب در روزهاي سرد و خودداري از تماس غيرضروري با افرادي كه دچار آنفلوانزا هستند ، ضروري است و در همين حال تزريق واكسن آنفلوانزا ايمني 80 درصدي را براي يكسال ايجاد مي كند.
وي اذعان كرد: استراحت در منزل بويژه در هنگام تب، استفاده از مايعات فروان مانند آب، آب ميوه و سوپ رقيق، غرغره آب يا آب نمك ولرم ، خودداري از استمعال دخانيات ، استفاده از قطره هاي بيني حاوي آب و نمك براي تخفيف گرفتگي بيني و رعايت رژيم غذايي از اقداماتي است كه در كاهش علائم و بهبود بيماري موثر است.
سال گذشته به دليل اپيدمي آنفلوآنزا در كشور در استان همدان نيز چندين نفر در بيمارستان هاي استان بستري و چند تن نيز جان خود را از دست دادند.
7530/6993* خبرنگار: راحله دهقاني- دبير: اكبر بهاروند