تهران- ایرنا- در راستای فرمان رهبری مبنی بر بررسی الگوی پایه پیشرفت ایرانی - اسلامی توسط نخبگان و مراکز علمی کشور، مدیران شورای متون پژوهشگاه علوم انسانی با حضور جمعی از مسئولان مرکز الگوی ایرانی- اسلامی پیشرفت به بررسی این الگو پرداختند.

به گزارش پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی این جلسه نقد و بررسی با حضور حسینعلی قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، مدیران گروه های تخصصی شورای بررسی متون و جمعی از اعضای هیات علمی پژوهشگاه در سالن اندیشه پژوهشگاه علوم انسانی تشکیل شد.
در این جلسه همچنین تنی چند از اعضای مرکز الگوی پایه اسلامی ایرانی از جمله، عباسعلی زالی، مشاور ریاست مرکز الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت، حمیدرضا فرهمند، مدیر کل محترم نظارت و ارزیابی مرکز الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت و محمد حسین پناهی، رئیس اندیشکده امور اجتماعی مرکز الگو حضور داشتند.
در ابتدای این نشست، «بررسی سند الگوی پایه پیشرفت» توسط سیدحسین میرجلیلی، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و عضو گروه اقتصاد شورای بررسی متون ارائه شد. 
قبادی که ریاست این جلسه را برعهده داشت با تاکید بر ظرفیت های شورای بررسی متون و مرکز الگوی پایه پیشرفت به فراخوان رهبر معظم انقلاب برای بررسی عمیق سند الگوی پایه اشاره کرد و تشکیل چنین نشستی را ارزشمند خواند.


قبادی گفت: مقام معظم رهبری فرموده اند که دانشگاه ها و حوزه‌های علمیه و صاحب‌نظران این سند را عمیقاً بررسی کنند و با ارائه پیشنهادهای مشخص برای ارتقای آن بیش از پیش در ترسیم هدف و مسیر پیشرفت کشور مشارکت جویند.
در ادامه میرجلیلی در سخنرانی خود به توصیف سند الگوی پایه پرداخت و ساختار و چارچوب الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را در پنج بخش: مبانی، آرمان‌ها، رسالت، افق و تدابیر معرفی کرد.


وی در بخش دوم سخنان خود به بررسی سند الگوی پایه پرداخت و در بررسی های کلی این سند، تحلیل کرد که سند الگو به جای مسئله گرایی بر اساس مبناگرایی تدوین شده و مهمترین اشکال آن، همین نبود مسأله شناسی و اساس قرار ندادن مسأله گرایی است.


میرجلیلی در ادامه، بخش مبانی سند، بررسی های بخش افق در سند و سایر بررسی ها را مورد بررسی قرار داد و در پایان، پیشنهادهایی را برای ارتقای سند الگوی پایه پیشرفت ارائه کرد.
بخشی از پیشنهادهای میرجلیلی که در این جلسه مطرح شد به این ترتیب بود؛ بخش اول سند به بیان وضع موجود و آسیب شناسی پیشرفت کشور و روند متغیرها در صورت ادامه وضع موجود، اختصاص یابد. به رغم اجرای پنج برنامه قبل از انقلاب و شش برنامه پس از انقلاب، همچنان توسعه و پیشرفت، یک مسأله برای کشور است و باید آسیب شناسی شود.
این عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی در ادامه افزود: چارچوب نظری آسیب شناسی وضع موجود توسعه یا پیشرفت می تواند چارچوب دانش نظری توسعه با لحاظ دیدگاه های اسلامی و رعایت عدم مغایرت داشته باشد.
وی برای ارتقاء این الگو هم پیشنهاد کرد: به دلیل فنی بودن تدوین برنامه بلندمدت، از متخصصان برنامه ریزی توسعه استفاده شود و در تدوین برنامه بلندمدت از تجربه کشورهای آسیایی نظیر چین، هند و عربستان بهره گرفته شود.
این جلسه با بحث و بررسی اعضای نشست در خصوص سند الگو ادامه یافت.


زالی، عضو مرکز الگوی پیشرفت در این جلسه با بیان اینکه نظریه منتخب ما در برنامه چشم انداز چیست؟ گفت: مایه اصلی این سند، توسعه است و این الگو برخلاف چیزی که برخی از حاضران در این جلسه مطرح کردند، مسئله محور است تا از حرکت های زیکزاکی در کشور جلوگیری کند.
اعضای شورای بررسی متون با مطرح کردن مباحثی در خصوص این الگو اظهار کردند که نقش مردم در این الگو، نسبت آن با قانون اساسی و همچنین ضمانت اجرایی آن معلوم نیست.
دانام**9487**1584