همدان- ایرنا- مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: اعتبار طرح های آبخیزداری و آبخوان داری این استان با ۲ برابر افزایش به ۳۳۰ میلیارد ریال رسید و این طرح ها به صورت جامع و از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در ۲۷ حوزه آبخیز اجرایی می شود.

اسفندیار خزایی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: تمامی طرح‌های آبخیزداری این استان برنامه محور و با رویکرد جامع نگری در حوزه‌های آبخیز اجرا می‌شود.
وی حوزه‌هایی که طرح‌های آبخیزداری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در سال ۹۸ اجرا می‌شود را شامل سه حوزه در کبودراهنگ، سه حوزه در اسدآباد، سه حوزه در تویسرکان، ۶ حوزه در نهاوند، سه حوزه در ملایر، سه حوزه در فامنین، سه حوزه در همدان، ۲ حوزه در رزن و یک حوزه در بهار عنوان کرد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان طرح‌های آبخیزداری را شامل عملیات مکانیکی، بیومکانیکی، مدیریتی و حفاظتی دانست.


خزایی افزود: عملیات مکانیکی، بیومکانیکی، بذرکاری، کپه کاری مراتع، جنگل کاری و توسعه جنگل با بذر و نهال، اقدامات حفاظتی و پیشگیری از حریق و اجرای طرح کاداستر اراضی ملی به صورت جامع در حوزه‌های آبخیز همدان به مرحله اجرا در می‌آید.
وی گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان داری علاوه بر کنترل سیلاب‌های مخرب و فرسایش خاک، موجب تقویت سفره‌های آب زیرزمینی، کاهش اثرات خشکسالی، بهبود وضعیت پوشش گیاهی، تغییر وضع معیشت بهره برداران، جلوگیری از مهاجرت جوامع محلی و رونق تولید و اشتغالزایی می‌شود.


۷۵۲۶/‏۲۰۸۷