ساری - ایرنا - رئیس دانشگاه فنی حرفه ای كشور گفت: تحول برنامه های درسی همراه با تغییر كتاب های درسی مهارتی این دانشگاه در دست طراحی و تدوین است و مهرماه 98 دانشگاه فنی با برنامه های درسی جدید در خدمت دانشجویان خواهد بود.

به گزارش ایرنا، «ابراهیم صالحی عمران» روز چهارشنبه در حاشیه همایش هم اندیشی روسای مراكز، اعضای هیات علمی و حراست های مراكز دانشگاه فنی و حرفه ای مازندران در ساری در گفت و گو با خبرنگاران اظهار كرد: دانشگاه فنی حرفه ای با برخورداری از حدود 160 هزار نفر جمعیت دانشجویی و 173 دانشكده و آموزشكده و حدود 160 رشته تحصیلی یكی از بزرگترین دانشگاه های كشور محسوب می شود.
وی افزود: در 111 شهر دانشكده و آموزشكده داریم و هدف اصلی این دانشگاه تربیت تكنسین و ارتقای آموزش های مهارتی با جامعه است.
صالحی عمران اظهار كرد: در شرایط خص اقتصادی كنونی حضور فعال یك دانشگاه در عرصه های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی برای گذر از بحران ها و مشكلات موجود می تواند بسیار كمك كننده باشد و دانشگاه فنی حرفه ای به عنوان دانشگاهی ماموریت گرا می تواند در این راستا كمك شایانی داشته باشد.
وی گفت: كوشش كردیم در این دانشگاه برنامه های كمی و كیفی تعریف كنیم، ارتقای كیفیت آموزش های مهارتی در پیوند دانشگاه با جامعه می تواند كمك كننده و اثرگذار باشد.
وی افزود: برنامه تحولی ما در دانشگاه فنی حرفه ای تحول برنامه های درسی است كه در حال بازنگری و تدوین مجدد 32 برنامه پیوسته كارگردانی دانشگاه هستیم كه همراه با این برنامه تحول سعی می شود كتاب های درسی مهارتی هم توسط این دانشگاه طراحی و تدوین شود و مهرماه 98 دانشگاه فنی با برنامه های درسی جدید در خدمت دانشجویان خواهد بود.
صالحی گفت: اگر بخواهیم آموزش های فنی حرفه ای در جامعه جا بیفتد نیازمند یكسری اصلاحات در درون سیستم آموزش مهارت و یكسری اصلاحات در خارج از سیستم های مهارت هستیم، یك مشكل بزرگ كه آموزش های فنی، حرفه ای ما در جامعه ما دارد بحث فرهنگی است، میل طبیعی خانواده ها متاسفانه بیشتر به سمت دانشگاه و مراكز عالی است.
وی افزود: تجربه كشور ما و كشورهای دیگر نشان داده مدارك آموزش عالی چون تاكید عمده اش بر دانش نظری و اخذ مدارك آموزشی است چندان در بازار كار نمی تواند موفق باشد و ما باید این فرهنگ را اصلاح كنیم كه بخش عمده اش به نظام آموزش و پرورش كشور بخصوص در آموزش دوره عمومی و متوسطه برمی گردد و نگرش های لازم نیز به خانواده ها و دانش آموزان در توجه به فرهنگ كار و مهارت باید داده شود.
صالحی افزود: متاسفانه در نظام آموزشی كشور همه دانش آموزان را برای دانشگاه آماده می كنیم و مسلما این انبوه مدارك آموزشی و مدرك گرایی در اقتصاد چندان كارساز نیست بنابراین یكی از اصلاحات عمده اصلاحاتی است كه باید در نگرش و توجه مردم نسبت به آموزش فنی حرفه ای صورت گیرد.
رئیس دانشگاه فنی حرفه ای كشور ادامه داد: علاوه بر این یكسری تحولات در درون سیستم های مهارتی باید ایجاد شود كه یكی از آنها مربوط به برنامه های درسی معطوف به بازار كار است، آموزشگاه فنی حرفه ای قطعا برنامه ای را می تواند مورد توجه قرار دهد كه منتهی به اشتغال شود و بازار كار مناسبی داشته باشد و این نیازسنجی دقیق آموزشی همراه با ارائه استانداردهای آموزشی بسیار می تواند كارساز باشد كه یكی از برنامه های جدی دانشگاه فنی و حرفه ای توجه به این اصلاحات و رجوع به رشته های واقعی مورد نیاز بازار كار است.
صالحی افزود: علاوه بر این ما نیاز داریم برنامه های تحولی برای مربیان و اعضای هیات علمی در نظر بگیریم و در این راستا برنامه های توانمندسازی در داخل و خارج از كشور تدارك دیده ایم.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای كشور گفت: برنامه دیگر مدنظر این دانشگاه ارتقا و به روز رسانی كارگاه های آموزشی و تجهیزات آزمایشگاهی است، سرفصل های برنامه های درسی نیز علاوه بر این شایسته محور و براساس نیازهای دقیق صنعت و كارخانجات خواهد بود.
وی گفت : اصرار بر ارتباط مداوم و تنگاتنگ با كارفرمایان، صنعتگران و بخش های تولیدی جامعه داریم تا به اشتغال نسل جدید و بهره وری تولید كمك كنیم.علاوه بر این از لحاظ فیزیكی و زیبایی نیز توجه خاصی به كارگاه ها و دروس عملی داریم.
دومین نشست هم اندیشی نظارت ، ارزیابی و حراست دانشگاه فنی و حرفه ای مازندران روز گذشته در دانشگاه امام محمد باقر (ع) ساری آغاز به كار كرد و به مدت 2 روز ادامه می یابد.
این همایش كارگاههای نظارتی و حراستی نیز برای مسئولان مربوط دانشگاههای فنی و حرفه ای كشور برگزار می شود.
در حال حاضر 173 آموزشكده و دانشكده فنی و حرفه ای در كشور فعالیت می كنند كه از این تعداد 57 دانشكده اختصاصی بانوان است و حدود 160 رشته تحصیلی در آنها فعالیت دارند.
علاه بر این، هم اكنون حدود 600 هزار دانشجو در دوره‌های مهارتی تحصیل می‌كنند كه این رقم با در نظر گرفتن برنامه ششم توسعه باید تا پایان این برنامه به بیش از یك میلیون و200 هزار دانشجو افزایش یابد.
7335/1899